fallback

Tesla прави опит да омилостиви корпоративните клиенти в Европа

Американският концерн се сблъсква с поредица от проблеми в региона, включително с бързо падащи цени на своите модели при препродажба и лошо сервизно обслужване

11:25 | 20.05.24 г.

Tesla Inc. е предприела действия, за да потуши опасенията сред някои европейски лизингови компании, след като многократните намаления на цените на дребно на американския автомобилен производител понижиха стойността на техните автопаркове, а бавното обслужване и скъпите ремонти отблъснаха корпоративните им клиенти, пише Ройтерс.

Списъкът с мерки на Tesla включва неофициални отстъпки при закупуване на нови автомобили, ако са на склад, и план за справяне с множеството оплаквания относно обслужването, ремонта и поръчките след години, в които мениджърите на автопаркове и лизинговите фирми казват, че Tesla е игнорирала тези проблеми, става ясно от проведени от Ройтерс интервюта с девет ръководители в големи фирми за отдаване на автомобили под наем, както и с над десетина мениджъри на корпоративни автопаркове.

Tesla предприема намаление на цените на дребно, насочено към стимулиране на продажбите в отговор на смекчаването на търсенето на електрически превозни средства в световен мащаб и нарастващата конкуренция, особено от китайските производители на електромобили като BYD. Но това вреди на финансите на най-големите ѝ клиенти в Европа - където покупките от фирми представляват почти половината от продажбите на компанията.

Лизинговите фирми купуват нови коли и уреждат лизингови договори, изчислени според това за колко смятат, че могат да продадат дадено превозно средство в края на лизинговия договор. Внезапните спадове в цената подбиват тези остатъчни стойности, което струва пари на лизинговите фирми.

Няма „нищо по-лошо“ от непрекъснатото намаляване на стойността на активите на купувач на автопаркове, изтъква Ричард Кнубен, генерален директор на базираната в Брюксел Leaseurope, група за автомобилен лизинг и отдаване на коли под наем.

„Tesla сега активно казва на нашите членове: Можем да ви дадем отстъпки и да ви компенсираме“, посочва Кнубен.

Висш мениджър на голяма европейска фирма за лизинг на автомобили, който говори при условие за анонимност, казва, че от средата на 2023 г. Tesla предлага неофициални отстъпки в края на тримесечието за своите Model 3 и Model Y с до 2000 евро за корпоративни покупки, ако тези превозни средства са били на склад.

От края на миналата година отстъпки са налични през цялото време, добавя мениджърът.

Тим Албертсен, главен изпълнителен директор на Ayvens - най-голямата европейска компания за автомобилен лизинг с автопарк от 3,4 млн. коли, около 10% от които са електромобили - изтъква, че услугата на Tesla се е подобрила, но падащите цени при препродажба вредят на бизнеса. „Tesla разбра това и идва с решения, които ни помагат в тази насока“, посочва той.

Албертсен отказа да разясни какво е направила Tesla, за да смекчи загубите на Ayvens при електромобилите.

Arval, звено за лизинг на автомобили на BNP Paribas, сега преговаря с три китайски автомобилни компании за закупуване на електромобили след поемане на загуби, свързани с намаляващите цени на Tesla. Когато американският концерн за първи път започна да намалява цените миналата година, Arval заявява на Tesla: „Вие сами си създавате проблеми“, разкрива заместник изпълнителният директор на Arval Барт Бекерс.

Arval разполага с около 170 хил. електромобила като част от своя автопарк от 1,7 млн. превозни средства, посочва Бекер. Според него Tesla работи за отстраняване на проблемите с ремонта и обслужването, но добавя, че „новите съперници“ на автомобилния производител – китайските марки – изглежда избягват грешките на Tesla, като се фокусират върху поддържането на високи цени при препродажба на автомобили.

