САЩ и Европа поставят търговски бариери, за да не допуснат китайските автомобили на вътрешните си пазари. Но на корпоративно ниво страните стават все по-близки, пише Bloomberg.
Налагането на 100% мита върху вноса на китайски електромобили от президента на САЩ Джо Байдън затвърди това, което много марки вече са приели – произведените в Китай автомобили не са добре дошли в САЩ, поне в обозримо бъдеще. Ако Европейският съюз (ЕС) последва примера, когато обяви резултатите от своето разследване на китайските субсидии за електрически коли – което се очаква да стане скоро – това може да се окаже още по-сериозен удар върху плановете за растеж на азиатската страна, ориентирана към износа.
Но дори на фона на нарастващото безпокойство относно износа на автомобили от Китай и масивната държавна подкрепа зад него, традиционните производители на автомобили знаят, че митата са в най-добрия случай краткосрочна помощ. Вълната от сделки между сравнително новите китайски компании и техните чуждестранни конкуренти подчертава колко ценно е станало технологичното и производственото предимство на първите в ерата на свързаните, електрифицирани превозни средства. Технологичното, инженерно и дизайнерско майсторство, изложено на неотдавнашното автомобилно изложение в Пекин, затвърди това пред останалия свят.
Може да кредитирате иновациите, субсидиите или да направите дългосрочно икономическо планиране: реалността е, че много китайски производители на автомобили се радват на същия вид предимства като Tesla, когато става дума за електрически автомобили и софтуер, като традиционните компании трябва да се учат от тях, за да наваксат. Това, което чуждестранните производители могат да предложат в замяна при едно такова партньорство, са пари и достъп до пазари в чужбина.
Този модел беше изложен, когато главният изпълнителен директор на Stellantis NV Карлос Таварес пътува до Китай миналия месец, за да подпечата съвместното предприятие с Zhejiang Leapmotor Technology Co., която в момента е минималист на пренаселения пазар на електрически автомобили в Китай.
Leapmotor продаде около 144 000 автомобила – изцяло електрически и плъгин хибриди - в Китай миналата година, нищожни обеми в сравнение с гиганти като BYD Co. и Zhejiang Geely Holding Group Co., и загуби 4,2 млрд. юана (580 млн. долара). Но компанията може да се похвали с това, което много китайски индустриални ръководители казват, че е ключът към техните агресивно ниски разходи: вертикална интеграция.
Leapmotor е основана през 2015 г. от Джу Дзянмин, който създава Zhejiang Dahua Technology Co., производител на камери за сигурност - една от най-големите компании за видеонаблюдение в света – постижение, което я постави в списъка на юридическите лица на правителството на САЩ заради връзките ѝ с предполагаеми нарушения на човешките правата в китайския регион Синдзян.
Подобно на много китайски предприемачи, Джу отговори на призива на правителството да изгради местна индустрия за електромобили, привлече рисков капитал, за да помогне за финансирането на мисията си, и направи Leapmotor публична на борсата в Хонконг през 2022 г.
Оказва се, че опитът, необходим за създаване на технология за лицево разпознаване, е полезен и за свързаните автомобили. Leapmotor прави свой собствен софтуер за подпомагане на водача, батерии, двигатели и контролери. Нейният компактен SUV C10, който започва на цена от около 17 800 долара в Китай, може автоматично да забавя, ускорява или сменя лентите в градския трафик. За да получите пълното изживяване със „смартфон на колела“, можете дори да подкарате колата с парола.
Leapmotor ще използва дилърската мрежа на Stellantis, за да се насочи към масовия пазар в Европа с най-малко шест нови модела до 2027 г., включително електрическия градски автомобил C10 и T03, който изглежда като утилитарен братовчед на Fiat 500e и струва около половината от цената на италианската класика.
Китайският концерн очаква да използва глобалните фабрики на Stellantis за производство в дългосрочен план, заобикаляйки всички потенциални търговски бариери с локализация, въпреки че американският пазар засега остава извън плановете.
Таварес и неговият екип междувременно получават точки за креативност и прагматизъм, като измислят нов начин да отблъснат евтината китайска конкуренция. Но дали добавянето на тази изгодна технология към кошницата с марки на Stellantis може да помогне за укрепване на намаляващия пазарен дял на групата, остава да видим.
„Когато имате 40 или повече марки, които се опитват да навлязат в Европа, за всички е трудно да намерят място, защото всички те са нови за потребителите и потребителите не ги помнят“, коментира Фелипе Муньос, анализатор в Jato Dynamics.
За Stellantis фокусът на ръководството върху намаляването на разходите и засилване на рентабилността ощетява визията на собствените продукти на групата, които изглеждат стари и неконкурентоспособни, изтъква Муньос, така че достъпът до електромобилни и софтуерните технологии на Leapmotor е стъпка напред. Засега съвместното предприятие е ограничено до разделянето на печалбите от износа на китайския концерн, но има място за по-задълбочено сътрудничество в бъдеще.
„Първо трябва да спечелим пари“, казва Таварес. „Сигурен съм, че биха се радвали да ни продадат своите технологии“.
Съвместното предприятие на Stellantis с Leapmotor не е изключение.
Таварес се насочва към експортна сделка след години на борби за напредък в Китай. Volkswagen AG, който намалява дяловете си в най-големия автомобилен пазар в света, търси помощ от стартъпа Xpeng Inc. относно разработката на софтуер, за да впечатли китайските шофьори. Toyota Motor Corp., която претърпя рязък спад на продажбите в Китай тази пролет, обяви съвместно предприятие за научноизследователска и развойна дейност с BYD през 2019 г., а наскоро и партньорство с технологичния гигант Tencent Holdings Ltd.
Едва ли тези компании ще са последните подобни примери. Тъй като производителите изпитват трудности в оцеляването след жестоката електромобилна революция, продължаващата ескалация на напрежението между Запада и Китай вероятно няма да спре потока от хора, пари и технологии през границите.