Стабилните продажби на електромобили са задължителни, ако искаме да постигнем климатичните цели. Но продажбите на коли с този тип задвижване намаляват в страните от Запада и ако правителствата искат те да се възстановят, това ще трябва да стане за сметка на техните икономики, пише BBC.
След години на рязко нарастване на продажбите на електрически коли сега този растеж изглежда спира.
Замяната на автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива, с електромобили е централна част от плана на правителството на Великобритания да осъществи целите си в областта на климата – пътният транспорт представлява 12% от планетарните емисии.
Въпросът е дали това е проблясък, който скоро ще изчезне в огледалото за обратно виждане, или това ще се окаже по-трайно? И ако това продължи, дали правителствата ще имат куража да направят каквото е необходимо, за да запазят курса към целта?
Ръстът в продажбите на електромобили е забележителен. През 2020 г. има 10 милиона електромобила по пътищата, през 2023 г. те са 45 милиона. Но продажбите трябва да запазят силния си импулс. Въпросът е как да стане това.
Международната агенция по енергетика (МАЕ) изтъква, че ще трябва да има 790 милиона електромобила до 2035 г., ако искаме да достигнем климатичните цели до средата на века.
Това означава ръст на продажбите от 27% всяка година.
Ето защо фактът, че глобалните продажби на най-големия производител на електромобили в света, Tesla, всъщност са по-ниски през първото тримесечие на 2024 г., отколкото през същия период на 2023 г., будят притеснение.
Най-големият производител на електромобили в Китай BYD се бори с Tesla за първото място в глобален план. BYD също отбеляза забавяне при продажбите между януари и март.
Търсенето на електромобили в Европа се понижава с повече от 10% на годишна база през последното тримесечие на миналата година.
Хората просто не са сигурни, че електромобилите си заслужават
В Обединеното кралство анализаторите казват, че силните продажби на електромобили през последните години са подхранвани от корпоративните клиенти, благодарение на щедрите данъчни облекчения.
Но домакинствата се оказват по-твърд орех, като хората изтъкват, че са отблъснати най-вече от високата цена. Средната цена на нов електромобил в САЩ е над 60 хил. долара. Цените са подобни в Европа и Великобритания.
От друга страна, щедрите държавни субсидии и по-голямата ефективност на производството смъкват тази цена в Китай, където един средностатистически електромобил струва едва 30 хил. долара. А хечбекът Seagull на BYD се продава за по-малко от 10 хил. долара.
Китай също така произвежда значително повече електромобили спрямо нуждите на вътрешния пазар – а това лесно може да доведе до наводняване на пазарите на САЩ и Европа с евтини коли, ако липсваха търговски бариери.
На кръстопът
Ето това е дилемата пред европейските и американските политици. Те искат по-евтини електромобили, за да улеснят климатичния преход, но не с цената на подкопаване на техните собствени производители на автомобили - като Ford и Volkswagen - и местните работни места.
Всъщност тези региони обмислят повишаване на мита и други търговски бариери за вноса, за да се предпазят от силно конкурентните китайски електромобили.
Точно това направи президентът на САЩ Джо Байдън по-рано тази седмица, като наложи 100% мита върху вноса на китайски електромобили.
МАЕА все още прогнозира увеличение на продажбите през 2024 г., което ще задържи страните в курс към въглеродния неутралитет.
Оптимистите се надяват повече хора да купуват електромобили, когато на пазара в Европа и Америка се появят употребявани автомобили на по-ниски цени. Но това не е гарантирано.
Възможно е цените на електромобилите на Запад да се окажат устойчиви, докато Китай продължава да произвежда супер евтини превозни средства.
Ако това се случи, правителствата ще трябва да избират между климатичните цели и запазването на собствените си индустрии.