Китайските автомобилни производители ще се съсредоточат върху глобалните пазари с изключение на САЩ, след като администрацията на президента Джо Байдън обяви, че Америка не е достъпна за произведени в Китай електрически автомобили.
100-процентните мита върху китайските електромобили, обявени от Вашингтон, са по-скоро символичен удар, отколкото практически срещу китайските производители на автомобили. Те не развиват почти никакъв бизнес в САЩ и вече признаха, че политическите пречки пред навлизането на пазара са непреодолими.
Хладното отношение на Вашингтон няма да промени амбициите на китайските производители относно стремежа им към глобално господство, смятат анализатори, но ще стимулира корекциите. Компаниите ще наблегнат на развиващите се пазари и ще локализират производството, където е възможно, като се стремят да привлекат правителства, които са по-отворени към китайските електромобили.
Някои компании може да се съсредоточат върху доставката на електромобилни технологии - подход, който може да намали негативната политическа реакция и да предложи индиректен път към американския бизнес.
„Китайските компании са много прагматични по отношение на маршрутите си към пазара“, коментира Денис Депу, базиран в Шанхай управляващ директор на консултантската фирма Roland Berger.
Митата отразяват пасенията на САЩ, че китайските производители на електромобили, които често са подкрепени от държавни субсидии, ще се опитат да „изхвърлят“ излишните превозни средства в Америка, за да заграбят пазарен дял.
Европа от своя страна започна разследване миналата година на наличието и евентуалното влияние на китайските субсидии за електрически превозни средства, което се очаква да доведе до налагането на наказателни мита през следващите месеци.
Благодарение на митата на Вашингтон американските производители на автомобили ще се радват на защита срещу евтината китайска конкуренция. От друга страна: „Потребителите в САЩ няма да имат достъп до най-висококачествените и най-евтините електрически превозни средства в света“, изтъква Кори Комбс, асоцииран директор в консултантската фирма Trivium China.
В Китай водещият производител на електромобили BYD предлага компактен модел с пробег от около 430 км с едно зареждане на батерията за по-малко от 10 000 долара. Версия на неговия седан от по-висок клас Seal с пробег от около 540 км започва от около 25 000 долара в Китай. В САЩ версията на седана Model 3 на Tesla с подобни характеристики се предлага на цена от около 43 0000 долара.
Говорител на китайското министерство на търговията заяви, че увеличението на митата от страна на САЩ е резултат от вътрешни политически съображения.
Глобални амбиции
Въпреки геополитическите насрещни ветрове китайските производители на автомобили все пак са решени да се разширят в чужбина с идеята а се превърнат в следващите Tesla и Toyota Motor. След десетилетия на догонване на американски, европейски, японски и южнокорейски производители на автомобили, китайските марки откриха глобално конкурентен продукт в лицето на своите електромобили.
У дома повече от 100 марки електромобили се борят за парче от пая, сваляйки цените, за да привлекат клиентите, което обаче удря и рентабилността. Капацитетът на Китай надвишава вътрешното търсене и производителите търсят пазар в чужбина, където смятат, че маржовете ще бъдат по-високи, а конкуренцията по-облекчена.
Износът на автомобили от Китай се е увеличил почти петкратно през последните три години до около 5 милиона превозни средства през 2023 г. Макар много от тях да са бензинови коли, изпратени до Русия, има и доста електромобили, доставени до Югоизточна Азия, Европа и другаде.
Друга тактика е да се изградят фабрики извън Китай на пазари, които са възприемчиви към китайските електромобили. BYD открива нови заводи в Бразилия, Унгария, Тайланд и Узбекистан и обмисля един в Мексико. Китайският производител на автомобили Chery Automobile планира да произвежда автомобили в Испания чрез местния партньор Ebro-EV Motors.
Решението на администрацията на Байдън не обяснява нищо за сценарий, при който китайски производител на електромобили отваря завод в Мексико и се опитва да превозва коли през границата до потребители в САЩ. На хартия такива автомобили могат да се радват на ниски мита.
Но анализаторите казват, че Вашингтон вероятно ще блокира всякакви електромобили с китайски произход да влязат в шоурумите в САЩ. Ходът от вторник показа типа агресивна тактика, която САЩ сега смятат за честна игра за борба с това, което Белият дом нарече „изкуствен износ на ниски цени“ от Китай.
Както Байдън, така и бившият президент Доналд Тръмп предположиха, че всички мексикански заводи, притежавани от китайски производители на автомобили, могат да бъдат ударени с високи мита.
Европейските политици, докато разглеждат идеята за мита върху произведените в Китай електромобили, виждат въпроса по различен начин от САЩ. Те искат да накарат китайските компании да строят фабрики в Европа, вместо да блокират изцяло автомобилите от тази страна, изтъкват анализатори.
По време на посещението на китайския лидер Си Дзинпин в Европа по-рано този месец френският министър на финансите на Франция Бруно льо Мер обяви, че китайската автомобилна индустрия, включително BYD, е добре дошла да реализира индустриални проекти във Франция.
На автомобилното изложение в Пекин през април някои китайски производители изразиха дългосрочен интерес към производство в чужбина. Сред тях бяха марката Zeekr, подкрепяна от китайската Geely Automobile, и стартъпът Xpeng.
Навлизане в САЩ
Когато става въпрос за производство на автомобили в САЩ, препятствията за китайските компании са големи. Дори ако Вашингтон им позволи да създадат фабрики – което само по себе си е въпросителна в настоящата среда – те ще трябва да се справят с набирането на работници, натиска да приемат синдикатите, културните различия и потенциалната местна реакция.
Тръмп заяви по време на предизборен митинг през март в Охайо, че би приветствал китайските компании да строят заводи за автомобили в САЩ, ако използват американски работници.
Един подход за китайските компании към задграничните пазари, включително САЩ, е продажбата на технологии, свързани с електрически коли, като операционни системи или батерии.
Китайският производител на батерийни клетки CATL преговаря с Tesla и други автомобилни производители за лицензиране на своята технология в САЩ, вместо да изгражда собствен завод за батерии там.
Друг път е партньорството с некитайски производител на автомобили. Leapmotor, китайски стартъп, и компанията майка на Jeep, Stellantis, обявиха, че ще започнат да продават електромобили на Leapmotor за масовия пазар в Европа през септември.
Тези електромобили ще бъдат изнасяни от Китай или произведени в заводи на Stellantis по целия свят. Миналата година Stellantis заяви, че инвестира 1,5 млрд. евро в Leapmotor.
преди 5 месеца няма да покоряват нищо , ще си се продават в Поднебесната , в УСАто ще си се продават техните , в Европа ще си се продават нашите , в Южна Корея ще се продават на местният дуопол ... и те така ... няма да има състезание и покоряване ... м/у другото някой форумен експерт би ли ми обяснил , как държава дето едни нормални механични инструменти не могат да направят , дето да не се чупят от калпава стомана и неграмотни сглобки , ще направят светлинен скок в металургията и построят топ афффтомобил ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар