Илон Мъск се нуждаеше от бърза победа за Tesla Inc. Дори ако това означаваше да отлети до Китай седмица след неосъществената му среща с индийския премиер Нарендра Моди, пише Bloomberg.
Изненадващото пътуване на милиардера до Пекин в неделя за разговори с държавни представители, включително премиера Ли Цян, осигури незабавни (положителни) резултати. Tesla се пребори за предварително одобрение за внедряване на своите по-модерни функции за подпомагане на водача в Китай, което потенциално ще увеличи приходите на втория по важност пазар за американския концерн.
Бизнесът на Tesla в Китай може да се възползва от това - компанията многократно е намалявала цените на своите модели през последните 18 месеца до нива, които може напълно да са унищожили приходите ѝ на този пазар.
Моментът е подходящ и за Китай. Правителството се опитва да убеди чуждестранните инвеститори, че икономиката му все още е отворена за бизнес въпреки репресиите на Пекин и дефлационната криза. Една от страните, от които губи на фона на всички катаклизми, се оказва Индия, чиито лидери Мъск остави да го чакат преди малко повече от седмица, позовавайки е на неотложни проблеми в рамките на Tesla.
Пътуването на Мъск е „част от по-голямата картина на правителството в Пекин и местните власти, които искат да бъдат по-отворени към чуждестранни инвестиции“, коментира Ю Чуанман, ръководител на Центъра за регулиране и глобално управление към Китайския университет в Хонконг.
За правителството сделката осигурява допълнителен бонус да бъде възприето като гостоприемно за големия американски бизнес точно, след като президентът на САЩ Джо Байдън подписа законопроект, който принуждава компанията майка на TikTok да продаде своя дял или да бъде блокирана от мобилните магазини за приложения. „Това може да се счита за сигнал от Пекин как китайското правителство приема и приветства чуждестранни инвеститори, докато САЩ действат обратното“, изтъква Ю.
Червен килим
Посещението на Мъск беше в известен смисъл завръщане в едно сигурно убежище.
Tesla заема уникална позиция сред най-облагодетелстваните чуждестранни компании в Китай. Това беше първият международен производител на автомобили, който работи, без да се налага да създава съвместно предприятие с местен производител - изключение, което Пекин не прави за Volkswagen AG или General Motors Co. Одобрението за това споразумение беше улеснено от Ли, бивш партиен шеф в Шанхай, който сега е политик номер 2 в Китай.
Това „постилане“ на червения килим контрастира с дългогодишната безизходица на Tesla в Индия, чиято търговска и данъчна политика не отблъсква чуждестранните автомобилни производители. Мъск каза през 2022 г., че Tesla няма да създава производствени предприятия в страни, където на компанията не е разрешено първо да продава и обслужва превозните си средства.
Връзките на Tesla с Индия показаха признаци на укрепване през последните месеци, като очакванията са, че Tesla може да отдели около 2 млрд. долара за монтажен завод за електромобили, докато правителството намалява вносните мита за превозни средства от чуждестранни концерни, които обещават да инвестират в местно производство.
Но развитието тук секна. Мъск отмени посещението си в Индия ден преди визитата му, точно когато изборите в страната започваха. Икономическият подем на Индия е в основата на кампанията на Нарендра Моди за трети мандат.
Пътуването на Мъск до Пекин предизвика критики от някои видни потребители на социалната платформа X, която Мъск придоби през 2022 г. Телевизионният водещ Сумант Раман попита защо „спешната работа“ в Tesla попречи на Мъск да посети Индия, но не го спря да пътува до Китай.
Отложеното посещение на Мъск в Индия може да отразява промяна в стратегията на неговата компания. Изпълнителният директор обяви миналата седмица, че Tesla ускорява разработката на нови модели, които компанията ще произвежда на същите производствени линии като тези от текущата ѝ гама. Анализаторите спекулират, че това може да означава, че Tesla ще забави допълнително строителството на нов завод в Мексико, да не говорим за такъв в Индия.
Чуждестранните производители на автомобили имаха проблеми с постигането на дългосрочен успех в Индия. Ford Motor Co. заяви през 2022 г., че проучва алтернативи за своите производствени съоръжения в страната, година след като обяви, че ще спре да произвежда автомобили там. Toyota Motor Corp. каза през 2020 г., че няма да се разширява повече поради високите мита, въпреки че оттогава обяви планове да произвежда някои компоненти за електрически модели в страната.
Индийските държавни служители се надяват, че Мъск ще инвестира в близко бъдеще поради скорошните промени в политиките на Индия относно електромобилите.
В крайна сметка решението на Мъск да посети Китай подчертава чувството за неотложност да върне Tesla в правилния път. Електрическите автомобили съставляват само малка част от пазара на автомобили в Индия. В Китай одобрението за системата, която Tesla предлага на пазара като Full Self-Driving (FSD), може да помогне на компанията да си върне част от пазарния дял, който загуби от местните производители, водени от BYD Co.
„Китай е опората за всичко, което Tesla иска да направи. Китай е задължителен пазар по отношение на продажбите на превозни средства, а Индия е хубаво да имаш“, изтъква Ту Ле, управляващ директор на консултантската компания Sino Auto Insights. „В крайна сметка Tesla не може да постигне нито една от амбициозните си бъдещи цели, без да продължи да бъде успешна на китайския пазар“.