Южна Корея настоява производителите на автомобили, които развиват бизнес в страната, да разкрият имената на своите доставчици на батерии, използвани в електрическите превозни средства, докато властите се опитват да потушат страховете от пожари, свързани с електромобилите, пише Ройтерс.
Експертите обаче казват, че може да се направи повече, като отбелязват, че макар идентифицирането на конкретния производител на батерии да осигурява на потребителите по-голям избор, липсват окончателни данни за това кои марки са най-податливи на пожари.
Защо възпламеняването на електромобилните батерии привлече такова внимание?
Пожарът на 1 август, който започва спонтанно в електрически модел на Mercedes-Benz, оборудван с батерия на китайската Farasis Energy и паркирани в подземен паркинг на жилищна сграда в град Инчон, ангажира противопожарните служби, на които им трябваха осем часа, за да го потушат. Той унищожи или повреди около 140 коли и принуди някои жители от сградата да се преместят в приюти.
Изображения от последствията от пожара показват десетки овъглени превозни средства, от които са останали само метални рамки.
Властите казват, че пожарът се е разпространил до такава, защото противопожарното оборудване като пръскачки на паркинга не е било изправно.
Пожарът накара правителството в Сеул да проведе поредица от срещи, за да изготви мерки за предотвратяване на подобни инциденти.
Какво показват данните от подобни пожари?
Електромобилите изглежда не се възпламеняват толкова често, колкото предполагат последните медийни заглавия.
В САЩ електрическите автомобили се възпламеняват при 25 случая на 100 000 превозни средства в сравнение с 1530 пожара на бензинови коли при 100 000 автомобила и 3475 пожара при хибриди за същата обща бройка, показва проучване на застрахователната компания AutoInsuranceEZ, публикувано през 2023 г., базирано на данни от Националната служба за безопасност на транспорта на САЩ.
В Южна Корея са регистрирани 72 пожара, включващи електромобили, през миналата година, което е с 200% повече от отчетните 24 през 2021 г., изтъква Националната противопожарна агенция.
Броят на пожарите на 10 000 електромобила в Южна Корея е бил 1,3 за миналата година, в сравнение с 1,9 за превозни средства, задвижвани с двигатели с вътрешно горене, изчислява Институтът за научна и технологична политика.
Близо една от всеки пет коли, продадени в световен мащаб през 2023 г., е била електрическа, изтъква Международната агенция за енергетика (МАЕ), като са продадени близо 14 млн. броя, предимно в Китай, Европа и САЩ. Това увеличава общия брой на електромобилите по световните пътища до 40 млн. превозни средства.
Защо пожарите с участието на електромобили са по-трудни за гасене?
Автомобилни експерти казват, че пожарите, предизвикани от възпламеняване на електромобилните батерии, горят по различен начин от пожарите при коли с двигатели с вътрешно горене, често продължават по-дълго и са по-трудни за гасене, тъй като имат тенденция да се запалват отново.
Електромобилите се задвижват от литиево-йонни батерии, които могат да съхраняват огромно количество енергия. Ако батерията е повредена или има проблем с конструкцията или възникне вътрешно късо съединение, може да пламне пожар.
Запалимите химикали могат да отделят своя кислород, докато горят, позволявайки на пожарите да възникват отново часове или дори дни след като са били потушени за първи път, предупреждават експерти.
Какво прави Южна Корея особено уязвима при електромобилни пожари?
Южна Корея е една от най-гъсто населените страни в света. Повече от 60% от 50-те милиона жители живеят в апартаменти или други жилища в многофамилни сгради с подземни паркинги и станции за зареждане на електромобили, показват правителствени данни.
„Донякъде уникалната среда в Южна Корея, като например големия брой автомобили, паркирани в затворено пространство по едно и също време, може да затрудни гасенето на пожар“, изтъква Джегал Йон-сон, професор в Училището по пожарна безопасност на университета „Кюнгил“.
Какви мерки могат да се вземат за намаляване на рисковете?
През последните дни компании като Hyundai Motor, Mercedes-Benz Korea, Kia Corp и Volkswagen започнаха да идентифицират своите доставчици на батерии.
Анализаторите казват, че това не е достатъчно, за да се намалят рисковете от пожар, подчертавайки необходимостта от по-добри системи за управление на батерията, както и от по-сложни и достатъчно навременни предупреждения и по-строги мерки за пожарна безопасност за паркингите.
Мун Хак-хун, професор по автомобилно инженерство в университета в Осан, казва, че властите също трябва да създадат схема за сертифициране, за да помогнат да се гарантира безопасността на батериите.
Ким Джон-хун, професор в Националния университет в Чунгнам, изучаващ електромобилите, изтъква, че предотвратяването на собствениците на електромобили да зареждат напълно батериите може да намали рисковете от пожар, тъй като има повече случаи на пожари, когато батерията е със заряд над 90%, въпреки че той отбелязва, че производителите на автомобили, които искат да постигнат по-голям пробег, ще вероятно се противопоставят на това.
Ким вижда потенциално краткосрочно отрицателно въздействие върху продажбите на електромобили в Южна Корея поради опасенията относно скорошните пожари, но е оптимист за прехода към електромобили в дългосрочен план.