Автомобилни производители от General Motors до Volvo Cars, наред с компаниите за комунални услуги и операторите на приложения за зареждане на електромобили изчисляват финансите си, тъй като задвижваните с батерии превозни средства, които позволяват на собствениците им да подават енергия обратно към мрежата, се превръщат във все по-реалистична перспектива, пише Ройтерс.
Двупосочното зареждане, или зареждането от автомобил към мрежата (V2G), позволява на собствениците на електромобили да зареждат своите коли на нощна тарифа извън пиковите часове, след което да продават енергията на печалба във време на пиково търсене.
За кратки периоди милион електромобила биха могли да осигурят толкова енергия, колкото една голяма атомна електроцентрала, изтъква Ник Уули, главен изпълнителен директор на британската софтуерна фирма ev.energy, която работи върху технологията V2G със Siemens, Nissan, Volkswagen и други.
Дълги години V2G остава до голяма степен само една теория, тъй като Nissan Leaf беше единственият електромобил, способен на това.
Нещата започват да се променят с помощта на интелигентни електромобили, изкуствен интелект (ИИ) и моделиране от иновативни енергийни компании. Повечето големи автомобилни производители, включително Tesla, BMW, Volkswagen, Renault и Toyota се очаква да пуснат на пазара модели с възможност за V2G през следващите години.
Китайските играчи, като BYD, също разработват технологията и, което е изключително важно, китайското правителство планира мащабно въвеждане на V2G до 2030 г.
„Има много пари, които ще се генерират“, изтъква Дорон Френкел, главен изпълнителен директор на Driivz, компания за мрежово балансиране. "Всеки иска своето парче от това".
Driivz има достъп до милиони електромобили чрез софтуер за зареждане, който предоставя на автомобилни производители и други.
В САЩ двупосочното зареждане е експериментално, докато в Германия регулаторните пречки около това как да се ценообразува всяка енергия, продадена обратно в мрежата, превръщат опцията в далечна перспектива.
Колите с двупосочно зареждане са и по-скъпи от конвенционалните, тъй като за момента се произвеждат в по-малък мащаб.
Но във Великобритания Octopus Energy пусна услуга V2G за клиенти, предлагаща безплатно зареждане, ако собствениците държат електромобилите си включени към мрежата през нощта. Octopus планира да въведе това и на другите си енергийни пазари тази година, включително във Франция, Япония, Нова Зеландия и американския щат Тексас.
Автомобилни/енергийни фирми
Сред пробивите, които доближават V2G до мащабна комерсиализация, производителите на автомобили са създали свои енергийни звена, присъединявайки се към фирмите за софтуерни платформи, енергийните дистрибутори и други, които се борят за приходи от V2G.
Те все още не знаят колко могат да генерират. По-голямата част от парите ще отидат при собствениците на електромобили, оставяйки само центове на киловат за посредниците, продаващи енергия на мрежите, но когато броят на тези коли достигне много милионен мащаб, нещата ще се променят.
През следващите няколко месеца GM ще пусне електрически пикап Chevrolet Silverado, способен да захранва домакинствата – същата технология като V2G – като всички негови електромобили ще имат способност за двупосочно зареждане до 2026 г., разкрива Асийм Капур, директор „Енергийни решения“ в GM Energy.
GM планира както да продава енергия на фирми за комунални услуги, така и да си партнира с т.нар. агрегатори, обединяващи по-голям брой електромобили за продажба на енергия, добавя Капур. Автомобилният производител също така изгражда партньорства с американски компании за комунални услуги, включително с Duke Energy.
Съперникът на GM, Ford, предлага на пазара F-150 Lightning, електрически пикап, който поддържа V2G.
По-ниски сметки и балансиране на мрежата
39-годишният Шилпен Пател използва своя Nissan Leaf за пилотната схема Octopus Energy V2G в Лондон от 2020 г., като се включва в електрическата мрежа, когато е у дома и намалява годишната си сметка за енергия на домакинството със 700 паунда, или около една трета спрямо предишните такива.
