Настоящото положение на Русия в международната общност - от икономически парий до мощен доставчик на изкопаеми горива - изглежда перфектно за затрудненото положение, в което се намират традиционните китайски производители на автомобили. Всъщност санкциите срещу Москва вероятно са най-големият двигател на износа на превозни средства от нейната съседка, откакто нахлуването на руските военни в Украйна започна преди повече от две години, пише Bloomberg.
Докато китайската икономика се забавя, а купувачите все повече избират електрически превозни средства, традиционните автопроизводители, които все още разчитат на модели с двигатели с вътрешно горене, отчаяно се стремят да намерят нови пазари. САЩ отпадат на фона на ескалираща търговска война, а апетитът на Европа към чуждестранни модели остава незадоволителен, оставяйки малко добри възможности за избор, след като атаката на Русия срещу Украйна подтикна задграничните компании да се отдръпнат от страната.
„Западните санкции срещу Русия създадоха голяма пазарна възможност за китайския автомобилен сектор, осигурявайки спасителен пояс за индустрията и задълбочавайки зависимостта на Русия от китайските стоки“, пише Bloomberg Economics. Анализаторите изчисляват, че 58% от увеличението на националния износ на коли с двигатели с вътрешно горене от 2021 г. е отишло в Русия. Въпреки че по-голямата част от тази търговия преминава директно през границата, някои компании използват и посредници, включително Беларус, Казахстан, Киргизстан, Таджикистан и Турция.
Москва и Пекин имат много общи неща. И двете се чувстват под обсада от Запада, показват готовност да пренаредят настоящия глобален ред и са изправени пред екзистенциална нужда да се откъснат от чуждестранните вериги на доставки.
Докато руската марка Lada, собственост на "АвтоВАЗ", все още оглавява пазара в Русия и увеличава дела си до над 30%, следващите шест по големина играчи през 2023 г. са от Китай, измествайки южнокорейските Kia Corp. и Hyundai Motor Co., и японската Toyota Motor Corp., сочат данни на Autostat.ru.
Chery Automobile Co. е големият печеливш. Продажбите ѝ в Русия скочиха трикратно, заемайки 11% от пазара. Haval, част от групата на Great Wall Motor Co., отбеляза подобно увеличение със своя кросоувър SUV Jolion, най-популярният чужд модел на пазара.
Този растеж в Русия е добре дошла новина за Great Wall: компанията миналия месец затвори европейската си централа в Мюнхен, тъй като не успя да спечели клиентите на континента.
Китайските производители на автомобили са изправени пред трудна борба. Част от съществуващото им оборудване може да бъде пренасочено към производство на електрифицирани модели, особено шасита и интериори, но много не могат. Двигателите и свързаните с тях компоненти, като скоростни кутии и задвижващи валове, ще бъдат изправени пред намаляващо търсене поради нарастващото навлизане в електромобилите. И все пак капацитетът за тези части остава, оттук и необходимостта да се намерят външни пазари. Русия е особено подходяща, защото купувачите там са избягвали електромобилите. Миналата година делът на автомобилите с бензинов двигател на автомобилния пазар действително се е увеличил до 93,7% от 91,6%, според Autostat.ru, като дизеловите и хибридните модели добавят към микса от изкопаеми горива. Чистите електромобили представляват само 1,3% от пазара.
Това може да не е добра новина за производителите на електромобили или за планетата, но тези резерви са точно това, от което се нуждаят традиционните производители на автомобили в Китай в момент на свръхкапацитет и дългосрочно преминаване към модели с нова енергия.
Дилемата за Пекин обаче ще бъде как да управлява ескалиращите искания от Москва доставчиците да преместят производството си в Русия, ако искат да продължат да продават на пазара. Икономическото забавяне на Китай, отслабването на износа и свръхкапацитетът карат политиците да търсят начини да подкрепят заетостта и да поддържат фабриките да работят. Те няма да имат желание да видят работни места и производство в чужбина.
Дипломацията може да влезе в действие. Президентът на Китай Си Дзинпин показа желание да застане на страната на своя колега, руският държавен глава Владимир Путин. Но тази подкрепа не е безкрайна, нито абсолютна. Ако Москва продължи да оказва натиск върху чуждестранните производители на автомобили да разширят местния си производствен отпечатък, Си може да се наложи да окаже свой собствен натиск. В крайна сметка Пекин е щастлив, че е намерил нов пазар за стоките си, но неговите лидери знаят, че трябва да поставят икономиката на Китай на първо място.