Планираните наказателни мита на Европейския съюз (ЕС) срещу Китай будят сериозно безпокойство в германската автомобилна индустрия. Блокът обяви, че ще наложи поетапни митнически налози върху електрическите автомобили, внасяни в Европа от Китай.
Очаква се Пекин сега да отмъсти, пише Berliner Zeitung.
Китайски мозъчен тръст, близък до държавата, вече представи идеята за налагане на мита върху автомобили с двигатели с вътрешно горене с работен обем над 2,5 литра. Тази мярка би засегнала пряко премиум производителите като BWM и Mercedes. Все още не е ясно дали митата могат да бъдат избегнати чрез преговори.
Във всеки случай ситуацията е сериозна. „Ние оценяваме риска от търговски конфликт и нарастваща спирала на ескалация като заплашителен сценарий - следователно и двете страни сега трябва да се подходят една към друга и да използват възможността за диалог, за да предотвратят митата в преговорите “, казва Каролине Камперман, ръководител на отдела за икономическа политика, външната търговия, МСП и данъци в Асоциацията на германските производители на автомобили (VDA). „Основната ни грижа е да не попаднем в спирала на ескалация. Трябва да влезем в диалог с Китай, за да преодолеем съществуващите предизвикателства“, категорична е тя.
Камперман вижда по-широк контекст: „Трябва да сте наясно, че контрамерките могат да засегнат не само автомобилната индустрия, но и други икономически сектори и в крайна сметка цялата енергийна трансформация, като доставката на суровини. Нуждаем се от Китай, за да разрешим глобални предизвикателства като опазването на климата".
В тази връзка VDA очаква, „че федералното правителство - особено с оглед на предстоящите визити на министрите на икономиката и транспорта - също ще работи в партньорство с Китай за постигане на решения ”.
За експерта от VDA е важно нещо да се промени в Европа: „Европейската комисия (ЕК) също трябва да си напише домашното и да подобри структурните рамкови условия в Европа. Става въпрос за проблеми като свръхрегулация, бюрокрация, мудни процедури, допълнително оповестяване, задължения за предоставяне на доказателства. Компаниите наистина изпитват затруднения, особено малките и средни предприятия (МСП). Имаме нужда от допълнителни търговски споразумения и партньорства в областта на енергетиката и суровините, които да бъдат сключени бързо. Едно е сигурно: митата не създават конкурентоспособност“.
Камперман формулира очакванията за бъдещото ръководство на ЕС: „В хода на Зелената сделка бяха въведени допълнителни изисквания и преди всичко много регулации – новата Комисия трябва спешно да се съсредоточи върху подобряването на глобалните конкурентни условия и преследване на активна индустриална стратегия“.
Решаващият въпрос за купувачите на електрически автомобили вероятно ще бъде дали наказателните мита ще доведат до повишаване на цените. Tesla вече обяви, че определено ще увеличи цените от юли.
Камперман казва: „Дискусията за допълнителните мита създава нова несигурност сред потребителите и не допринася за подобряване на сигурността на планирането в електромобилността за индустрията и потребителите“.
Джейкъб Гюнтер, експерт от Института за китайски изследвания на Меркатор (MERICS), е относително спокоен по темата. Гюнтер не вярва, че производителите на автомобили ще бъдат наказани веднага. Китай не трябва „да се насочва към големите европейски производители на автомобили, които инвестират страната, създават работни места, плащат данъци и допринасят за растежа“.
Машините, висококачествените промишлени стоки, химикалите или медицинските технологии също не трябва да бъдат засегнати: Пекин няма да налага мита върху продукти от ЕС, от които все още има нужда. Въпреки това селскостопанските продукти, храните и напитките от ЕС, без които китайските потребители могат да се справят или които самите производители в Китай произвеждат в достатъчни количества, като свинско месо, могат да бъдат натоварени с мита. По-широките мерки могат да бъдат насочени срещу Франция. Освен селскостопанските продукти, в този случай ще бъдат засегнати френският коняк и продуктите на Airbus.
Проблемът за германските производители на автомобили е, че в момента няма институционално ниво, на което ЕС и Китай да могат да преговарят двустранно по търговски въпроси. В края на 2020 г. Брюксел и Пекин се споразумяха за Всеобхватно споразумение за инвестиции (CAI) след седем години преговори. В него Китай се ангажира да „гарантира справедливо отношение към компаниите от ЕС, така че те да могат да се конкурират в страната при по-добри конкурентни условия“, както обяснява австрийското Министерство на икономиката.
Въпреки това, процесът на ратификация беше „спрян поради санкциите на ЕС в резултат на действията на Китай срещу уйгурското мюсюлманско малцинство в провинция Синдзян и последващите контрасанкции на Китай, включително срещу членове на Европейския парламент“.
Германската автомобилна индустрия обаче има нужда от формат, в който да се водят дискусии – например такъв, какъвто съществува между САЩ и ЕС. Но такъв формат с Китай не се очертава предвид нарастващите геополитически катаклизми.
преди 5 месеца "Очаква се Пекин сега да отмъсти, пише Berliner Zeitung." Още не са въвели но сериозно се замислят за последствията докато глуп...акът Путин въобще не го вземат за сериозно защото ,знаят ,че няма да им направи нищо освен фъфленe , хленчене , оплаквания не е способен на нищо каквото и да направят даже да предоставят на Украйна атомна бомба тогава също се съмнявам ,че може нещо сериозно да предприеме.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар