fallback

Как държавните стимули помагат на Tesla да поддържа рентабилност?

Над половината от тримесечната печалба на Tesla идва от продажбата на регулаторни кредити на конкуренти, които ги използват, за да отговарят на правилата за емисиите

17:45 | 25.07.24 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Нещата можеха да бъдат много по-лоши за Tesla Inc. през последното тримесечие.

В период, когато печалбата на производителя на електромобили падна с 45%, той се възползва от мощно оръжие за поддържане на резултатите: регулаторните кредити.

Огромна сума, равна на над половината от печалбата на Tesla за второто тримесечие, идва от продажбата на регулаторни кредити на конкуренти, които ги използват, за да отговарят на правилата за емисиите и по този начин да избегнат глоби, пише Wall Street Journal.

Парите, по същество чистата печалба, технически не са субсидия. Tesla по-скоро се възползва от правителствени програми - като например тези в Калифорния - които са насочени към насърчаване на развитието на електрическите и другите видове екологични превозни средства.

Последната подобна облага за Tesla става факт, докато главният изпълнителен директор на компанията Илон Мъск отново заяви, че подкрепя премахването на държавните субсидии за насърчаване на електрическата мобилност, настояващи за завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом, който от своя страна обеща да премахне политиките на Джо Байдън в подкрепа на електромобилите.

Мъск изтъква, че гледа на компанията си не като на обикновен автомобилен производител, а като на компания за изкуствен интелект, развиваща автономни коли и хуманоидни роботи.

Американски разпоредби

Президентската кампания на Тръмп превърна атаката срещу усилията на администрацията на Байдън да подкрепи електромобилите в ключова част от посланието на бившия държавен глава. Администрацията на демократа подкрепи закон от 2022 г., който обвързва потребителските данъчни стимули за закупуване на електромобили с усилията на индустрията за укрепване на веригата на доставки в САЩ.

Целта е страната да ограничи зависимостта си от Китай по отношение на доставките на екологични, или зелени, технологии. Байдън също повиши митата върху китайските електрически автомобили до 100%.

На директен въпрос дали премахването на федералните субсидии за електромобили може да навреди на рентабилността на Tesla в близко бъдеще Мъск каза, че това ще бъде така.

„Предполагам, че ще има някакво въздействие, но мисля, че ще бъде пагубно за нашите конкуренти и ще навреди леко на Tesla“, посочва Мъск. „Но в дългосрочен план това вероятно наистина ще помогне на Tesla, това е моето предположение“, допълни той.

Регулаторните кредити, отчетени във вторник за второто тримесечие, възлизат на почти 1 млрд. долара, в сравнение с 282 млн. долара през същото тримесечие преди година, докато за цялата 2023 г. техният размер достига 1,79 млрд. долара.

По-рано компанията каза, че е трудно да се прогнозират продажбите на кредити, а Мъск ги описа като „малка част от уравнението за Tesla“.

„Част от това, което се случва тук, е, че другите производители сякаш чакат да видят как се развиват продажбите им на електромобили, преди да купят каквито и да е кредити от Tesla“, коментира Мъск през 2019 г. „И така, донякъде всичко зависи от това как ще се развият нещата. Ако продават повече електромобили, няма нужда да сключват сделка с Tesla“, добавя милиардерът.

Само в Калифорния, където идеята за регулаторни кредити пусна сериозни корени, преди да бъде копирана по целия свят, Tesla като продавач на електромобили е получила приблизително 2,48 млрд. долара към началото на миналата година, изтъкват от офиса на губернатора на щата Гавин Нюсъм.

Според Нюсъм кредитите са били от решаващо значение за успеха на Tesla. Той е цитиран от San Francisco Chronicle през 2022 г., когато говори на конференция за усилията на щата да насърчи екологичните превозни средства. „Нямаше да има Tesla без регулаторните органи на Калифорния и регулирането“, подчертава губернаторът.

Факторът "Тръмп"

В крайна сметка Калифорния иска да забрани продажбата на превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, до 2035 г. Няколко други щата са копирали нейните разпоредби – създавайки предпостави за битка при евентуална смяна на администрацията в Белия дом с тази на Тръмп.

Първият мандат на Тръмп като президент беше свидетел на продължителна съдебна битка между неговата администрация и Калифорния относно изискванията за икономия на горивото, създавайки несигурен терен за производителите на автомобили, които правят продуктови планове за години напред.

През 2019 г. администрацията на Тръмп елиминира възможността Калифорния да определя по-строги стандарти за емисиите от превозните средства, отколкото се изисква от федералните правила, като тогава се аргументира, че този ход ще даде на потребителите достъп до по-евтини и по-безопасни автомобили.

Това беше последвано от обръщане на курса при администрацията на Байдън, след като последният пое управлението в Белия дом, докато Апелативен съд на САЩ отрече ръководеното от републиканците усилие да отмени способността на Калифорния да определя свои собствени правила за замърсяването от автомобилите.

При евентуална нова администрация на Тръмп, на фона на тези противоречиви изисквания, някои производители на автомобили, които генерират печалбите си от продажбата на SUV модели и пикапи, може да се сблъскат с много по-малко стимули да произвеждат електромобили в САЩ, където изпитват затруднения да намалят разходите, за да се конкурират с Tesla. За някои от тях анализаторите от Wall Street се чудят дали няма да е по-евтино просто да плащат за регулаторни кредити, отколкото да продават електромобили на загуба.

И докато американските концерни се борят да намалят разходите за електромобили, за да настигнат Tesla, китайските конкуренти, които успяха да преодолеят подобни бариери, сега са изправени пред драматични мита. Това дава двойно предимство за Tesla – притиснати местни съперници и отблъсната чуждестранна конкуренция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:45 | 25.07.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още