IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Лизинговият модел зад стремежа на Европа към електромобилите е в риск от колапс

Индустрията гледа към Брюксел, притеснена от евентуално затягане на целите за електрификация

13:53 | 13.08.24 г. 5
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Ниските цени на електрическите автомобили накараха лизинговите фирми, които владеят европейския автомобилен пазар, да удвоят цените през последните три години, като някои заплашват да напуснат бизнеса напълно, ако регулаторите ги принудят да се електрифицират твърде агресивно, предупреждават представители на индустрията, цитирани от Ройтерс.

Скокът в цените на лизинга на електрическите автомобили е факт, тъй като съкращенията на субсидиите за това задвижване на ключови пазари като Германия удрят продажбите и рискуват да замразят електрическия преход в Европа, и то точно когато Брюксел иска да ускори темпа.

„Ако бъдем притиснати много, много силно да се електрифицираме… моите акционери ще кажат „не искаме да поемаме риск“ и ще излезем от пазара“, коментира Тим Албертсен, главен изпълнителен директор на Ayvens, една от най-големите фирми за лизинг на автомобили в Европа. „Нека бъдем честни, без нас кой ще поеме риска?“, пита той.

Ayvens, в която френската банка Societe Generale има мажоритарен дял, разполага с автопарк от 3,4 млн. коли, от които около 10% са електромобили.

Лизинговите компании играят централна роля в Европа, тъй като 60% от новите автомобили от всички видове задвижвания се дават на лизинг, показват изчисления на екологичната група Transport & Environment въз основа на данни от фирмата за пазарни проучвания Dataforce.

Що се отнася до пазара на електромобили, делът на лизинговите компании се изчислява на 80%.

Според данни на Dataforce на 16-те европейски пазара, където може да идентифицира регистрации на корпоративни клиенти – включително Германия, Великобритания, Франция и Испания – 60% от новите електромобили отиват при такива автопаркове и търговци. Експерти казват, че тези купувачи използват почти изключително договори за наем, като около половината от останалите продажби при частните купувачи също представляват договори за наем.

На пазари без субсидии за електрически модели за частни купувачи, доминирането на корпоративните клиенти е още по-силно изразено. Във Великобритания и Белгия, например, частните лица формират съответно едва 23% и 8% от покупките на нови електромобили през 2023 г., изчислява Dataforce.

Делът на корпоративните покупки на електромобили в Европа засенчва този на частните купувачи. Графика: Ройтерс Делът на корпоративните покупки на електромобили в Европа засенчва този на частните купувачи. Графика: Ройтерс

Цената на лизинга е предназначена да отчита амортизацията на превозното средство за типичния тригодишен период на договора въз основа на прогнозните цени на препродажба или остатъчни стойности.

Но ако цените на колите втора ръка се окажат по-ниски от очакваното, когато лизинговият договор приключи, лизинговите фирми понасят финансов удар, когато си върнат автомобила.

По различни причини - от ценовите намаления на Tesla през опасенията относно зарядната инфраструктура и живота на батерията до наплива на по-достъпни китайски електромобили - цените на електрическите автомобили втора употреба се понижават в Европа, след като достигнаха своя връх през октомври 2022 г.

Според данни, предоставени на Ройтерс от консултантската фирма Autovista, стойностите при препродажба на електромобили в Германия в началото на юли са били с 24% под нивата преди пандемията и с 30% по-ниски във Великобритания.

Това рязко констрастира с бензиновите модели втора употреба, които остават с около 15% по-скъпи и на двата пазара.

„Хората започнаха да приемат по-добре употребяваните електромобили, но те трябва да са евтини“, коментира Гари Кеймбридж, партньор в търговеца на употребявани автомобили Cambridge Motors. "Ако са скъпи, хората не ги искат", добавя той.

Ценови промени при препродажба

Лизинговите компании, с които Ройтерс се свърза, отказаха да дадат конкретни подробности за каквито и да било загуби по договорите за електромобили от спада на остатъчните стойности. Признаци на понесени щети се появиха във финансовите отчети на някои компании за отдаване на коли под наем.

Hertz отчете отписвания за около 150 млн. долара за приблизително 20 хил. електромобила, които продава на значително намалени цени, а Sixt каза, че по-ниските остатъчни стойности при електромобилите са свили печалбата ѝ за 2023 г. с 40 млн. евро.

Барт Бекерс, заместник главен изпълнителен директор на Arval, лизинговата компания, собственост на френската банка BNP Paribas, посочва, че загубите от ниски стойности при препродажба на електромобили в момента са ограничени като брой, тъй като електрическите модели са само малка част от общото им портфолио.

Лизинговите лихви при електромобилите са по-високи от тези при колите с двигател с вътрешно горене. Графика: Ройтерс Лизинговите лихви при електромобилите са по-високи от тези при колите с двигател с вътрешно горене. Графика: Ройтерс

"Но сумите не са незначителни", изтъква той пред Ройтерс. „Подобно на други лидери на пазара ... (Arval) вече беше принудена да увеличи цените поради по-ниските остатъчни стойности“.

Подобно на Ayvens, електромобилите съставляват само около 10% от автопарка на Arval от 1,7 милн. превозни средства.

Някои автомобилни производители са предоставили парични компенсации на лизинговите компании заради спадащите стойности на електромобилите, разкриват представители на индустрията. Ройтерс съобщи през май, че Tesla е предложила отстъпки и други мерки за смекчаване на загубите на лизинговите компании, включително на Ayvens, въпреки че изпълнителният директор Албертсен отказва да поясни какви са те.

