По-бързото от очакваното внедряване на автономното шофиране в Китай не допринася много за засилване на оптимизма сред анализаторите, търсещи следващия катализатор на бизнеса на Baidu Inc., пише Bloomberg.
Акциите на оператора на популярната в Азия интернет търсачка почти заличиха ръстовете, отбелязани в Хонконг по-рано този месец, след като компанията обяви експанзия в предлагането на превози с автопарк от напълно автономни превозни средства в Ухан.
Сега акциите на Baidu може да продължат спада си от началото на годината, като анализаторите понижиха средната 12-месечна целева стойност до най-ниското ѝ ниво до момента.
„Цената на акциите не е оценена спрямо потенциала на роботакситата. Но честно казано, не би трябвало и да е, защото никой не знае колко успешни ще бъдат, нито се знае каква ще е бъдещата правителствена политика спрямо технологията“, коментира Кай Уан, анализатор в Morningstar. „Масовата комерсиализация се очаква след три до пет години“, добавя той.
Остава неясно дали новите планове за растеж на Baidu ще успеят да компенсират слабите приходи от реклама достатъчно бързо, особено като се има предвид липсата на сигурност относно предстоящите регулации или потребителското търсене на такива продукти. Пазарната конкуренция и слабата макросреда също могат да натежат върху цената на акциите на компанията.
А не трябва да бъде така. Автономната мобилност и машинното обучение са основни принципи в по-широките амбиции на Baidu за разширяване в сектора на изкуствения интелект (ИИ). Нейното звено за превози Apollo Go пусна евтин модел роботакси през май и се стреми да стане печелившо до следващата година. Baidu също така разширява тази услуга извън Ухан до други китайски градове. Компанията подписа през април споразумение с Tesla Inc. за вграждане на своите карти в системите за роботизирано управление на автомобилния производител.
И все пак това не беше достатъчно, за да повлияе на пазарните експерти. Анализаторът на Bloomberg Intelligence Робърт Леа написа в бележка миналия месец, че Baidu вероятно ще загуби пазарен дял в сектора на ИИ поради ценовата война, а печалбата му може „да претърпи двуцифрен последователен спад тази година, тъй като неговите начинания с ИИ продължават да губят пари”.
По отношение на роботакситата казусът от операциите в Шанхай разкри „обезсърчаващо дълбоки финансови резултати, носещи загуби“, пишат анализатори от JPMorgan Chase & Co. Отстъпките, предлагани от Baidu, правят стратегията търговски нежизнеспособна, добавят те.
Тези опасения принудиха най-малко седем банки, включително Goldman Sachs Group Inc. и Morgan Stanley, да намалят своите ценови таргети за акциите през последните две седмици.
Може да има и други главоболия. Операциите на Baidu в Ухан са подложени на все по-голям контрол, като местните медии се позовават на опасения, включително нарастващата безработица сред таксиметровите шофьори и безопасността на тези автомобили при по-сложни пътни ситуации.
И все пак, като се има предвид пазарният потенциал на Китай за подобна мобилност, плановете за растеж на Baidu все още може да пожънат успех в дългосрочен план.
Най-малко шест града или провинции наскоро обявиха опити за насърчаване на автономното шофиране през последния месец, което може да помогне за увеличаване на търсенето.
Засега следващият катализатор вероятно ще дойде по време на представянето на отчета на фирмата следващия месец. Очаква се Baidu да отчете 1,2% ръст на приходите за второто тримесечие, подобно на темпа през предходния тримесечен период, който беше най-бавният от 2022 г.
„Малко вероятно е роботакситата да генерират значителни приходи или печалби за Baidu през следващите няколко години“, изтъква Леа от Bloomberg Intelligence, добавяйки, че печалбата може да запише двуцифрен последователен спад тази година. „Технологията е с висок риск и остава в незрял стадий, с пречки пред развитието ѝ, които тепърва ще бъдат преодолени“, добавя експертът.