Плъгин хибридните автомобили (PHEV) съчетават два свята. От една страна, този тип задвижване може да работи с електричество чрез външно зареждане на относително малка батерия. Ако зарядът на батерията падне под определено ниво, двигателят с вътрешно горене продължава да работи. Поне така е на теория. В действителност PHEV не се използват по идеализирания начин, който се предлага. Двата свята могат да съчетаят не само най-доброто, но и най-лошото. Това е известно на законодателите в Брюксел: от 2025 г. емисиите на въглероден диоксид (CO₂) от PHEV ще бъдат оценявани по-стриктно. Вероятният резултат е, че плъгин хибридите ще се превърнат в маргинално явление до 2030 г., пише германското издание Heise.
Днес нещата са различни. Един пример с BMW. Компактният SUV X1 може да бъде поръчан с бензинов или дизелов двигател, като PHEV или като електрически автомобил (BEV) iX1. Според Федералната служба за автомобилен транспорт 2909 броя X1 са били регистрирани в Германия през май. От тях 440 са плъгин хибриди (15 процента) и 1015 електрически коли (35 процента).
Данъкът върху служебните автомобили е намален наполовина
Стабилното търсене се дължи и на националното данъчно законодателство. По-голямата част от новите автомобили в Германия са регистрирани от търговски клиенти. Данъкът върху служебните автомобили, който всъщност беше намален наполовина, е и най-важният критерий за избор на PHEV в страната, независимо от премахнатите субсидии за директна покупка.
Европейският съюз (ЕС) обаче мисли по друг начин: плъгин хибридите са привлекателни за автомобилната индустрия, защото генерират малко емисии на CO₂, които почти винаги са под 50 грама на километър. Но точно тази привлекателност ще намалее драстично с въвеждането на стандарта за емисии Euro 6e и след това Euro 6e-FCM. PHEV ще се разглеждат през много по-строги регулации и това се дължи на затегнатия коефициент на полезност.
За да се определят официалните емисии на въглероден диоксид, плъгин хибридите се тестват два пъти в лаборатория: тестовото шофиране се провежда веднъж с напълно заредена тягова батерия. Това означава тестов маршрут, който се изминава с електричество. Вторият пробег се измерва с разредена тягова батерия, т.е. с емисиите от двигателя с вътрешно горене.
Трябва да се има предвид, че батерията в плъгин хибридите никога не е напълно празна, дори ако електрическият пробег се показва като „нула километра“. Остава остатък. Електрическият мотор все още може да осигури някаква опора.
Двата резултата се оценяват въз основа на предполагаемото потребление на електроенергия – коефициентът на полезност. Още с първото затягане на тези правила с въвеждането на стандарта за емисии Euro 6e за нови плъгин хибриди от 1 януари 2025 г. и за всички плъгин хибриди, регистрирани от 1 януари 2026 г., изискванията ще бъдат значително повишени. За да се постигнат същите емисии на CO₂ на хартия, както преди, електрическият пробег на PHEV ще трябва да се увеличи с около два и половина до три пъти. VW Golf e-Hybrid, който току-що беше представен с електрически пробег от 143 км, от 2026 г. ще показва по-високи стойности на въглероден диоксид от своя предшественик - Golf 8 GTE с електрически пробег от 70 км.
Електромобилите са по-ценни за баланса при емисиите от PHEV
Според Ян Дорноф от Международния съвет за чист транспорт (ICCT), най-късно през 2026 г. само плъгин хибридите със значително увеличен електрически пробег ще имат смисъл за производителите, за да постигнат нужния баланс на емисиите за своята гама.
„Дали това е по-икономично за производителите, отколкото увеличаването на дела на електрическите превозни средства, остава да се види. Електрическата кола вече е по-рентабилна за купувачите. Предполагаме, че по-реалистичните данни за потреблението на PHEV ще засилят тази тенденция“, твърди Дорноф.
Второто затягане на коефициента на полезност идва със стандарта за емисии Euro 6e-FCM, който ще е валиден от 1 януари 2027 г. За да се постигнат същите стойности на емисии както сега, електрическият пробег трябва да бъде почти четирикратно увеличен. Въпреки че целите вече са определени, те ще бъдат преразгледани в края на тази година и трябва да се разбират като временни.
В схемата за оценка на автомобилната индустрия това прави плъгин хибридите все по-ненужни. Усилията, необходими за постигане на баланс при емисиите на въглероден диоксид, стават все по-големи. Като напомняне: от 2025 г. средните стойности на емисиите при нов автомобил трябва да са паднали с 15% в сравнение със сравнимия период от 2021 до 2024 г. Производителите не могат да си позволят да бездействат, защото спадът ще бъде с 55% през 2030 г. Това може да се постигне само с непрекъснато нарастващ дял на електрическите автомобили.
Електромобилите стават все по-добри технологично
От гледна точка на клиента, недостатъците на електрическите автомобили постепенно намаляват в сравнение с тези при плъгин хибридите.
Времето за зареждане на електрически модел ще намалее значително до края на десетилетието. Големите производители на батерии вече представиха системи с възможност за зареждане в рамките само на няколко минути.
Ще отнеме известно време преди новите батерии да бъдат разпространени масово. Въпреки това се очаква това да се ускори значително през втората половина на десетилетието. Големият пробег, съчетан с бързото зареждане, прави електрическите автомобили практични и приемливи за много хора. В крайна сметка обаче основно разходите ще изместят плъгин хибридите. Докато компонентите за електрически автомобили, от акумулаторните клетки до силовата електроника, стават все по-евтини поради икономиите от мащаба, многобройните разходи за плъгин хибридите остават. Когато става въпрос за сметки за сервиз, собствениците ще обмислят дали да използват отново плъгин хибрида, заключва Heise.
преди 4 месеца Какви EV и PHEV!? Колко зарядни станции ще са нужни за един квартал с панелки?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар