Проблеми на силно конкурентния автомобилен пазар в САЩ, включително цените, високите нива на запаси и логистиката, понижиха печалбите и удариха цената на акциите на автомобилни производители като Stellantis и Nissan, пише Ройтерс.
Акциите на листнатата в Милано Stellantis поевтиняха с близо 9% след представяне на отчета на групата. Малко преди това тяхната цена достигна най-ниското си ниво от почти година. Книжата на Nissan приключиха сесията в Япония в същия ден с ценови спад от 7 на сто, въпреки че компанията отчете печалба за първото полугодие, която надмина очакванията.
Цената на акциите на Ford се понижи междувременно с 13 на сто, след като американският концерн представи печалба за второто тримесечие, която разочарова пазарите заради високите разходи за уреждане на гаранционни искове и проблемния бизнес с електромобили.
Звеното на Ford за електрически модели отчете оперативна загуба от 1,1 млрд. долара през тримесечието и сега компанията очаква звеното да загуби общо 5,5 млрд. долара през годината.
Италиано-френската група Stellantis заяви, че предприема стъпки за коригиране на слабите маржове и високите запаси в САЩ, след като представи по-слаби от очакваното финансови резултати през първото полувреме.
Главният изпълнителен директор на компанията Карлос Таварес каза, че няма да се поколебае да премахне слабо представящите се марки в широкото ѝ портфолио.
„Ако не правят пари, ще ги закрием“, предупреди той.
По-слаби перспективи за продажбите
Глобалните производители на автомобили са изправени пред отслабващи перспективи за продажбите на големи пазари като САЩ, като същевременно трябва да напреднат в прехода към електрификация на фона на засилващата се конкуренция в лицето на по-евтините китайски електромобили.
Маржовете на печалбата на Stellantis са по-високи от тези на нейните конкуренти през последните години, но в бележка до клиенти анализаторите на Bernstein отбелязват, че маржовете ѝ сега не са много по-големи от тези на General Motors, която отчете солидни резултати по-рано тази седмица и повиши прогнозата си за годишната печалба.
„Това повдига въпроси относно репутацията на Stellantis по отношение на ефективността на разходите“, пишат анализаторите.
Stellantis планира да пусне в продажба 20 нови модела тази година, като се надява тези превозни средства да стимулират рентабилността ѝ.
Третият по големина автомобилен производител в света Hyundai междувременно засенчи част от конкурентите си, публикувайки силни резултати за второто тримесечие, подкрепени от продажбите на SUV модели и хибридни коли в САЩ - ход, който му помогна да компенсира продължителната слабост в Южна Корея.
Печалбата на Nissan за фискалното първо тримесечие беше на практика заличена, като компанията понижи годишната си перспектива, тъй като сериозните ценови отстъпки на американския пазар свиват маржовете на японския автомобилен производител.
Главният изпълнителен директор Макото Учида каза, че е „трудно“ да се оптимизира натрупването на запаси в САЩ и компанията ще се съсредоточи върху автомобили, осигуряващи по-висок марж..
Подобно на Stellantis, Nissan планира да увеличи продажбите чрез нови и освежени модели през втората половина на годината, включително на SUV Armada и Murano.