Прегръдката на милиардера Илон Мъск с кандидата на републиканците за президент на САЩ Доналд Тръмп може да се проследи до проявено пренебрежение на президента Джо Байдън по време на среща с представители на автомобилния бизнес в Белия дом.
В началото на 2021 г. новата администрация на Байдън започна да прави планове за изпълнение на предизборните си обещания за насърчаване на електрическите превозни средства.
По това време Tesla на Мъск произвеждаше около две трети от електромобилите по пътищата на САЩ. Но Tesla е и единственият голям производител на автомобили в САЩ, чиито работници нямат право да членуват в синдикати, а някои от трудовите ѝ практики бяха подложени на регулаторни разследвания, припомня Wall Street Journal.
Представители на Tesla са се обръщали към Белия дом няколко пъти след встъпването в длъжност на Байдън, надявайки се да изградят връзка с институцията, разкриват източници, запознати с въпроса. Главният изпълнителен директор на Tesla, който каза в телевизионно интервю, че е гласувал за Байдън - и който добави, че е гласувал изключително за демократите допреди няколко години - многократно получаваше хладно посрещане в Белия дом.
Причината: служителите на Байдън не искат да ядосат могъщия профсъюз United Auto Workers (UAW), който разчита на Белия дом да остане дистанциран спрямо Мъск, добавят източниците.
След това, през август 2021 г., Байдън организира събитие с фокус върху електромобилите, свързано с подписването на изпълнителна заповед с цел увеличаване на дела на електромобилите до 50% от общите продажби в САЩ до 2030 г.
Точно преди събитието служители от Белия дом се свързват с Tesla, за да се извинят: Мъск не е поканен.
Вместо това Байдън приветства ръководители от три други автомобилни компании - General Motors, Ford Motor и Stellantis, компанията майка на Chrysler, всички от които изостават от Tesla с голяма разлика в производството на електромобили. Тези компании обаче са обвързани с UAW.
Нещата впоследствие се влошават.
„В автомобилната индустрия Детройт води в света при електрическите превозни средства“, изтъква Байдън на събитие през ноември 2021 г., докато представя новото законодателство за развитие на инфраструктурата. След това той се обръща към Мари Бара, главен изпълнителен директор на GM, и хвали работата ѝ. „Вие електрифицирахте цялата автомобилна индустрия. Сериозен съм. Вие сте лидери и това има значение“, подчертава Байдън.
Ръководителите на Tesla, включително Мъск, са възмутени. През четвъртото тримесечие на 2021 г., когато Байдън прави тези коментари, Tesla доставя повече от 115 хил. електрически коли в САЩ, а GM – едва 26.
„Никой не обича да бъде атакуван“
Отчуждението на Мъск от Демократическата партия сега има своите последици, като най-богатият човек в света насочи подкрепата си към Доналд Тръмп.
Wall Street Journal съобщи по-рано този месец, че Мъск е казал, че планира да внася около 45 млн. долара всеки месец в America PAC, комитет в подкрепа на Тръмп, който той е създал заедно с други видни технологични предприемачи.
Политическата еволюция на Мъск до известна степен се разигра в социалната мрежа Twitter, сега известна като X, където той се противопостави на това, което нарича „вирусът на пробудения ум“ и критикува подхода на Байдън към редица политики, вариращи от имиграцията до икономиката.
Близки до Мъск твърдят, че тъй като богатството му рязко нарасна, той се е превърнал в голяма мишена за критики, най-вече от левицата, и това също го е дистанцирало от демократите.
Милиардерът често спори в Twitter със сенатор Елизабет Уорън (демократ от Масачузетс) и сенатор Бърни Сандърс (Върмонт) по въпроси като възможен данък върху състоянието на най-богатите и регулирането на големите технологични компании.
„Никой не обича да бъде атакуван“, изтъква Брадли Туск, инвеститор на рисков капитал, който работи като мениджър на кампанията на Майкъл Блумбърг за кмет на Ню Йорк. „Когато депутати от Демократическата партия безкрайно атакуват някого, отговорът съответно е „майната ви“, изтъква Туск.
Представители на администрацията на Байдън все пак полагат усилия да възстановят отношенията си с предприемача.
През 2022 г., след друго събитие, в което Байдън хвали усилията на GM и Ford за електрификация, потребител на Twitter отбелязва отсъствието на Tesla.
Мъск отговаря с обидно описание на американския президент, описвайки го като мокър чорап в човешка форма.
Критиките му привличат вниманието на екипа на Байдън.
Брайън Дийз, тогава старши съветник на Байдън, се свързва с Роан Пател, тогава вицепрезидент на Tesla по въпросите за бизнес развитието, и казва, че публикацията на Мъск изглежда агресивна и непродуктивна. Дийз иска да говори с Мъск.
В телефонен разговор с началника на кабинета на Дийз и Байдън по това време, Рон Клейн, Мъск се оплакал, че Байдън е излагал погрешни факти относно електромобилите и не е отдал подходящо признание на водещата роля на Tesla на пазара. Двамата мъже изслушват Мъск и казват, че ще предадат забележките му на президента.
