Четири месеца след обявяването на тригодишния план, предназначен да съживи Nissan Motor Co., главният изпълнителен директор Макото Учида вече се сблъсква с проблеми.
В четвъртък Nissan понижи прогнозата си за оперативната печалба за годината до 500 млрд. йени (3,3 млрд. долара), което представлява спад от предишната оценка за 600 млрд. йени, поради слабите продажби в Япония и САЩ. Низходящата корекция предизвика двудневен спад в цената на акциите на компанията, като стойността на книжата падна с цели 11,2% в четвъртък и петък, пише Bloomberg.
Разочароващите резултати на японския автомобилен концерн подчертават предизвикателствата, пред които е изправен Учида, като скорошните съкращения на производството в световен мащаб вече подхранват опасенията относно способността на Nissan да постигне целите на главния изпълнителен директор.
Миналия месец компанията затвори завод в Китай и намали смените на служителите в Мексико, пазар, където Nissan е най-продаваната автомобилна марка. Тези мерки са предхождани от решението н концерна да спре производството и в Индонезия и Испания през последните няколко години.
„Nissan си постави доста смела цел да добави 1 милион автомобила към продажбите през следващите три години, но никой не ѝ вярва, тъй като в действителност компанията намалява капацитета“, коментира Сейджи Сугиура, старши анализатор в Tokai Tokyo Intelligence Laboratory Co.
На Nissan липсва нова гама от модели, включително хибриди - елементи, от които компанията има най-голяма нужда в момент на забавяне на растежа на продажбите на електромобили, добавя Сугиура.
План за възстановяване
По-рано тази година Учида обяви план за съживяване на японския производител на автомобили чрез значително разширяване на гамата от електрически превозни средства, създаване на нови партньорства и продажба на допълнителни 1 милион коли годишно до 2027 г.
Учида пое поста на изпълнителен директор през 2019 г., когато автомобилният производител беше изправен пред екзистенциална криза след напускането на бившия президент Карлос Гон. Тригодишният план на Учида е опитът му да спре спада, при който глобалният пазарен дял на компанията се сви от над 5% през 2004 г. до 3,5% през 2023 г., сочат данни на Marklines Co.
Начинът, по който Nissan се представя на най-големия автомобилен пазар в света, може да се окаже решаващ за шансовете на Учида за успех. Продажбите на концерна в Китай са спаднали с около 6% през последната фискална година, приключила в края на март, в лицето на силната конкуренция от страна на местните компании, фокусирани изцяло върху електрическите превозни средства.
Автомобилите, задвижвани от батерии, са област, в която Nissan първоначално имаше предимство, когато пусна Leaf през 2010 г., първият електромобил на доказан международен производител. Но Учида, който ръководи бизнеса на компанията в Китай, преди да стане главен изпълнителен директор, досега не успява да използва предимството на компанията, при електрическото задвижване.
Учида „не успя действително да подкрепи отново цялостното приемане на електромобилите в рамките на компанията“, за да осигури краткосрочен паричен поток, посочва Джеймс Хон, автомобилен анализатор в Macquarie Securities Korea Ltd. „Това от своя страна доведе до загуба на пазарен дял за Nissan в Китай, който беше неговият най-голям пазар, допринасящ за печалбата преди спада“, добавя той.
Сред трите големи японски автомобилни производители Nissan се изпита вече затруднения от Toyota Motor Corp. и Honda Motor Co. в Китай и може да бъде първият, който ще се оттегли от този пазар, предупреждава Кристофър Рихтер, старши анализатор в CLSA Securities Japan Co.
На брифинг след представяне на финансовия отчет на Nissan в четвъртък Учида каза, че вижда малък шанс ситуацията на компанията в Китай да се подобри в близко бъдеще.
„Това е много предизвикателна ситуация на китайския пазар в момента“, изтъква той. „Местните компании пускат нови електромобили на всеки три месеца“.
Възходът на китайските производители представлява растяща заплаха и на други пазари, включително в Латинска Америка, където Nissan се радва на относително висока рентабилност. Nissan обоснова решението си да намали смените на персонала в съвместното си предприятие с Mercedes-Benz Group AG в Мексико през юни, визирайки „променящите се пазарни условия“.
Анализаторите виждат възможността Nissan допълнително да намали производството си в Китай, вместо да напусне пазара напълно, като се има предвид миналите опити на Учида и главния финансов директор Стивън Ма за подобряване на бизнеса в страната, управляващи съвместно предприятие с Dongfeng Motor Group Co.
„Оттеглянето от Китай всъщност би означавало нещо много по-голямо за тези висши мениджъри лично и професионално“, подчертава Хон, добавяйки, че мащабът на Nissan ще намалее значително, ако излезе от пазара. В крайна сметка компанията може да превърне Китай в експортен център за пазарите в Югоизточна Азия, изтъква той.
Друга ключова част от плана на Учида е свързан с изграждане на партньорство с Honda, тъй като и двете компании са изправени пред подобни предизвикателства от нарастващата конкуренция в Китай, както и в Югоизточна Азия.
Nissan също се стреми да се фокусира отново върху Индия, като инвестира до 700 млн. долара със своя партньор Renault SA, за да пусне там шест нови модела по-късно тази година. В момента двете компании държат едва 2% дял от продажбите на индийския пазар.