Очаква се Европейският съюз (ЕС) да публикува предварителен списък с планираните мита срещу вносните китайски електрически превозни средства през юни, след разследване, започнало миналия октомври заради опасения, че китайските производители на автомобили са получили субсидии, изкривяващи пазара, в ущърб на базираните в Европа компании, пише Deutsche Welle.
Европейската комисия (ЕК) казва, че е открила „достатъчно доказателства“, че вносът на нови електрически превозни средства от Китай се е увеличил рязко с 14%, откакто е започнала разследването си, и че много от този внос е получил държавни субсидии под формата на данъчни облекчения или директно прехвърляне на средства.
Ако ЕС осъществи плана си да наложи мита, ще се появи въпросът колко високи ще трябва да бъдат те, за да имат осезаемо въздействие и да възпрат китайските износители на електромобил.
Едно проучване на Rhodium Group, независима консултантска фирма, предполага, че тези митнически налози трябва да бъдат в диапазона от 40-50%, за да се случи това. ЕС обаче оценява потенциалните си контрамерки въз основа на правилата на Световната търговска организация (СТО), които определят вероятния диапазон на митата на 15-30%.
Стойността на вноса на електромобили в ЕС от Китай скочи от 1,6 млрд. долара през 2020 г. до 11,5 млрд. долара през 2023 г., което представлява 37% от целия внос на електромобили в блока, изчислява Rhodium Group.
Какво означава това за германските производители на автомобили?
Германските концерни, които са изключително зависими от китайския пазар, са силно ангажирани с противопоставянето си на контрамерките на ЕС от страх, че подобни стъпки могат да предизвикат отмъщение от страна на Китай.
„Можете много бързо да се простреляте в крака“, предупреди наскоро пред журналисти изпълнителният директор на BMW Оливер Ципсе.
BMW внася произведени в Китай автомобили Mini EV и iX3 в Европа и разчита на приходите, генерирани от китайския си бизнес. Китай е най-големият единичен пазар на BMW, който представлява близо една трета от общите продажби на компанията през първото тримесечие на 2024 г.
„Не смятаме, че нашата индустрия се нуждае от защита“, посочва Ципсе на среща с анализатори, добавяйки, че работата на глобална основа дава на големите автомобилни производители индустриално предимство. „Можете лесно да застрашите това предимство, като въведете мита по внос“, добавя изпълнителният директор.
Германските конкуренти на BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz, също разчитат силно на приходите от китайския си бизнес.
Volkswagen предупреди, че потенциалните мита като цяло носят известен риск.
„Винаги има някакъв вид отмъщение“, казва Томас Шефер, главен изпълнителен директор на марката Volkswagen, пред срещата на върха на Financial Times за бъдещето на автомобилите, която се проведе по-рано през май.
Свръхкапацитетът на Китай ли е виновен?
Ципсе отхвърли идеята, че китайският свръхкапацитет е в основата на спора.
„Антисубсидийното разследване срещу Китай е обратното на това, което очакваме“, казва той. „Над половината от продажбите на китайски автомобили в Европа са от некитайски компании. Митата са защитни мерки, които по същество ни вредят. Пазарният дял на китайските производители в Германия и Европа е под 1%. Европа не е наводнена с китайски продукти и от страх се опитваме да затворим границите“, подчертава Ципсе.
Беатрис Кейм, от Центъра за автомобилни изследвания (CAR), е съгласна, че свръхкапацитетът не е проблем.
„Китайският автомобилен пазар все още не е наситен и сега, с преминаването към превозни средства, използващи нов вид енергия (NEV), производствените мощности ще бъдат прехвърлени от автомобили с двигатели с вътрешно горене към NEV“, казва тя пред DW.
Тя посочи, че китайското правителство също е предприело стъпки за ограничаване на лицензите за производство, което, заедно с ликвидирането на няколко стартъпи, „е индикация, че правителството спира определени компании“.
Мерки между ЕС и Китай?
Сред европейските производители на автомобили нараства страхът , че наказателните мерки, насочени към Китай, могат да предизвикат спирала от репресии. Като се има предвид зависимостта на Европа от Китай, политиците в ЕС са притиснати да направят нова оценка на отговора си, за да избегнат ескалация на търговското напрежение.
„Плюсовете и минусите са в посока да се каже „не“ на митата върху електромобилите от Китай поради опасността последния да отмъсти“, коментира пред DW Габриел Фелбермайр, директор на Австрийския институт за икономически изследвания.
И изглежда, че играта „око за око, зъб за зъб“ вече е в ход. В изявление, публикувано в социалната платформа X, Китайската търговска камара заяви, че е получила информация, че китайското правителство може да наложи мита до 25% върху вносни автомобили с големи двигатели.
По-високите мита ще ударят BMW и Mercedes-Benz, които изнасят луксозни SUV-ове и седани за Китай.
Кейм от CAR обаче смята, че китайските контрамерки не е задължително да са насочени към европейските автомобили, а по-скоро към „автомобилни компоненти или други индустриални чувствителни области“, като например машини.
Освен това, казва тя, може да има "увеличение на митата по внос на луксозни стоки, което наистина ще навреди най-вече на германските производители на оригинално оборудване".