Демократи като представителя Ро Хана, чийто район включва значителна част от Силициевата долина, са се опитали да привлекат обратно Мъск, изтъкват източници, запознати с въпроса.
„Доказах му, че политиката на администрацията на Обама е помогнала на Tesla да се развие, че е помогнала на SpaceX с [бившия министър на отбраната] Аш Картър и той често е изразявал своето уважение и възхищение към президента Обама“, разкрива Хана в интервю.
Мъск навлиза по-дълбоко в политиката
В крайна сметка Мъск започва да се чувства не само пренебрегнат от Белия дом, но и атакуван от него.
Откакто Байдън става президент, Федералната търговска комисия проучва дали Twitter е нарушила регулациите, когато Мъск е позволил на журналисти да имат достъп до фирмени записи; Министерството на правосъдието съди SpaceX заради твърдения за дискриминация спрямо работниците; и Федералната комисия по комуникациите (FTC) отказва на Starlink близо 900 млн. долара субсидия за осигуряване на достъп до широколентов интернет в селските райони - действия, които Мъск смята за политически мотивирани.
Предприемачът и неговите компании също са обект на регулаторни действия в предишни години .
Въпреки оплакванията му от администрацията, личното богатство на Мъск нарасна по време на мандата на президента. В деня на встъпването в длъжност на Байдън неговото нетно състояние е 184 млрд. долара, сочат данни на Forbes. Днес богатството на Мъск се оценява на 234 млрд. долара.
В допълнение към X, Tesla и SpaceX, Мъск контролира още три компании: Boring Co., Neuralink и xAI.
Tesla е бенефициент на Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на администрацията на Байдън, който предоставя стотици милиарди долари субсидии за инвестиране в проекти за възобновяема енергия.
SpaceX постигна няколко големи победи по време на мандата на Байдън, като спечели около 4 млрд. долара от договори с НАСА за разработване на спускаем апарат за транспортиране на астронавти до Луната при бъдещи мисии и работи с Федералната авиационна администрация за утрояване на броя на одобрените от агенцията изстрелвания между 2021 и 2023 г. .
Мъск също отчита положителни взаимодействия с представители на Демократическата партия, като например среща през септември 2023 г., организирана от лидера на мнозинството в Сената Чък Шумър (демократ от Ню Йорк) относно изкуствения интелект (ИИ).
Преди пет години Мъск има сравнително малко връзки с политиката, като бившият председател на Камарата на представителите Кевин Маккарти (републиканец от Калифорния) се откроява като един от малкото му близки съюзници поради общата им визия за космоса.
Но през последните години Мъск изгражда по-тесни връзки с републиканските законодатели, включително с Кен Калвърт (Калифорния), изтъкват източници.
Мъск също се среща редовно с настоящия председател на Камарата на представителите Майк Джонсън (Луизиана), когато посещава Капитолия. Джонсън и други членове на Републиканската партия канят Мъск на тазгодишната реч за състоянието на Съюза, на която той не присъства.
Мъск и Тръмп
В скорошен подкаст Мъск разкрива, че новият фонд, в който участва, не е предназначен да бъде суперрпартийна организация. Въпреки че Републиканската партия не е безупречна, сега тя е в по-голямо съответствие с неговите възгледи за меритокрацията и личната свобода, добавя той. Във федералните формуляри за финансиране на кампании, подадени през последните седмици за America PAC, се посочва, че групата е изразходвала средства за агитация в подкрепа на Тръмп.
Все пак Тръмп и Мъск също имат сложни отношения.
Предприемачът е критичен към мандата на Тръмп като президент. Той често коментира как ръководството на страната се управлява от „геронтокрация“, т.е. от стари хора.
От своя страна, Тръмп пише в социалната си мрежа Truth Social през 2022 г., че Мъск се е опитал да лобира при него от името на бизнеса по време на неговото президентство. „Можех да кажа „падни на колене и се моли“ и той щеше да го направи“, разкрива Тръмп.
Промяната в отношението на Мъск към Тръмп беше подпомогнато от някои от ключовите му технически сътрудници, като Дейвид Сакс, който е работил с Мъск в PayPal години по-рано, и съоснователят на Palantir Technologies Джо Лонсдейл. Те го насърчават да се включи активно в изборния процес.
Някои от променящите се възгледи на Мъск са свързани със собствеността му върху X, посочват източници. След като смекчи ограниченията за изразяване в платформата, той започна да получава похвали от много консерватори за премахването на това, което те смятаха за цензура.
Наскоро Тръмп също промени тона си спрямо Мъск. На митинг по-рано този месец бившият президент изтъкна подкрепата на милиардера.
Тръмп каза, че Мъск не е поискал никакви промени в заявената позиция на кандидата на републиканците за премахване на субсидиите за електромобили.
„Имал съм, карал съм ги“, изтъква Тръмп. „Те са невероятни. Но не са за всеки”.