Британският министър на финансите Рейчъл Рийвс има проблем с електромобилите. От една страна Рийвс е част от лейбъристко правителство, което обеща да осигури бърз преход към електрически коли във Великобритания. Но от друга страна, тя се стреми да запуши фискална дупка от 22 млрд. паунда в публичните финанси, пише Telegraph.
Самата Рийвс предупреди, че това ще изисква правенето на болезнени избори – но тъй като продажбите на електромобили вече се забавят в Обединеното кралство, експертите се опасяват, че финансовият министър рискува да натисне спирачките с поредица от резки увеличения на данъците.
Министерството на финансите е готово да удари стотици хиляди собственици на електромобили с увеличение на данъка с 600 паунда през април, докато държавните служители настояват за приемането на спорна пътна схема „заплащане на миля“ в дългосрочен план.
По-рано този месец индустриалните данни разкриха, че продажбите на електромобили са нараснали само с 10% през първите седем месеца на 2024 г. – спад от 38-процентния ръст през същия период на миналата година.
Производителите на автомобили са принудени да правят големи ценови отстъпки, за да привлекат клиенти – често на загуба – като Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT) призовава министрите да съживят търсенето чрез намаляване на данъците, вместо да ги повишават.
Планът на Рийвс рискува допълнително да изплаши потребителите, предупреждава Фелипе Муньос, автомобилен анализатор в консултантската фирма JATO Dynamics.
„Много шофьори са привлечени от електромобилите заради съпътстващите ги предимства – като например това, че не е нужно да плащат за бензин – и по-ниските данъци“, изтъква той. „Но предимствата продължават да намаляват. И ако те вече не са там, има риск Обединеното кралство да отчете още по-бавни темпове на растеж на електромобилите“.
По думите му тези мерки няма да помогнат – те ще влошат още повече ситуацията.
Най-големият удар по електромобилите е въвеждането на акциз върху превозните средства – известен също като пътен данък – от април следващата година.
Електрическите автомобили отдавна са освободени от такива такси като част от усилията за ускоряване на разпространението им.
Но планираната промяна, потвърдена за първи път при бившия финансов министър Джереми Хънт, ще натовари данъчно електрическите модели, изисквайки от собствениците да плащат по 190 паунда годишно.
Междувременно автомобилната индустрия предупреди, че много шофьори се сблъскват с такси в размер на 410 паунда за „скъпа кола“, която се дължи за всяко превозно средство – включително тези, закупени втора употреба – което струва над 40 000 паунда, за период до шест години след регистрацията му.
Това добавя 2050 паунда към разходите за притежание на електромобил. А за тези, които са засегнати, това ще увеличи годишните им разходи за пътен данък от нула до общо 600 паунда.
Муньос е язвителен към мярката, посочвайки, че кола за 40 000 паунда едва ли може да се счита за „скъпа“.
Според JATO средната цена на изцяло електрически автомобил през 2023 г. е 49 321 паунда. Това означава, че повече от половината електромобили на пазара се очаква да бъдат обхванати от таксата, включително популярния Model Y на Tesla и Volkswagen ID.4.
„Който и да взема тези решения, не е наясно колко скъпи са колите“, добавя Муньос. „Те говорят за луксозни неща, но 40 000 паунда са относително малко в сравнение със средната цена на колите в Обединеното кралство в наши дни“.
Майк Хоус, главен изпълнителен директор на SMMT, споделя критиките, като твърди, че увеличението на данъците ще работи срещу собствените цели на правителството - производителите да продават все повече електромобили през 2030 г.
Бившият финансов министър Джордж Озбърн за първи път въведе данъка върху скъпите автомобили като част от по-широко покачване на таксите върху превозните средства. През 2020 г. тогавашният финансов министър Риши Сунак освободи електромобилите от данъците до 2025 г.
След това обаче ситуацията се промени, тъй като Министерството на финансите даде приоритет на приходите пред зелените стимули. Промяната ще донесе допълнителни 1,6 млрд. паунда в хазната до края на това десетилетие.
На други места експертите се оплакват, че данъчната ситуация при електромобилите вече вреди на продажбите на физическите лица.
Критиците отдавна се оплакват от „разделението между алеите“, където тези, които не могат да зареждат своя електромобил в домашни условия, трябва да разчитат на по-скъпите обществени зарядни станции. Различният размер на ДДС означава, че таксата върху домашното зареждане е само 5% в сравнение с 20-те процента при обществените станции.
Междувременно SMMT иска финансовият министър да намали размера на ДДС върху продажбите на нови електрически автомобили от 20% на 10%.
Лобистката група твърди, че това ще намали средната цена на електрическите модели с 4000 паунда и ще генерира допълнителни 270 000 продажби за три години.
Това обаче би струвало на Министерството на финансите около 7,7 млрд. паунда – трудно изпълнима молба за Рийвс, докато се бори да балансира държавните финанси.
Увеличаването на разходите за притежаване на електромобил може да има отрицателния ефект тип „снежна топка“, предупреждава Андрю Бергбаум, партньор и автомобилен експерт в консултантската фирма AlixPartners.
„Продажбите на електромобили всъщност нямат импулс и нашето моделиране предполага, че нестимулираните продажби няма да постигнат целите на правителството“, предупреждава той. „Всичко, което допълнително натоварва разходите за закупуване и експлоатация на електромобил, ще има отрицателни ефекти“.