Нека насочим автомобилната индустрия към бъдеще, в което автономното шофиране не е просто възможност, а реалност, пише Хенрик Грийн в коментар за Euronews.
Невероятен технологичен напредък беше постигнат с автономните превозни средства, от интегрирането на технологията LiDAR до напредъка при изкуствения интелект (ИИ) и машинното обучение, които обещават трансформиращо въздействие върху автомобилната индустрия.
И все пак, въпреки техните ясни ползи - по-голяма ефективност на разходите, по-малко задръствания и по-ниски нива на въглеродни емисии - широкото приемане на автономната технология остава някъде напред в бъдещето.
Ако ни ръководи историята, рискуваме да повторим същите погрешни стъпки с автономното шофиране, както направихме с електрическия транспорт.
В продължение на един век технологията за електрически превозни средства оставаше латентна, чакайки правилното съвпадение на технология и бизнес модели, за да отключи своя потенциал.
И докато технологията за електрификация съществува вече и тази за автономно транспортиране се доближава до търговските превозни средства, едно от ключовите предизвикателства е в привеждането в съответствие на правилните бизнес модели с тези решения, за да се покажат предимствата им и да се катализира по-широко приемане и прилагане, изтъква Грийн.
Възможност за превоз на товари
Товарният транспорт е идеалната индустрия за внедряване и мащабиране на автономни технологии и има огромна възможност да оглави усилията в доказването на нейната зрялост и ускоряване на търговските приложения.
Милиони стоки трябва да се транспортират всеки ден — между складове, до и от дистрибуторски центрове и до магазини или клиенти.
Повтарящият се характер на това движение, обикновено на къси разстояния и при ниски скорости, без много човешки пътници на борда, както и неговият огромен обем, поставят товарите в особено изгодна позиция.
Тези пътувания са по-предсказуеми, тъй като камионите са склонни да минават по едни и същи маршрути от точка А до точка Б редовно и често в специално обособени зони.
С по-малко външни фактори, които го се взимат под внимание, това означава, че превозните средства могат да работят в среда с по-ниски нива на сложност, където условията са оптимални за развитие на автономни технологии, без да се сблъскват с неочаквани инциденти, често срещани в обществения трафик.
Като цяло индустрията за товарни превози се ръководи от факти, така че ако можете да докажете, че дадено решение е по-евтино, по-екологично и оперативно по-ефективно и ефикасно, тогава то ще се насочи към тази посока.
Постепенният подход е най-добрият път напред
Шосейният товарен превоз е идеален бизнес модел за съчетаване на технологията за автономно шофиране, но наред със създаването на регулаторна рамка за него, той ще изисква постепенен подход към автоматизацията, за да работи в дългосрочен план.
Отнема време за внедряване на иновации и за развитие на нови технологии, като автономните превозни средства. Това е маратон, а не спринт, категоричен е Грийн.
Контролираният иновативен процес на дигитализация, електрифициране и автоматизиране на различни случаи на използване, като автомобилния товарен транспорт, е от решаващо значение за осигуряване на безопасни и ефективни автономни превозни средства по обществените пътища.
По-плавният процес на внедряване също позволява на предприемачите и учените да се справят систематично с пречките, като същевременно им позволява да разработват, тестват и усъвършенстват своите иновации.
Чрез усъвършенстване на автономните превозни средства ние осъзнаваме, че резултатите са икономически жизнеспособни. Това от своя страна привлича инвеститори и партньорства, което след това улеснява широкото, сигурно внедряване на автономни технологии.
Автономията е нашето бъдеще
Ние сме във вълнуваща преломна точка по отношение на автономните технологии. Грийн вярва, че в близко бъдеще ще видим масово внедряване на автономни превозни средства, водени от тежкотоварните превозни средства.
Предизвикателствата обаче остават. Това е пътуване, което трябва да предприемем колективно, като използваме партньорства и инвестиции, за да стимулираме иновациите и да осигурим нашето автономно бъдеще.
Пътят напред е постлан с възможности. Като се учим от минали грешки и възприемаме постепенен, стратегически подход към автоматизацията, можем да отключим пълния потенциал на автономните технологии.
Нека тласнем автомобилната индустрия към бъдеще, в което автономията не е просто възможност, а реалност, заключва Грийн.