Вероятно последното нещо, от което Китай се нуждае в момента, е повече електрически автомобили, които вече наводняват пазар с повече губещи, отколкото печеливши модели, понижавайки цените за сметка на маржа, докато пренасят битката за пазарен дял отвъд страната, пише Ройтерс.
Очаква се автомобилните производители да пуснат 110 електромобила и плъгин хибрида през 2024 г., много от които ще бъдат изложени на автомобилното изложение в Пекин, което започва в четвъртък. Тези нови предложения, доминирани от китайски марки, ще се присъединят към почти 400-те модела, използващи нов вид енергия, които вече са в шоурумите в Китай.
За сравнение, миналата година имаше малко над 50 модела електромобили за продажба в САЩ.
Но макар свръхкапацитетът на Китай да плаши другите страни и играчите в индустрията, не трябва да се забравя и свръхконкуренцията, която процесите в китайската автомобилна индустрия отключиха, изтъкват анализатори, доставчици и ръководители на компании. Водещите производители на електромобили в Китай са намерили начини да намалят времето за разработка на превозни средства, комбинирайки скоростта на пазара с нови функции и ценово предимство, с което конкурентите навън не могат да се мерят.
„Това е технологична революция“, смята Уан Сюн, основател и председател на базираната в Шанхай фирма за автомобилен дизайн и инженеринг Launch Design. „И в тази революция китайските марки са лидери“.
Анализаторите са съгласни, че китайският пазар на електромобили, най-големият в света, е изправен пред евентуално разтърсване.
Най-продаваните 10 електрически модела – списък, доминиран от BYD и Tesla – представляват над половината от продажбите в Китай от началото на годината. С капацитет за производство на повече електрически превозни средства, отколкото пазарът може да поеме, цените в Китай падат, а износът расте.
BYD, водещият производител на електромобили в Китай, намали цените на три водещи модела в Китай с повече от 9% по-рано тази година.
Намесват се и нови конкуренти, включително производителите на смартфони Huawei и Xiaomi, които са сключили партньорства с утвърдени автомобилни производители със свободен капацитет. Подкрепяните от държавата компании също пускат в продажба нови електромобили, за да подкрепят правителствения план за превръщането на Китай в лидер при свързаните автомобили.
„Нещата стават по-евтино по-бързо в Китай“, коментира Дейвид Ли, главен изпълнителен директор на Hesai, водещ доставчик на сензори LIDAR. „Не е защото Китай е евтин. Това е така, защото Китай е бърз“, изтъква той.
Hesai пуска LIDAR устройство, което се предлага на около половината от цената на най-популярния му модел, който сега се използва от Li Auto и Xiaomi. Съкращавайки времето за разработка на автомобили до 18 месеца от три или повече години, китайските производители на електромобили се възползват от падащите цени на такава технология, посочва още Ли.
Революция?
През последните седмици Huawei и Xiaomi пуснаха своите първи електрически модели, само месеци след като Apple изостави плана да навлезе на същия пазар.
Xiaomi създаде онлайн сензация с пускането на пазара на SU7, електромобил, който прилича толкова много на Porsche, че си спечели прозвището Baoshimi, смесица от двете имена на марките на китайски. Xiaomi се стреми към 100 000 продажби тази година, което би било успешен дебют за нов участник.
Dongfeng, един от трите големи държавни автомобилни производители в Китай, и компания, която досега не е успяла да пусне успешен електрически модел, се опитва да популяризира своя e-Pi-007 чрез реклами на главната жп гара в Пекин. Седанът, който прилича на Tesla Model 3, струва почти 10 000 долара по-малко от своя конкурент.
В маркетингова инициатива от вида, който Илон Мъск използва, Dongfeng казва, че батерията на 007 е издържала на девет изстрела от автомат AK-47 и е работила под вода цял ден в лабораторни тестове. Компанията е продала под 4000 броя от модела в Китай до март. И сега се насочва към износ.
Междувременно Xiaomi очаква да загуби пари от SU7 тази година. Повечето от конкурентите ѝ също допускат, че могат да понесат загуби.
„Парите се харчат в момента на пазара, без да има възможност да бъдат върнати“, изтъква шефът на китайския бизнес на Volkswagen Ралф Брандщетер, който определи това като „нездравословна ситуация“.
Но Уан от Launch залага на още по-голямо прекъсване: използване на стандарта на китайския пазар за цена и скорост, за да се отвори вратата към марки автомобили, които все още не съществуват.
Launch, която извършва дизайнерска и инженерна работа за повечето електромобилни марки в Китай, разработи своя собствена платформа: Launch EV One. Тя предлага прототип на кросоувър на потенциални партньори, включително в развиващите се пазари, които искат бързо пускане на пазара без предварителни разходи, които обичайно достигат милиарди долари.
„Работим, за да намалим бариерата за навлизане възможно най-много“, изтъква Уан.
Launch, която е подала заявление за първично публично предлагане (IPO) в Шънджън, е готова да персонализира електромобил за чуждестранна марка и дори да започне да произвежда новото превозно средство в своя завод в Дзянси, Южен Китай.
В централата за дизайн и инженеринг на компанията в Шанхай стотици инженери и дизайнери споделят офис с дълги маси, работейки по 12 часа на ден, шест дни в седмицата. Прототипите на автомобили са паркирани до сградата.
„Марките, които са оцелели, пускат нови коли на пазара по-бързо от другите“, изтъква Уан пред Ройтерс. „Искаме да яхнем тази вълна, вместо да бъдем потопени от нея“.