Пренасянето на веригата на доставки на електромобили в Европа би намалило емисиите на въглероден диоксид от производството на батерия с 37% в сравнение с веригата на доставки, контролирана от Китай, показва нов анализ на Transport & Environment (T&E).
Това спестяване на въглерод се повишава до над 60%, когато се използва възобновяема електроенергия. Местното производство на батерийни клетки и компоненти в Европа би спестило около 133 милиона тона въглерод между 2024 г. и 2030 г., което се равнява на общите годишни емисии на Чехия, пише Clean Technica.
Но по-малко от половината (47%) от производството на литиево-йонни батерии, планирано в Европа до 2030 г., е подсигурено, констатира още докладът. Това е увеличение от една трета спрямо година по-рано след набор от мерки, въведени в отговор на Закона за намаляване на инфлацията в САЩ (IRA), който президентът Джо Байдън подписа през 2022 г. Останалите 53% от обявения капацитет за производство на клетки все още са със среден или висок риск да бъдат отложени, ограничени по мащаб или отменени без по-строги действия от страна на правителствата.
„Европейските лидери ще се нуждаят от остър фокус и обединено мислене, за да извлекат ползите за климата и индустрията. Строгите изисквания за устойчивост, като например предстоящите правила за въглеродния отпечатък при батериите, могат да възнаградят местното зелено производство. От решаващо значение е, че Европа се нуждае от по-добри инструменти в рамките на Европейската инвестиционна банка и Фонда за батерии на ЕС, за да подкрепи инвестициите в гигафабрики“, коментира Джулия Полисканова, старши директор за веригите на доставка на превозни средства в T&E.
Произведените в Европа батерии ще спестят повече въглероден диоксид в сравнение с подобни продукти, произведени извън региона. Графика: T&E
Франция, Германия и Унгария постигнаха най-голям напредък в осигуряването на гигафабрики от предишната оценка на риска на T&E, направена миналата година. Във Франция ACC започна производство в Па дьо Кале, докато заводите на Verkor в Дюнкерк и Northvolt в Шлезвиг-Холщайн, Германия, се развиват благодарение на щедрите държавни субсидии.
Финландия, Великобритания, Норвегия и Испания имат най-голям производствен капацитет, изложен на среден или висок риск, поради въпросителните относно проекти на Finnish Minerals Group, West Midlands Gigafactory, Freyr и InoBat.
T&E призовава законодателите да помогнат за стимулиране на инвестициите чрез засилване на политиките на ЕС за електрически автомобили, налагане на строги изисквания за устойчивост при батериите, които възнаграждават местното производство, и увеличаване на финансирането на ниво ЕС.
Осигуряването на други части от веригата на стойност при батериите ще бъде още по-голямо предизвикателство предвид доминирането на Китай и все още малкия опит на ЕС. Докладът установява, че Европа има потенциала да произвежда 56% от необходимите му катоди – най-ценните компоненти я батерията – до 2030 г., като обаче само два завода са започнали търговски операции досега.
По-малко от половината от европейските фабрики за батерии са подсигурени. Графика: T&E
До края на това десетилетие регионът може да задоволи всичките си нужди от обработен литий и да осигури между 8% и 27% от минералите за батерии от рециклиране в региона. Но T&E казва, че заводите за преработка и рециклиране се нуждаят от подкрепа както на европейско, така и на държавно ниво, за да се разширят бързо.
„Състезанието за батериите между Китай, Европа и САЩ се ожесточава. Въпреки че някои инвестиции в батерии, които бяха изложени на риск да бъдат привлечени от субсидиите на САЩ, бяха спасени миналата година, близо половината от планираното производство все още е изложено на риск. ЕС трябва да сложи край на всякаква несигурност относно постепенното спиране на колите с двигатели с вътрешно горене и да постави корпоративни цели за електромобилите, за да гарантира на инвеститорите в гигафабрики, че ще имат гарантиран пазар за своя продукт“, посочва Юлия Полисканова.
преди 6 месеца Браво! Проблемът е решен! ... добра смешка ... добри лозуги! ... добър театър отговор Сигнализирай за неуместен коментар