Електрическите превозни средства доскоро бяха предпочитана покупка за по-богатите потребители. Сега те са сред най-изгодните сделки на пазара, пише Wall Street Journal.
Много електрически модели никога сега са по-евтини от всякога, тъй като автомобилните производители инвестират в планове за разпределяне на разходите с партньори и в парични стимули, за да накарат потребителите, които все още се колебаят дали да се насочат към екологичната мобилност.
По-щедрите отстъпки ще послужат като тест за апетита на американците да преминат към електрически модели след месеци на забавяне на търсенето.
Четири от общо петте модела превозни средства с най-голям спад на цената през първата половина на тази година са електрически, включително SUV-овете Chevrolet Blazer и Volkswagen ID.4, става ясно от данни, публикувани на сайта за търговия с коли CarGurus.
Средно купувачите в САЩ плащат около 1500 долара повече за нелуксозни електромобили, отколкото за автомобили с двигател с вътрешно горене, показва доклад на JD Power от юли. Преди малко повече от година това доплащане достигаше средно 8400 долара.
В някои случаи електрическите модели, които доскоро вървяха със солидна премия спрямо конвенционалните коли с двигател с вътрешно горене, всъщност са по-евтини от тези еквиваленти. F-150 Lightning на Ford Motor — централната част на стратегията на компанията за електрификация, представена през 2022 г. — се продава за около 5000 долара по-малко от своите алтернативи с двигател с вътрешно горене, изтъква JD Power.
Все пак тези отстъпки ще струват скъпо на автомобилната индустрия: намаленията правят електромобилите, които вече са източили милиарди долари от печалбите на традиционните автомобилни производители, още по-малко печеливши. Няколко големи компании се очаква да представят своите финансови тримесечни отчети тази седмица, включително Tesla, General Motors и Ford.
Tesla постави началото на тенденцията миналата година, когато започна да намалява цените за основните си модели. Конкурентите последваха примера ѝ, което доведе до ценова война в сегмента на електромобилите, която се разгорещи тази година.
Автомобилните компании намалиха цените на определени модели, задвижвани изцяло с батерии. Дилърите и производителите също обвързват сделките за финансиране и паричните отстъпки, за да привлекат потребителите, които в някои случаи също могат да плащат по-малко с помощта на федералните данъчни стимули, заложени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на президента Джо Байдън.
Джим Уолън, който притежава представителства на Hyundai, Jeep и Chrysler-Dodge-Ram в района на Сиатъл, казва, че по-скъпите електромобили не са толкова популярни, колкото бяха, тъй като феновете на това задвижване са отстъпили място на по-чувствителните към цената потребители. Купувачите сега гравитират към по-евтините електрически модели.
В очакване на клиентите
Производителите на автомобили пускат много нови електрически модели, притиснати от затягането на регулациите за икономия на горивото и конкуренцията от страна на Tesla и други стартъпи, фокусирани изцяло върху електромобилите. Но търсенето е по-слабо от очакваното, което създава необходимост от големи отстъпки.
„Цялостната конкурентна среда за електрически превозни средства се затяга“, казва Стефани Валдес Стрейти от консултантската изследователската фирма Cox Automotive.
Големите отстъпки не бяха достатъчни, за да подхранват връщането на силния ръст при продажбите на елкетромобили от преди няколко години. Търсенето на напълно електрически модели расте с 6,8% през първата половина на годината, сочат данни на Motor Intelligence, което представлява рязко забавяне от близо 50-проценнтия растеж през 2023 г.
Южнокорейският автомобилен производител Kia е сред лидерите при продажбите на електрически коли в САЩ със своя средноразмерен SUV EV6, пуснат на пазара преди няколко години, и с по-големия дебютант EV9. Компанията отчита ръст на продажбите, тъй като е увеличила ценовите отстъпки, коментира Ерик Уотсън, вицепрезидент по продажбите в Kia America.
„В момента има много производители, които въвеждат нови електрически превозни средства и започват да ги произвеждат в големи количества“, изтъква той. „Чакаме клиентите да наваксат“.
През изминалата година по-слабото търсене на автомобили и пикапи, захранвани с батерии, остави дилърите с твърде много запаси, което доведе до повече отстъпки и оферти за евтин лизинг.
Въпреки че по-ниските цени биха могли да привлекат някои купувачи, потребителите се сблъскват и с други притеснения относно задвижването, като пробега и липсата на достатъчно добре развита зарядна мрежа.
Сега компаниите се надпреварват да представят по-достъпни модели на цена под 30 000 долара.
Компанията майка на Jeep Stellantis и Ford заявиха, че разработват по-евтини електрически модели за американския пазар, тъй като по-широкото търсене се забавя, докато Tesla, лидерът на пазара, отдавна популяризира плановете си за достъпен електромобил.
Продажба на загуба
Засега обаче повечето производители продават електромобили на загуба, а по-големите отстъпки водят до по-малка крайна печалба от общите продажби.
През първата половина на годината сумата, която купувачите плащат за вече нерентабилните електромобили на Ford, е намаляла, изтъква финансовият директор Джон Лоулър по време на конференция с инвеститори през юни. Производителят намалява разходите, за да компенсира ценовия натиск, който се очаква да продължи през втората половина на 2024 г.
Бизнесът за електромобили на Ford загуби около 1,3 млрд. долара през тримесечието, приключило в края на март.
Цените на електромобилите падат още по-рязко на вторичния пазар. Съвсем наскоро в средата на 2022 г., употребяваните електрически автомобили се продаваха с около 80% надценка спрямо конвенционалните еквиваленти, изчислява Cox Automotive. Напоследък използваните електромобили са с едва 9% по-скъпи.
Данните на CarGurus показват, че девет от 10-те използвани коли, отчитащи най-голям спад на цената през първата половина на годината, са електрически, включително Tesla Model 3 и Subaru Solterra. Купувачите на употребявани автомобили също могат да поискат данъчна отстъпка до 4000 долара за покупката съгласно наскоро актуализираните правила.
Купувачите на употребявани автомобили, които обмислят да придобият електрически модел, трябва да преценят какво ще се случи със стойността на превозното средство през следващите години, изтъква анализаторът на CarGurus Кевин Робъртс. Тази математика може да бъде трудна предвид потенциално бързите промени в технологията на батерията в по-новите електромобили, което може да обезцени допълнително моделите, които вече се предлагат на вторичния пазар.
преди 3 месеца До: zelka007 сега е моментът да замениш автопарка с изостаналите бензинки, на модерни ефтенжос електрички! Действай, стига си писал глпсти по коментарите! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 месеца До: evlogi ... кажи какво е присъщо за хамериканските пикапи с тези хромирани лайсни по тех , лети джанти и тежки кожени салони ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 месеца ...F-150 Lightning на Ford Motor централната част на стратегията на компанията за електрификация, представена през 2022 г. се продава за около 5000 долара по-малко от своите алтернативи с двигател с вътрешно горене,.." Логично.При положение,че това е пикап, който не може да върши нищо от присъщите за пикапа задачи,даже ми се струва скъп.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар