fallback

Могат ли електромобилите да върнат старата слава на Volkswagen в Китай?

Докато германците търсят начини да запазят позицията си на най-големия пазар в света, те се сблъскват с проблеми и при реализиране на целите си за САЩ

08:30 | 26.07.24 г. 1

Когато Volkswagen Group обяви преди месец, че инвестира 5 млрд. долара в американския производител на електромобили Rivian, акциите на стартъпа поскъпнаха заради вливането на пари. Но цената на книжата на Volkswagen междувременно падна с 1,6 на сто, пише Ройтерс.

Някои анализатори похвалиха създаването на съвместно предприятие Volkswagen-Rivian, което трябва да помогне на германския автомобилен гигант при разработването на софтуер. Но инвестицията повдигна въпроси за разходите и подчерта как проблемите на Volkswagen във важни области подкопаха прехода му към електрификация в световен мащаб.

Вторият по големина производител на автомобили в света е изправен пред тревожен пейзаж от предизвикателства в Европа, САЩ и особено в Китай, където местните производители на електромобили, водени от BYD, увеличават пазарния си дял. Германската група е загубила повече стойност на акциите си, отколкото който и да било основен неин конкурент през последните две години.

До 2030 г. Volkswagen планира да пусне в продажба над 30 нови електрически и хибридни модела в Китай и се надява да увеличи продажбите до около 4 млн. превозни средства, от около 3 млн. броя за 2023 г., повишавайки пазарния си дял до 15%.

Китайските марки доминират в Китай по отношение на продажбите. Графика: Ройтерс

Но финансовият директор на Volkswagen Арно Антлиц сподели пред Ройтерс, че компанията очаква в близко бъдеще да продължи да губи пазарен дял в Китай и се надява просто да запази позицията си в Европа.

Проблемите на Volkswagen в Китай подчертават мрачните перспективи пред чуждестранните производители на автомобили в страната, където местните концерни доминират в най-бързия в света преход към електрически превозни средства с високотехнологични модели на сравнително ниска цена. Volkswagen е особено уязвим, тъй като Китай представлява около една трета от продажбите му.

Това застрашава и целите на компанията в САЩ за удвояване на дела на електромобилите от общите ѝ продажби там до 2030 г.

Американската мечта

Около дузина инвеститори и анализатори, интервюирани от Ройтерс, изразяват скептицизъм, че автомобилният производител е намерил формулата за постигане на дълго търсения възход при продажбите. Volkswagen няма отличителна идентичност на американската марка или революционните продуктови планове в пренаселения пазар, който предпочита по-големите превозни средства и е доказал нежеланието си да премине към електромобили.

Единственият плюс тук е, че на Volkswagen няма да му се налага да се конкурира с китайските марки в САЩ, които през май наложиха 100% мита върху вноса на китайски електромобили.

Говорейки с Ройтерс през февруари, Антлиц каза, че Volkswagen е стартирал инициативи за повишаване на конкурентоспособността си в Китай през следващите две години. „Дотогава“, изтъква той, „ние не очакваме ръст на пазарния дял – по-скоро обратното“.

Volkswagen признава, че очаква да постигне паритет в разходите с местните конкуренти за компактни автомобили до 2026 г. и се стреми да остане най-големият международен производител на автомобили в Китай и третият по големина като цяло. „Рентабилността е наш основен приоритет“, подчертава говорителят на групата. „Няма да растем на всяка цена“.

Делът на Volkswagen в Китай спадна от 19% през 2019 г. до 14,5% миналата година. Той отбеляза скромен ръст на продажбите в САЩ, но ще трябва да положи повече усилия, за да постигне целта си за пазарния дял.

Свързването с Rivian е част от тази стратегия с фокус върху САЩ, но няма да доведе до нови модели, които да увеличат продажбите. Предприятието вместо това ще разработва софтуер и други технологии за двата автомобилни производителя. Все пак Volkswagen каза, че се надява продуктите, произведени от предприятието, да привлекат нови клиенти. Rivian отказа да коментира как може да повлияе на продажбите на Volkswagen.

Германската група заяви, че планира да пусне в САЩ повече от 30 електрически модела, без да дава подробности. Известно е, че Volkswagen ще предложи два електрически модела, пикап и SUV, в края на 2026 г. под марката Scout, които ще се произвеждат в нов завод в Южна Каролина на стойност 2 млрд. долара.

Инвеститорите обаче ще имат нужда от убеждаване. Volkswagen се изправя срещу утвърдени конкуренти при хибридите (Toyota, Ford) и SUV-овете (GM, Ford, Toyota). Търсенето на електромобили намалява в световен мащаб, особено в САЩ, където те представляват 8% от всички продажби през 2023 г.

Електромобилите представляват 11 процента от доставките на Volkswagen в САЩ през 2023 г. Графика: Ройтерс

Джефри Шарф, бивш инвеститор във Volkswagen, който сега притежава акции на Mercedes-Benz, нарече целта на групата за пазарен дял "безнадеждно оптимистична".

„Ако имаха нещо като автономно шофиране или някаква друга уникална функция преди някой друг, щях да го оценя“, изтъква той, добавяйки: „Но те вече нямат разпознаваема ниша“.

Възходът на китайските марки

Затрудненото положение на Volkswagen отразява разтърсването на индустрията, произтичащо от главоломния темп на развитие на електрическите превозни средства в Китай, където местните марки се възползваха от държавните субсидии и влиянието си върху веригите на доставка. Електромобилите и хибридите представляват около 40% от продажбите на нови автомобили в Китай, сочат данни на Китайската асоциация за леки автомобили.

Пазарният дял на чуждите марки в Китай е спаднал до 44% през първите четири месеца на тази година от 62% през 2019 г. Volkswagen се справя по-добре от някои свои конкуренти: продажбите на General Motors в Китай се свиват с повече от половината от началото на годината.

Volkswagen инвестира агресивно, за да реши проблемите. През април компанията обяви инвестиция от 2,7 млрд. долара в център за проектиране и производство на електромобили в провинция Анхуей. Компанията вложи и 700 млн. долара в китайския производител на електромобили Xpeng за разработване на платформи и софтуер за електромобили.

Тепърва обаче ще се види дали тези инвестиции ще доведат до търсените резултати както в Китай, така и в САЩ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:30 | 26.07.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още