fallback

Неравният път към електрификацията в автомобилния сектор

Акциите на Ford, Tesla и General Motors поевтиняват на фона на нарастващите признаци за краткосрочен натиск върху рентабилността

14:22 | 29.07.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Автомобилните производители предупреждават за натиск върху печалбата в техния традиционен автомобилен бизнес – нов проблем, който добавя допълнително напрежение върху индустрията на фона на предизвикателствата, които съпътстват скъпия преход към електрически автомобили, пише Wall Street Journal.

Миналата седмица Ford Motor Co, Tesla Inc. и Stellantis NV отбелязаха рязък спад в цените на акциите си след публикуване на финансови резултати, които разочароваха пазарите.

General Motors Co. междувременно успя да засенчи прогнозите и повиши перспективите си за печалба за цялата година, въпреки че цената на книжата му също се понижи.

Причините за натиска върху рентабилността варират от разходи за гаранционни искове (при Ford) и натрупани запаси от превозни средства до проблеми в бизнеса извън Америка. Взети заедно, тези турбулентности сигнализираха на инвеститорите, че производителите на автомобили - докато се стремят да реализират прехода към електрически превозни средства, вдъхновени от технологиите - са изправени пред неравен път напред.

Едно опасение сред автомобилните инвеститори стана по-силно напоследък: силната ценова мощ, на която производителите на автомобили се радваха в ерата на пандемията, бавно избледнява. Няколко висши представители на индустрията предупредиха, че през втората половина на годината очакват средната цена, плащана от клиентите, да се понижи.

„Резултатите на нашите конкуренти не показват, че ценовият натиск ще изчезне“, изтъква Карлос Таварес , главен изпълнителен директор на Stellantis, която произвежда превозни средства Ram и Jeep.

Автомобилните концерни от години твърдят, че са готови да се превърнат в технологични компании, с планове да трансформират автомобилите в захранвани с батерии смартфони на колела. Тези амбиции, съчетани с безпрецедентната рентабилност, подхранвана от повишаването на цените, увеличиха и печалбите.

Ентусиазмът на Wall Street за тази визия обаче избледня, тъй като търсенето на електрически превозни средства в САЩ не се увеличи според очакванията. Сега, с признаци, че темпът на покачване на цените губи инерция, тъй като американският купувач се бори с високите лихвени проценти, инвеститорите са разколебани.

„Цялостното усещане за автомобилната индустрия е, че добрите времена не могат да продължат“, коментира Мартин Френч, управляващ директор в автомобилната консултантска фирма Berylls Strategy Advisors.

Път към по-светло бъдеще

Ръководителите на концерните от автомобилната индустрия се опитаха да убедят Wall Street да погледне отвъд настоящите проблеми и да се съсредоточат върху обещанието на компаниите за едно по-екологично бъдеще.

Tesla отчете миналата седмица втори пореден тримесечен спад на печалбата, засегната от ценовия натиск върху електромобилите, особено в Китай. Главният изпълнителен директор Илон Мъск повтори мнението си, че бъдещето на Tesla е свързано с автономните коли и хуманоидните роботи.

„Стойността на Tesla до голяма степен е в автономията“, подчерта Мъск в отговор на въпрос дали бизнесът на концерна с електромобили ще бъде ударен, ако свързаните с електромобилите субсидии в САЩ бъдат ограничени.

Цената на акциите на Tesla падна с 12% на следващия ден, като книжата на компанията завърши седмицата с 8-процетнно понижение.

Ford се размина с прогнозите за печалбата до голяма степен поради разходите, свързани със сервизни акции и гаранционни искове. По време на дискусия с анализатори главният изпълнителен директор Джим Фарли се опита да насочи разговора към софтуера на Ford за търговски автомобили и плановете на компанията да разработи евтини електромобили.

Wall Street остава фиксиран върху по-слабата рентабилност, което изпрати цената на акциите на Ford в посока надолу с 18%, най-големият еднодневен спад от повече от 15 години.

Производителите на автомобили представиха последните години своите мащабни ангажименти, само за да видят как техните визии избледняват на фона на предизвикателствата, което в крайна сметка принуди компаниите да се върнат към своите традиционни индустриални корени.

Много концерни инвестираха милиарди долари в автономни превозни средства и начинания за споделяне на превозни средства в средата на предходното десетилетие, само за да прекратят тези проекти, след като срещнаха технически препятствия.

Представители на традиционните автомобилни концерни изтъкват, че не изоставят ангажиментите си към електрическата мобилност, въпреки че продължават да ограничават инвестициите в нови производствени съоръжения за такъв тип задвижване. Натискът на Вашингтон за намаляване на емисиите при автомобилите обаче не позволява на компаниите да неглижират вече обявените цели за електрификация, както и заплахата в лицето на Tesla и китайските компании, които печелят все по-голям дял от глобалния пазар.

Огромните инвестиции в електромобили притискат традиционните производители да извличат всеки цент от своя бизнес с конвенционални автомобили. Рекордните суми, които американските купувачи плащат през последните години, доведоха до недостиг на автомобили, което даде възможност на компаниите да увеличат значително цените.

Охлаждане в растежа на цените

Анализаторите казват, че ако ситуацията с цените се обърне твърде рязко, това ще изяде печалбите, на които автомобилните производители разчитат, за да реализират своята трансформация.

Миналата седмица General Motors обяви, че очаква да похарчи повече пари за отстъпки, за да задържи интереса на купувачите - ход, който вероятно ще намали печалбата на компанията с около 1 млрд. долара през втората половина на годината.

По-високите цени на автомобилите се задържаха за по-дълго време спрямо първоначалните оценки, въпреки че броят на наличните превозни средства в автокъщите се възстанови тази година. Но анализаторите и представителите на индустрията очакват по-голям ценови натиск през следващите месеци.

Някои анализатори посочват голямото изоставане на Stellantis при пикапите и SUV моделите. Таварес казва, че компанията обмисля сделки и корекции на цените, за да изчисти натрупаните запаси, но също така посочва, че групата може да ограничи производството, за да намали излишъка.

„Инвеститорите са загрижени, че повишените запаси на Stellantis в крайна сметка биха могли да доведат до агресивни отстъпки“, които биха се разпространили към GM, Ford и други конкуренти, коментира анализаторът на Barclays Дан Леви.

Подобна ценова битка – някога отличителна черта на автомобилния бизнес – не се е случвала отпреди началото на пандемията.

Фарли от Ford обобщи нещата по следния начин, докато обясняваше слабото тримесечие пред инвеститорите: „Трансформацията на Ford няма да стане без затруднения в растежа“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:40 | 29.07.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още