fallback

Глобалната китайска експанзия при автомобилите залага на плъгин хибридите

Колите с този вид задвижване обаче канибализират потенциалното търсене на изцяло електрически коли, което удря производството на батерии, предупреждава JP Morgan

11:20 | 01.08.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Трябва ли да избирате между двигател с вътрешно горене и електрически такъв? Защо не вземете автомобил, който притежава и двата?

Плъгин хибридите (PHEV), които имат както двигател с вътрешно горене, така и електрически мотор, все повече се възприемат като най-доброто от двата свята. Тяхната популярност може да повлияе на компаниите и инвеститорите, които са заложили много на нарастващото търсене на батерии и материалите, използвани в тях, пише Wall Street Journal.

Глобалните продажби на PHEV са нараснали с 50% на годишна база през първите пет месеца на 2024 г., изчислява консултантската фирма Bernstein – много повече от темпа на растеж (9%) на изцяло електрическите превозни средства.

Основната причина за разминаването е Китай, най-големият пазар на автомобили и електромобили в света. През първата половина на 2024 г. продажбите на PHEV в Китай скочиха със 70% на годишна база. За сравнение, увеличението при електромобилите достига 16 на сто.

PHEV сега представляват около 42% от продажбите на екологични превозни средства в Китай спрямо по-малко от 20% преди година.

Положителните страни на PHEV отдавна са ясни: те спестяват разходи за гориво като при тях липсва безпокойството около пробега.

Един типичен потребител вероятно би могъл да се справи с ежедневните пътувания само с електричество, докато за по-дълги пътувания пълни резервоара с гориво.

Автомобилните производители - особено китайските – се надпреварват да пускат по-завладяващи модели. PHEV са по-евтини от изцяло електрическите варианти поради по-малките си батерии, а в Китай те са по-евтини или държат същите цени като подобните на тях конвенционални модели. Седанът Qin Plus на BYD, например, започва на цена от около 11 хил. долара на китайския пазар.

Въпреки че PHEV често се разглеждат само като преходна технология, те може да останат тук за по-дълго време. JP Morgan казва, че това задвижване би могло да представлява 60% от продажбите на екологични модели в Китай до 2030 г., удвоявайки предишната си прогноза от 30%. Това включва така наречените електромобили с удължен пробег, които използват двигатели с вътрешно горене за зареждане на електрически двигатели, които не задвижват превозното средство.

Месечните продажби на превозни средства, използващи нов вид енергия, в Китай. Графика: WSJ

А китайските производители на автомобили разширяват техническите граници. BYD обяви през май, че новите PHEV могат да изминат повече от 2000 км, което е приблизително разстоянието между Ню Йорк и Маями, с пълен резервоар и напълно заредена батерия. Такива модели започват от около 14 000 долара в Китай.

Достъпните PHEV с голям пробег ще бъдат особено привлекателни в някои развиващи се страни, където зарядната инфраструктурата не е развита. Бразилия, например, е основен пазар за износа на PHEV на BYD.

Един риск обаче е свързан с факта, че PHEV канибализират потенциалното търсене на изцяло електрически коли. Това по-специално може да бъде проблем за производителите на батерии, тъй като PHEV батерията обикновено има по-малко от половината капацитет от тези при класическите електромобили. Поради тази причина JP Morgan понижи прогнозата си за търсенето на батерии в Китай през 2030 г. с 10%.

Пазарът на електромобили в Китай се разрасна главоломно през последните няколко години и производителите на автомобили в страната искат да повторят своя успех на отвъдграничните пазари. Те са изправени пред нарастващи търговски бариери на пазари като САЩ и Европа, но с привлекателността си в развиващите се страни, PHEV могат да осигурят сериозна възможност на износителите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:20 | 01.08.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още