За една индустрия, изградена върху тихото звучене на нейната скъпа технология, звукът от скърцащия пазар на електромобили е твърде силен, за да бъде пренебрегнат, пише Бен Марлоу в коментар за Telegraph.
Последвалото натрупване на запаси заплашва да се превърне в битка за оцеляване.
Динамиката е много проста.
Това е класически случай на предлагане, което значително надвишава търсенето, в този случай предизвикано от политици и регулатори, решени да наложат произволни крайни срокове на производителите на автомобили, независимо дали те са реалистични и без никакво съображение за по-широките последици.
Това е още едно доказателство, ако има нужда от такова, за неправилното преследване на въглеродна неутралност на всяка цена. Почти осем от всеки 10 нови електрически автомобила сега се продават с отстъпка поради охлаждане на търсенето. И макар подобна част от бензиновите автомобили да се сблъсква с близки намаления на цените, стойността на електрическите превозни средства намалява по-рязко.
Междувременно пазарът все повече се подкрепя от данъчно ефективни корпоративни схеми, тъй като апетитът сред частните купувачи избледнява.
Покупките от търговски клиенти представляват 60% от регистрациите от началото на тази година спрямо малко над половината за същия период на 2022 г.
Продажбите на физически лица спадат с близо 10 на сто, което предполага, че така наречената фаза на ранно приемане, която доведе до първата вълна от покупки, вече е приключила. В Германия, Швеция и Италия продажбите на електромобили са се сринали с 30%.
Докато производителите на автомобили изпитват затруднения да спазват вече определените срокове за постепенно премахване на бензиновите и дизеловите модели, които са им наложени от съответните правителства, свръхпроизводството на електрически автомобили придобива огромен мащаб.
Индустрията може да твърди, че няма избор, тъй като компаниите, които не успеят да постигнат целите, трябва да плащат глоби или да търгуват с въглеродни кредити. Но резултатът ще остане същият: милиони непродадени електрически коли, които се трупат в складовете на същите тези концерни или при дилърите.
Големите европейски пристанища вече се превръщат в гигантски депа за автомобили, тъй като производителите, дистрибуторите и търговците на дребно не могат да се справят със забавянето на търсенето.
И въпреки всички страхове, че западните марки не могат да се конкурират с евтините китайски модели, наводняващи пазара, колите от Източна Азия допринасят значително за задръстванията в много големи пристанища.
Моделите на някои китайски марки престояват на европейските пристанища до 18 месеца, което кара някои власти да изискват доказателство за по-нататъшен транспорт от вносителите.
Без търсене, което да поддържа и осмисля огромния брой автомобили, излитащи от производствените линии, новите данни показват, че световната автомобилна индустрия е напът да произведе до 20 млн. повече електрически коли през следващите три години, отколкото пазарът може да поеме. Трудно е да се даде друг пример за такова зашеметяващо неправилно разпределение на капитал. Може би дотком балонът? Това е аналогията на един анализатор.
Оптимистичното мнение е, че такова огромно пренасищане е добра новина за потребителите, защото означава, че цените ще спаднат, проправяйки пътя за следващата вълна от купувачи, за които цената е ключов фактор.
И все пак цената е само една от причините, поради която повечето потребители продължават да се придържат към бензиновите и дизеловите модели.
Пречките пред масовото приемане на това задвижване вече са добре известни, но си струва да припомним, че те са и многобройни: безпокойство относно пробега; липса на достатъчно зарядни станции; страхове за надеждността; сметките за ремонт; застрахователните разходи; опасенията относно броя на квалифицираните техници; ограничения избор; и, разбира се, достъпността.
Цените спадат доста рязко. Tesla току-що обяви поредица от намаления на цените в Китай, САЩ и Европа след забавяне на продажбите.
Очакваният приток на евтини китайски електрически модели ще спомогне за по-нататъшното намаляване на цените.
Но също така има всички основания да мислим, че ще има цяло ново поколение потребители, за които обезценяването на колите им ще бъде толкова голямо, че след няколко години те ще седят върху огромни купчини загуби и това ще ги отблъсне да заложат отново на електромобилите.
По-реалистичната гледна точка е, че пазарът на електромобили е на прага на голяма трансформация, което ще изисква редица жертви.
Пукнатините вече се появяват.
Arrival, компанията за електрически ванове, която някои наричат с присмех „британската Tesla“, обяви фалит само месеци след фалита на шведската компания за електрически камиони Volta Trucks.
Очаква се калифорнийският стартъп Fisker, който още по-абсурдно някога беше оприличаван на Apple, да тръгне по същия път.
Това са по-слабите играчи, но би било грешка да се приеме, че големите производители са имунизирани само по силата на размера. Ford обмисля партньорство с General Motors, след като предупреди, че някои модели, работещи изцяло с батерии, са станали нерентабилни поради растящите цени на суровините.
Компанията за отдаване на коли под наем Hertz обвини високите разходи за ремонт за решението да се раздели с 20 хил. електрически превозни средства. Други фирми също, макар и колебливо, се отдръпват от това задвижване.
И все пак индустриалните гиганти не се отказват от стратегиите си и инвестиционните планове.
Stellantis, собственик на марки като Fiat и Peugeot, планира да представи повече от 75 напълно електрически модела до края на това десетилетие, докато Volkswagen е заделил 180 млрд. евро за електрификация. Това е наистина мащабен залог.
Илон Мъск наскоро каза, че китайските електромобилни компании ще унищожат повечето западни производители на автомобили, освен ако не бъдат издигнати търговски бариери. Но може и да не се стигне дотам. Някои от тях са способни да пропилеят толкова много капитал, че в крайна сметка ще се самоунищожат.