Продажбите на електрифицирани превозни средства растат рязко тази година, водени от увеличението в Китай и по-специално от силното търсене на хибридни превозни средства, показва доклад на Counterpoint Research, цитиран от CNBC.
Докладът, публикуван в понеделник, показва, че продажбите на електрифицирани модели (хибриди, плъгин хибриди и електромобили) в световен мащаб са се увеличили с 18% през първите три месеца на 2024 г. в сравнение със същия период на миналата година.
Продажбите на хибридни превозни средства, които имат както електрически двигатели, така и двигатели с вътрешно горене, значително изпреварват тези на напълно електрическите модели, нараствайки с 46%. Продажбите на електромобили междувременно се увеличават със 7 на сто.
По-ниската първоначална цена на хибридите в сравнение с електрическите автомобили с батерии и наличието на резервоар за гориво, който елиминира безпокойството за пробега, са сред основните причини за високото търсене на хибриди, коментира един от авторите на доклада на Counterpoint Абхик Мукерджи.
Данните следват скорошни доклади, които предполагат, че приемането на хибриди вече изпревари това на изцяло електрическите превозни средства на фона на опасенията относно бързото обезценяване на електромобилите при препродажба и риска от бързо остаряване на технологията на фона на постоянните подобрения.
„Закупуването на [хибриди] е по-логичен избор за потребителите, тъй като цените им са сравними или по-ниски от повечето [електрически превозни средства с батерии]“, се посочва в доклада.
Китай увеличава преднината си
Китайските компании са големите победители от нарастването на търсенето на електрически превозни средства, особено фирмите, които продават както изцяло електрически, така и хибридни модели.
Според Counterpoint продажбите на електрифицирани коли в Китай са скочили с 28% през първото тримесечие на 2023 г. на фона на продължаваща ценова война, която понижава разходите за потребителите.
Най-големият производител на електромобили в страната, BYD, отбеляза увеличение на продажбите на хибридни превозни средства със 7% през първите три месеца на тази година, което представлява близо една трета от световния пазар на хибриди. В това отношение компанията е следвана от Geely Holdings и Li Auto.
САЩ се нарежда на второ място по продадени обеми хибриди, следвани от Европа. Но въпреки че общите продажби на електрифицирани модели в САЩ са нараснали с 2%, тези на изцяло електрически коли се свиват с 3 на сто през тримесечието.
Tesla, водещият производител на електромобили в САЩ, който произвежда само задвижвани с батерии модели, отбеляза 9% спад на продажбите през първото тримесечие на годишна база.
Пазарният дял на компанията в глобален план достига 19% спрямо 15 на сто за BYD и 6% за Volkswagen.
Силното представяне на BYD отразява плана за агресивно разширяване на компанията в световен мащаб. Според доклада компанията е изнесла почти 100 000 електромобила през последното тримесечие, което е ръст от 152% на годишна база, движена основно от доставките в Югоизточна Азия.
Лиз Лий от Counterpoint казва, че забележителният износ на BYD подчертава нарастващото глобално търсене на електромобили, включително на хибриди, като пазарът е „готов за значителен растеж“.
„Въпреки това се очертават признаци на забавяне и годишният растеж може да падне под 20%“, добавя тя, отбелязвайки, че компании като Tesla са изправени пред намаляващ интерес към изцяло електрически модели.
Проучване на Gallup през април установи, че по-малко от половината възрастни в САЩ – 44% – казват, че сериозно обмислят или биха обмислили закупуването на електромобил, което е спад от 55% през 2023 г. Междувременно делът на тези, които не искат да си купят електрически модел, се повишава до 48% от 41%.