„Икономиите са доста забележителни“, изтъква Пател.
Като предшественик на V2G в мащаб, компании, включително Octopus, вече управляват услуги за балансиране на мрежата. За да избегнат разпалването на скъп допълнителен капацитет, мрежовите оператори им плащат да изключат захранването на зарядните устройства на електромобилите за много кратки периоди.
Датската фирма Monta, например, предоставя на потребителите на някои пазари около 8 евро на месец за балансиране на мрежата, докато Driivz използва това решение, за да защити холандската мрежа от пикове в търсенето.
Енергийното звено на Volkswagen Elli изгражда платформа за търговия в Германия за балансиране на мрежата като предшественик на V2G и планира да я разшири или да работи с партньори на други пазари, разкрива Инго Мюлер, ръководител на отдела за енергийни решения.
Nuvve предоставя V2G услуги за около 500 електрически автобуса в редица щати на САЩ, които обикновено са включени към мрежата през по-голямата част от деня и по време на училищните ваканции.
Но за леките електромобили убеждаването на клиентите чрез приложения с точни и атрактивни цени ще бъде жизненоважно.
ИИ платформи за прогнозиране на това колко електромобила ще бъдат включени към мрежата ще привлекат повече внимание от компании ката Duke Energy, които провеждат тестове с GM и Ford.
„Трябва да можете точно да предскажете колко капацитет е наличен във всеки един момент“, изтъква Закари Кузнар, управляващ директор „Развитие на мрежови решения“ в Duke.
Енергийните звена на автопроизводителите няма да разполагат с мащаба, за да агрегират достатъчно електромобили на местно ниво, за да продават енергия на фирмите за комунални услуги, така че новите платформи, включително Kaluza и The Mobility House, ще се стремят да действат като посредници, осигурявайки електромобили от множество марки.
Тези посредници също ще трябва да гарантират, че електромобилите няма да натоварват прекомерно мрежите, ако всеки от тях се зарежда, когато цените са ниски, и предоставя енергия, когато са високи, коментира Тимо Керн, директор на енергийните системи и пазари в базирания в Мюнхен институт за енергийни изследвания FfE.
Френската група Renault си партнира с The Mobility House, докато шведската Volvo работи както върху собствена платформа, така и с други като Kaluza, разкрива Александър Петрофски, който ръководи Volvo Cars Energy Solutions.
Kaluza работи и с други автомобилни производители, включително Volkswagen, Stellantis, Nissan, GM, Mitsubishi и Porsche, действайки като посредник, посочва главният продуктов директор на Kaluza Нийл Гулар.
Според него доставчиците на приложения за зареждане или други могат да заобиколят производителите на автомобили и да пуснат V2G услуги чрез зарядни устройства. Но Kaluza иска да си партнира с автомобилните производители заради данните, до които имат достъп.
„Имаме нужда от тези партньорства, защото получавате много повече данни от автомобила, отколкото от зарядните устройства“, изтъква Гулар.
преди 6 месеца Зареждане на "евтина" нощна тарифа и разреждане през пиковите часове през деня. Не разбрах - кола ли си купуваш или стационарна батерия за инвестиция? А и ако фотоволтаниците станат преобладаващо перо в елктропроизводството, "евтината" нощна енергия ще стане мираж! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца Мисирките пак са завили *** в целофан.Двупосочно зареждане си значи баш разреждане. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца До: cyclop ... тва е за който има електричка и батерия ... :))) ... ти нема кво да даваш акъл . всеки сам си прЕценя ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца До: cyclop ти винаги ще си прецакан, с и без електрички... защото си просс и неуук отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца Айдее... задава се. Сега по желание, после задължително. Да балансирате зеления хайвер с батерийките на колите-играчки. И микроскопичният полезен живот на огромните, вредни, изключително скъпи батерийки ще се скъси поне наполовина. За сметка на излъганите камилчета, естествено. отговор Сигнализирай за неуместен коментар