fallback

Китай вече не е Ел Дорадо за германските производители на автомобили

Спор между Porsche и неговите китайски дилъри подчертава предизвикателствата пред базираните в Германия концерни

17:36 | 05.06.24 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Германските производители на луксозни автомобили, от BMW до Mercedes-Benz, владееха доскоро улиците на Китай. Но това вече се промени.

Скорошен спор между премиум марката Porsche AG и нейните дилъри в Китай хвърли малко светлина върху трудната ситуация дори за някои от най-популярните производители на луксозни автомобили в света, пише Wall Street Journal.

Според местните китайски медии някои от дилърите на Porsche са отказали да натрупат повече запаси от автомобили и са поискали допълнителни субсидии от компанията. Porsche и нейните дилъри в Китай публикуваха официално изявление миналата седмица, в което се казва, че са изправени пред сложни проблеми и ще работят заедно, за да намерят ефективни начини да отговорят на пазарните промени.

Наистина, китайските търговци на автомобили са в доста лошо състояние. Изправени пред брутална ценова война, те нямат друг избор, освен да предложат големи отстъпки на клиентите. Брутните маржове на печалбата от продажбите на нови автомобили за Meidong, дилър на марки като Porsche и BMW, падна до отрицателните 0,6% през 2023 г. в сравнение с положителните 6,8% през 2021 г. Листнатата в Хонконг компания е загубила 94% от стойността си спрямо своя пик през 2021 г. В крайна сметка това означава, че производителите на автомобили ще трябва да предложат повече отстъпки и да намалят собствените си маржове.

Доставките на Porsche за първото тримесечие за Китай са спаднали с 24% спрямо година по-рано. И марката не е изключение. Доставките на Ferrari за континентален Китай също са намалели с 25% на годишна база през тримесечието. Mercedes-Benz и BMW също са продали по-малко автомобили в Китай за периода.

Сривът на жилищния пазар в Китай и произтичащото от това икономическо забавяне вероятно са се отразили върху разходите за луксозни стоки. Марки като LVMH и Gucci също отбелязаха забавяне в Китай напоследък.

Но навиците на Китай за купуване на автомобили също претърпяха сеизмична промяна с бързото нарастване на дела на електрическите превозни средства . Около 44% от автомобилите, продадени в Китай през април, представляват коли, използващи нов вид енергия (NEV), където влизат изцяло електрически и плъгин хибридни модели, става ясно от данни на Китайската асоциация за леки автомобили.

Германските марки отдавна царуват в луксозния сегмент на автомобилния пазар в Китай. Въпреки че те все още са доминиращи там – степента на навлизане на електромобили на цена над 350 000 юана (48 300 долара) изостава от общия пазар в края на миналата година.

Междувременно в сегмента на по-евтините електромобили китайските марки набират преднина.

Bernstein изчислява, че за автомобили на цена над 250 000 юана (34 500 долара), германските марки имат само 45% пазарен дял през 2023 г., в сравнение с 60% дял през 2020 г. Tesla отнема дял от тях, но китайските марки като Li Auto и Denza на BYD също напредват тук.

Германските марки, напротив, са по-бавни при разширяването на своята електромобилна гама. Все по-често китайските потребители също търсят технологични функции като информационно-развлекателни системи или системи за подпомагане на водача, които често се откриват в електромобилите.

Китай отдавна е доходоносен пазар за германските производители на луксозни автомобили. Но сега тези компании трябва да засилят своите усилия, за да избегнат изоставането от местните съперници.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:36 | 05.06.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още