Tesla е изправен пред същия проблем с препродажната стойност при компаниите за отдаване на коли под наем. Hertz разпродава своите модели Tesla на американския пазар, докато германският конкурент Sixt спря да ги купува. Запитана за въздействието на намаленията на цените на Tesla, Sixt казва, че по-ниските остатъчни стойности на електромобилите Tesla и други марки са свили печалбите ѝ за 2023 г. с 40 млн. евро.

Важни клиенти

Корпоративните клиенти са важни на всеки автомобилен пазар, особено в Европа, където фирмите често наемат голям брой служебни автомобили за служители, отчасти поради свързаните с това данъчни облекчения. Покупките на компании за лизинг и отдаване на автомобили под наем представляват 44% от продажбите на Tesla в Обединеното кралство и 15 страни от ЕС за миналата година, става ясно от данни на Dataforce.

Корпоративните продажби на Tesla през първото тримесечие в тези страни са спаднали с 2,3%, докато пазарът като цяло е нараснал с 3,5%. Въпреки че продажбите на такива клиенти спадат, делът на лизинговите компании и фирмите за отдаване на автомобили под наем в бизнеса на Tesla на тези пазари расте до 49%.

Продажбите и печалбите на Tesla спадат в световен мащаб след дълъг период на рязък растеж. Автомобилният производител отчете спад от 8,5% при глобалните доставки през първото тримесечие, първият му спад за последните четири години.

Спадът в корпоративните продажби в тези 16 европейски държави е предхождан от 57% ръст през 2023 г. спрямо предходната година, изчислява Dataforce. Tesla отчете същия процентен ръст при общите продажби в Европа, показват данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (АСЕА).

До неотдавна Tesla имаше предимство да е първият широкомащабен производител на електромобили, което означаваше, че европейските корпоративни клиенти нямаха много алтернативи за този вид задвижване, за да постигнат целите на ЕС за емисиите.

Това се променя бързо. Китайските автомобилни производители, включително BYD, въвеждат по-евтини електрически модели в Европа и агресивно ухажват корпоративните клиенти на Tesla, разкриват мениджъри на автопаркове, както и ръководителите на лизинговите компании. Традиционните производители на автомобили като Volkswagen и BMW също произвеждат все по-конкурентоспособни електрически модели.

Други проблеми

Бавното и скъпо обслужване на Tesla е друга болезнена тема за европейските лизингови компании и техните клиенти, става ясно от интервюта на Ройтерс с около дузина мениджъри на корпоративни автопаркове.

Ремонтните дейности отнемат твърде много време и струват много повече от поправката на други превозни средства, отчасти поради скъпите компоненти.

Въпреки това Tesla се радва и на доволни корпоративни клиенти.

Octopus Electric Vehicles, подразделение за лизинг на автомобили на британската енергийна фирма Octopus Energy, има около 5 хил. коли Tesla сред около общо 15 хил. електромобила. Изпълнителният директор Фиона Хауърт казва, че Tesla, като пионер при електромобилите, се е нуждаела от време, за да овладее сервизните операции и че производителите на конвенционални автомобили сега са изправени пред подобни предизвикателства със собствените си електромобили. Според нея цените при препродажбата на коли Tesla са били изкуствено завишени по време на пандемията от коронавирус и в действителност трябва да бъдат намалени.

„Имаме наистина добри работни отношения с Tesla“, подчертава Хауърт.

Лорна МакАтър, управител на автопарк в британската енергийна фирма National Grid, описва много по-нестабилни отношения с Tesla. Тя е събирала данни за разходите за ремонт и е установила, че тези на колите Tesla са тройно по-високи от средните за индустрията.

В списъка с проблеми влизат още тромава система за поръчки и коли, пристигащи с фабрични дефекти, споделя МакАтър.

National Grid има повече от 500 коли Tesla в своя автопарк от 2000 превозни средства. МакАтър казва, че е планирала да предложи на компанията си да премахне тези модели от автопарка си, освен ако проблемите не бъдат решени. Междувременно основният китайски съперник на Tesla, BYD, започва да доставя автомобили на National Grid.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:26 | 20.05.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още