На Huawei ѝ бяха нужни само четири години, за да се превърне във фактор при технологиите за интелигентни автомобили, като се справи с опустошителните търговски санкции на САЩ върху своя бизнес със смартфони, докато същевременно успя да разработи система за подпомагане на водача, която се превърна в любимец на автомобилното изложение в Пекин.
Huawei Technologies има два огромни щанда на събитието, което стартира по-рано тази седмица, и поне седем китайски автомобилни концерна рекламират технологията Qiankun - усъвършенствана система за подпомагане на шофирането (ADAS) от най-висок клас.
Дори германската автомобилна група Volkswagen ще оборудва своя Audi Q6L e-tron с Qiankun в Китай, когато пусне в продажба модела през 2025 г. Това е първата сделка между Huawei и чуждестранен концерн относно технологията.
Интересът на главния изпълнителен директор на Nissan Макото Учида към решението не остана незабелязан, след като той посети щанд на Huawei и изслуша представители на компанията как описват системите, разработени за Seres.
Бързото навлизане на Huawei като доставчик на части подчертава стремежа на производителя на телекомуникационно оборудване да намери други източници на растеж, след като контролът върху износа от САЩ, упражняван от съображения за национална сигурност от 2019 г., удари бизнеса му, особено смартфоните.
Компанията заяви, че се стреми да се превърне в първокласен автомобилен доставчик за ерата на интелигентните електромобили, конкурирайки се с компании като Bosch, Denso и Continental.
„Ние се развиваме рамо до рамо с Huawei в продължение на три години и нашите постижения са очевидни за всички. Ще продължим да работим рамо до рамо през следващите три години и повече“, изтъква председателят на Seres Джан Синхай, чийто модел Aito се класира на шесто място по продажби сред китайските електромобилни марки през първото тримесечие.
Повишаване на конкурентоспособността
Навлизането на Huawei на пазара беше затруднено от самия темп на развитие в индустрията, като традиционните производители на автомобили се борят да се справят с конкуренцията в лицето на електромобилните стартъпи и други нови играчи, които се разширяват в този сектор, като BYD.
Частните производители на електромобили са се доказали като умели в разработването на високотехнологични възможности в собствените си предприятия, докато държавните фирми изпитват затруднения с иновациите и затова разчитат на компании като Huawei за повишаване на конкурентоспособността, изтъкват анализатори.
Държавните Changan, Dongfeng и BAIC отвръщат на удара с нови електромобилни марки като Avatr, VOYAH и Arcfox, всички оборудвани с ADAS системи на Huawei.
Guangzhou Automobile (GAC) също ще пусне електрически модели под своята марка Trumpchi от 2025 г., включващи интелигентната технология за превозни средства на Huawei.
„Huawei в момента е водещ фактор при ADAS технологиите“, изтъква генералният мениджър на GAC Фън Синя пред журналисти „Избрахме ги, защото трябва да сме сигурни, че продуктите на GAC са оборудвани с най-модерните технологии за потребителите“.
Трима мениджъри на чуждестранни автомобилни производители разкриват, че Huawei се разглежда като потенциален партньор, който си заслужава сериозно внимание марки в Китай въпреки трудностите, с които се сблъсква компанията по отношение на западните правителства.
Това, че може да произвежда свои собствени чипове, повишава привлекателността на Huawei.
Производителите на автомобили "може в крайна сметка да си партнират с китайски фирми, за да си осигурят автоматизация на шофирането за превозни средства, насочени към китайските пазари. Huawei може да се възползва от подобни възможности, докато други доставчици на ADAS, например Bosch, може да не успеят да въведат продуктите в Китай по същия начин, по който го правят в Европа или САЩ“, изтъква Евангелос Симодис, инвеститор и корпоративен съветник.
Доставчик или конкурент
Huawei обаче е силно ангажирана в разработването и промотирането на Seres Aito и други превозни средства, което според някои представители на индустрията е предизвикало загриженост в сектора, тъй като Huawei е не само доставчик, но и съперник.
Компанията също се сблъска с криза в доставките на компютърни компоненти по-рано тази година, която забави доставките на водещи модели, включително Seres Aito M9, Changan Avatr 12 и Chery Luxeed S7.
Отвъд Китай, Huawei отново може да се окаже засегната от търговските ограничения, тъй като САЩ започнаха да разследват дали китайските превозни средства представляват риск за националната сигурност, особено поради опасения относно „свързаните“ автомобилни технологии.
Нито един от партньорите на Huawei не е обявил планове за износ на модели, оборудвани с технологията на компанията.
Друга технология, която Huawei показа на автомобилното изложение, са блоковете за управление на превозни средства, които калибрират движението и окачването, сензорите LIDAR, телематичните сензори, използващи BeiDou и GPS навигация, оптични сензори и аудио система.