След дълго чакане Tesla In. може най-накрая да си проправи път към Индия.
Изграждането на електрически превозни средства в най-населената страна в света - и третия по големина автомобилен пазар по обеми - би имало очевидна дългосрочна стратегическа стойност. Но Илон Мъск, който написа в своята социална платформа X в началото на април, че ще се срещне с премиера Нарендра Моди, ще трябва да покаже, че неговата компания може успешно да произвежда евтино превозно средство за масовия пазар, пише Wall Street Journal.
Това е нещо, което Tesla се опитва да направи в САЩ, където се префокусира върху софтуера за автономно шофиране като следващ двигател на растежа. Компанията наскоро заяви, че планира да съкрати 10% от служителите си в света.
Планираната среща на Мъск с Моди се очаква на фона на новата политика на Индия за електрически превозни средства: дълбоки отстъпки при митата по внос за компании, инвестиращи минимум 500 млн. долара в нови местни фабрики за електромобили. В момента вносителите на чуждестранни електромобили плащат мита до 100%. Ройтерс съобщи по-рано през седмицата, че Tesla обмисля инвестиция от 3 млрд. долара. Самата компания не е споделяла никаква информация по темата и не е отговорила на искане за коментар по имейл.
Въпреки предизвикателствата при изграждането на завод в Индия – включително понякога нестабилната инфраструктура и силното работническо движение – има поне две много добри причини Tesla да предприеме подобна крачка.
От една страна, потенциалният размер на пазара наистина е голям, дори ако развитието му отнеме известно време. Според Министерството на тежката промишленост на Индия автомобилният пазар възлиза на около 151 млрд. долара и се очаква да надмине 300 млрд. долара до 2030 г.
В момента обаче Индия сравнително затворен и чувствителен към цените пазар на електромобили.
Counterpoint Research изчислява, че продажбите на електромобили достигат 2% от общите продажби на леки коли за миналата година и вероятно ще нараснат до 4% тази година. Най-продаваният електрически модел, Tata Tiago, достига максимална цена от около 14 500 долара, става ясно от данни на Jato Dynamics. Най-евтиният автомобил на Tesla, Model 3, започва на цена от около 39 000 долара в САЩ. Само 6554 електрически коли, които се предлагат в Индия на по-висока цена, са били продадени миналата година, добавя Jato.
Според Дан Айвс, анализатор в Wedbush Securities, Tesla ще трябва да бъде гъвкава ценово - без превозно средство на по-ниска цена, производителят ще навлезе с погрешна стратегия в Индия. Настоящият лидер на пазара, Tata Motors, произвежда на загуба: оперативният му марж при електромобилите през четвъртото тримесечие на 2023 г., е отрицателен в размер на 8,2% изчислява Nomura.
Изискванията за местно производство и компоненти също биха могли да окажат натиск върху маржовете, поне първоначално. За да се класира за намалени мита, Tesla ще трябва да си осигури поне 25% от компетентните да идват от местни доставчици през първите три години и 50% за следващите две.
Всичко това може да се окаже хапка, която Мъск не би преглътнал, тъй като Tesla вече е изправена пред силен натиск върху маржа на други пазари, отчасти поради нарастващата конкуренция в лицето на евтините китайски електромобили.
Междувременно обаче враждебността на Индия към Китай е другата голяма причина Tesla да навлезе там.
Миналата година Ню Делхи отхвърли плана на BYD да обособи местно производство за 1 млрд. долара в страната, което означава, че компанията може да продава само вносни премиум превозни средства, предмет на настоящите мита. Ако тази динамика продължи, това създава значителна възможност за Tesla, която вече усеща натиска на конкуренти като BYD на други пазари в региона.
Залогът за Индия би бил рискован за Tesla, особено като се има предвид натискът върху маржа, който вече се свива. Но една бързо развиваща се, скептична към Китай страна с голямо население може също така да бъде твърде примамлива дългосрочна възможност, за да бъде игнорирана.


Виц на деня - 18 декември
Мачовете по ТВ днес (18 декември)
Без ток във Варна на 18 декември 2025
Времето във Варна на 18 декември 2025
18 декември е определен за Международен ден на мигранта
Как китайският износ подкопава бъдещето на поколението Z в Азия
Изкуственият интелект захранва икономиката на Тръмп, но избирателите се тревожат
Ердоган моли Путин да си прибере С-400, за да спечели благоразположението на САЩ
Standard Chartered за AI рисковете
Какви мечки? Анкета на BofA показа растящ оптимизъм сред инвеститорите за 2026 г.
Audi връща А4 – какво да очакваме
Автомобилите с най-добри аудио системи
Mercedes разкри подробности за китайския мотор в новия CLA
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Епъл - копие на майка си Гуинет Полтроу
Радостин Василев обеща да има "голям бой" в парламента
Владимир Путин нарече европейските лидери "малки прасета"
Отиде си големият Боян Радев
Вандализъм в столичния квартал "Мотописта”: Над 20 коли осъмнаха с нарязани гуми