Електромобилите поевтиняват много по-бързо от колите с двигател с вътрешно горене на вторичния пазар. Графика: Ройтерс Електромобилите поевтиняват много по-бързо от колите с двигател с вътрешно горене на вторичния пазар. Графика: Ройтерс

Но ръководители на компании от сектора казват, че лизинговите фирми все още са натоварени с риска относно препродажните стойности на електромобилите, поради което цените растат.

Лизинговите компании, потърсени от Ройтерс, са отказали да дадат подробности относно покачването на цените на електромобилите, тъй като темата е чувствителна.

В Германия, която е най-големият автомобилен пазар в Европа, данните, предоставени на Ройтерс от местния мозъчен тръст CAR Center Automotive Research, показват, че цената на лизингите на електромобили е скочила през последните три години.

През август 2021 г. лизингът за електрически модел за 45 000 евро струва 284 евро на месец, докато за бензинов аналог тя е под 473 евро. Сега цената на лизинга за електромобил е нараснала повече от два пъти до 621 евро, докато тази при бензиновите и дизеловите модели е паднала до 468 евро.

Продажбите на електромобили в Германия се понижиха с 16,4% през първата половина на 2024 г., след като правителството рязко намали субсидиите за потребителите през декември и този спад удари целия пазар на ЕС.

Делът на изцяло електрически превозни средства в блока нарасна до 14,6% от продажбите на нови автомобили през 2023 г. от 6,1% през 2020 г., но спадна до 14,4% през първото полугодие, тъй като продажбите на електромобили се повишиха с минималните 1,3%.

Задължителни продажбени цели?

Албертсен от Ayvens казва, че компанията вече дава на лизинг електромобили за по-дълго време от това при автомобилите с двигател с вътрешно горене, за да намали рисковете при препродажба.

Ayvens също така започва да отдава електромобили на лизинг „на по-достъпна цена“ и да ги държи в портфолиото си по-дълго, вероятно до осем години, добавя Албертсен.

Лизинговите фирми разкриват, че са загрижени, че консултацията на Европейската комисия (ЕК) за това как да се ускори приемането на електромобилите от корпоративните клиенти може да доведе до задължителни цели за продажби, тъй като това би увеличило рисковете от препродажба, пред които те вече са изправени.

Корпоративните копувачи доминират на европейския пазар на нови леки коли. Графика: Ройтерс Корпоративните копувачи доминират на европейския пазар на нови леки коли. Графика: Ройтерс

„Колкото по-голям става делът на електромобилите в техните портфейли, толкова по-голям ще бъде този проблем“, изтъква Ричард Кнубен, генерален директор на Leaseurope, базирана в Брюксел организация, която лобира от името на групите за лизинг на автомобили и отдаване под наем.

Откритата обществена консултация на ЕК „Екологизиране на корпоративните автопаркове“, която включва разглеждане на възможни мерки за ускоряване на приемането на електромобили, приключи на 8 юли.

Базираната в Брюксел T&E иска Комисията да нареди на големите корпоративни клиенти и на лизинговите компании в Европа да се електрифицират напълно до 2030 г.

Стеф Корнелис, програмен директор за електрическите автопаркове в T&E, казва, че принуждаването на тези компании да се електрифицират ще доведе до повече използвани автомобили за потребителите и ще ускори прехода към електрическа мобилност.

Говорител на Комисията изтъква, че консултацията има за цел да идентифицира съществени пазарни недостатъци, които изискват действие, но не е насочена към измерване на подкрепата за какъвто и да е вид инициатива.

Слабото представяне на зелените и центристките партии на европейските избори през юни повдигна въпроси относно съдбата на забраната на ЕС за продажба на нови автомобили с изкопаеми горива от 2035 г., така че не е сигурно дали Брюксел ще настоява за 100% електрификация.

Но лизинговите компании приемат заплахата сериозно.

Leaseurope казва, че целите за електромобилите ще навредят значително на лизинговите компании, а Бекерс от Arval посочва, че като минимум фирмата ще трябва да повиши допълнително бъдещите лихвени проценти.

„Най-просто казано, цените ще се повишат“, признава той. „Това би обезсърчило компаниите да продължат да отдават коли на лизинг“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:54 | 13.08.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

5
rate up comment 1 rate down comment 1
Alex Silver
преди 3 месеца
Едно си баба знае, едно си бае. На кого са необходими скъпите, огромни, тежки и изискващи специално сервизно обслужване електрокари? В момента еврокомисията ни укорява за забраната на рекламиране на ЛГБТ и децата. Та и туй с електрокарите е кажи-речи същото.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 4
zelka007
преди 3 месеца
До: evlogi ... при условие , че държат 60% от пазарът , не само ще козируват на ЕС , ами и хорА ще играят ... причина да оскъпяват допълнително услугата за електрички --> мерки за електрифициране на европейските корпоративни автопаркове ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 5
zelka007
преди 3 месеца
До: 0pk ... кво се пънеш ?! ти нова кола на лизинг за три години нема да вземеш през твоя живот ... :))) ... па ако ще да е и дачиа ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 3
0pk
преди 3 месеца
До: evlogi мълчи невернико! С редица правилно подбрани регулаторни операции може да се отрече гравитацията и тогава всички ще летим в небесата, а отричащите го ще плащат сурови балансиращи сметки. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 5
evlogi
преди 3 месеца
За незнайно кой път опитите за централно планиране и административно налагане в икономиката са на път да се провалят. Но едва ли ще се извлечат нужните поуки.Бюрократите винаги са смятали,че са нещо повече от пазара.Не са и няма и да бъдат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още