Каква е стойността на една добра история? 82 милиарда долара, съдейки по ръста на цената на акциите на Tesla Inc. в понеделник.
Това е ефектът от новината, че компанията е спечелила предварително одобрение да пусне в употреба своята технология за асистирано управление в Китай след изненадваща среща в неделя между главния изпълнителен директор Илон Мъск и китайския премиер Ли Цян, пише Bloomberg.
Опитът да се дешифрират изявленията на Илон Мъск никога не е лесна задача. Планира ли да пусне дългоочаквания бюджетен Model 2 или всъщност следващия голям проект е роботакси? Подкрепя ли Мъск действия срещу изменението на климата или смята, че това е комунизъм? Дали изобщо го е грижа толкова много за правенето на автомобили в наши дни, когато има толкова много забавления, публикувайки кратки коментари в социалната платформа X и изстрелвайки ракети чрез SpaceX?
Неочакваното посещение на Мъск в Китай поне изяснява наратива по последната точка, изтъква анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас: „Дори и най-малкият жест на ангажираност (необявеното пътуване до Пекин) има ясно значение тук, тъй като се отнася до опасенията относно ангажимента на Мъск към Tesla”.
Може би просто трябва да погледнете какво всъщност се е променило за Tesla. Вероятно е по-малко, отколкото изглежда на пръв поглед.
Може да не го знаете от начина, по който Мъск говори, но системата за подпомагане на водача на Tesla - подвеждащо и опасно, наречена "Пълно самоуправление" (Full Self-Driving – FSD) - напоследък изостава от конкуренцията. Mercedes-Benz Group AG вече продава превозни средства в САЩ, които позволяват на шофьорите да свалят ръцете си от волана и очите си от пътя при нискорискови условия.
Технологията на Mercedes е известна като шофиране от трето ниво на автономност – стъпка отвъд второто ниво, на което отговаря FSD на Tesla.
Междувременно BMW AG добави същата функция към новите си седани Series 7 в Германия, докато Honda Motor Co. пусна малък брой автомобили с трето ниво на автономност още през 2021 г.
Waymo на Alphabet Inc. гледа още по-напред, като се прицелва към четвърто ниво на автономност, при което пътниците не са длъжни да поемат контрола над превозното средство дори при сложни обстоятелства. Това беше обявено още преди комерсиализирането на технологията на Cruise на General Motors Co. и представянето на плановете на Tesla относно роботакситата.
Следователно, най-интересното нещо около последната новина за Tesla е сключеният договор с Baidu Inc. Китайската технологична компания изгражда отворена платформа за автономни автомобили и изпълнява пилотни проекти за роботаксита в Пекин, Ухан и Чунцин. Не е ясно колко и колко надълбоко ще се развие сътрудничеството, но най-добрата перспектива на Tesla да навакса изоставането си при автономното шофиране ще изисква обединяване на опит с конкуренти, вместо да следва съществуващата си стратегия за изолация. Съюзът с Baidu може да е първата стъпка към това.
Въпреки това е трудно да се намери оправдание за скока в цената на акциите на Tesla в понеделник, който прибави 82 млрд. долара към пазарната оценка на концерна. В Америка FSD е начин да се възползвате от постоянно подобряващото се доверие на потребителите и слабите предложения от конкуренти, за да продавате електромобили със значителна премия спрямо пазарните цени. Условията в Китай едва ли биха могли да бъдат по-различни.
На фона на настроенията, които все още са заседнали около песимистичните нива, които достигна по време на Covid блокировките в Шанхай през 2022 г., и десетките производители на електромобили, които пускат нови модели на пазара, индустрията е въвлечена в жестока ценова война. За цената на един Tesla Model 3 можете да си купите три минихечбека Seagull на BYD Co. или да се сдобиете със спортната кола SU7 на Xiaomi Corp., която изглежда и се движи като Porsche.
Model Y все още държи позицията си на най-продаваната кола в Китай, но надпреварата в Азия тази година ще бъде спечелена от най-евтиния хардуер, а не от най-съвременния софтуер.
Като се има предвид геополитическата чувствителност около поверителността на данните и националната сигурност, изглежда като подвиг това, че Tesla успя изобщо да спечели доверието на Пекин относно FSD. Вашингтон разследва китайската сензорна технология в автомобилите и току-що принуди Bytedance Ltd. да се откаже от социалната си платформа TikTok, докато американските ѝ конкуренти, управлявани от Alphabet и Meta Platforms Inc., остават забранени за Китай.
Въпреки това ще бъде предизвикателство за машинното обучение на Tesla да преведе всички уроци, взети в Китай, в други страни, където генерира повече от три четвърти от приходите си. Със спускането на силициевата завеса между САЩ и Китай, Baidu вече е отрязана от най-модерните чипове с изкуствен интелект (ИИ) и трябва да отрича съобщенията, че нейният чатбот се използва от Народната освободителна армия.
Има и един друг риск. Най-добрият начин да се научите как да избягвате инциденти е да претърпявате инциденти. Регистрирани са 956 катастрофи и 29 смъртни случая между 2018 г. и 2023 г. с автомобили, използващи автономната технология на Tesla, посочва Националната администрация за безопасност на движението по пътищата.
Това, че тази новина почти не привлече неблагоприятни коментари, е доказателство за статута на Мъск, колкото и да е опетнен, като съвременен американски народен герой, който се движи бързо и чупи неща. Ако автономните американски автомобили започнат да убиват хора по улиците на Шънджън и Чанчун, Tesla може да изпадне в ситуация, при която да не може да разчита на прошка от страна на Пекин.
преди 6 месеца На мен ми прилича повече на опит за отвличане на вниманието от влошаващата се ситуация с продажбите на Тесла и нарасналият песимизъм на Уолстрийт и така да се понадуят акциите.Засега има известен успех тази стратегия, занапред ще видим какво ще стане. отговор Сигнализирай за неуместен коментар