Илoн Мъск държи инвеститорите настрана, откакто публикува няколко загадъчни съобщения в социалните платформи след новината на Ройтерс от 5 април, че Tesla Inc. се е отказала от плановете си за разработване на електрическото превозно средство Model 2 на стойност 25 000 долара.
„Ройтерс лъже“, написа Мъск в един пост още същия ден, без да уточнява какво има предвид.
Близо две седмици по-късно, без конкретни актуализации от Мъск, инвеститорите на Tesla са неспокойни. Някои изискват ясни отговори за Model 2, както и повече информация относно плановете на Мъск за преобръщане на спада в продажбите на фона на охлаждащото се търсене на електрически превозни средства в световен мащаб и нарастващата конкуренция в лицето на евтините китайски електромобили, пише Ройтерс.
Решението на Tesla да съкрати повече от 10% от глобалната си работна сила допринесе за безпокойството сред акционерите.
„Wall Street иска и СЕ НУЖДАЕ от отговори“, когато Tesla отново представи своя отчет на 23 април, пишат анализатори от Wedbush Securities след обявяването на съкращенията. Те се позовават на продължилото месеци „шоу на ужасите“ от лоши новини за Tesla и призовават за ясна „стратегическа визия… относно Model 2 като ключов компонент“.
Старши анализаторът Wedbush Дан Айвс посочи пред Ройтерс, че мълчанието на Мъск относно Model 2 е „смущаващо“ за инвеститорите на Tesla, „защото е толкова важно за историята на растежа“.
Рос Гербер, президент и главен изпълнителен директор на Gerber Kawasaki Wealth & Investment Management и инвеститор в Tesla, е по-прям: „Няма смисъл дори да инвестираме в Tesla, ако не пуснат тази кола“, изтъква той.
Wall Street също така иска яснота по друг ключов аспект от историята от 5 април: че след като се отказа от проекта за достъпни автомобили, Tesla планира да продължи напред с проект за роботакси на същата платформа за малки автомобили.
Друга публикация на Мъск от същия ден повдигна толкова въпроси, колкото и отговори: „Роботаксито на Tesla ще бъде представено на 8/8“, написа милиардерът, намеквайки, че някаква версия на самоуправляващото се превозно средство може да бъде готова до август, но и тук липсваха подробности.
Експерти от индустрията се съмняват, че Tesla толкова бързо ще разработи и произведе готово за движение по обществените пътища роботакси, предвид сериозните инженерни и регулаторни предизвикателства.
След новината на Ройтерс от 5 април някои инвеститори приветстваха идеята да се съсредоточат върху роботаксито вместо Model 2. Все пак забележките на Мъск оставиха инвеститорите да гадаят какво превозно средство Tesla планира да изгради – и което е по-важно, в какъв срок.
Tesla остава най-ценният производител на автомобили в света с пазарна капитализация от около 500 млрд. долара, по-голяма от тази на Toyota, най-големият автомобилен производител в света по продажби.
Новината от 5 април за Model 2 се позовава на четири източника, запознати със стратегията на Tesla и съобщенията на компанията, описващи прекратяването на проекта. Съобщенията на Tesla, прегледани от Ройтерс, се отнасят до лице, описано от източник като ръководител на програма Model 2, което казва на служителите да не информират доставчиците „за отмяната на програма“.
„Всички вие свършихте невероятна работа и тези знания ще бъдат пренесени във всички бъдещи програми, по които работите“, пише мениджърът, съветвайки служителите „да завържат нещата и да документират всичко правилно“.
Инвеститорите очакват яснота
Без отговори от Мъск, анализаторите излязоха със серия от съвети относно перспективите за растеж на Tesla както с Model 2, така и без него.
Анализ на Deutsche Bank, повтарящ други, отбелязва: „очакваме яснота от Tesla“. Той описва отмяната на Model 2 като „напълно променяща тезата“, заявявайки, че това ще накара инвеститорите, залагащи на растежа на масовия пазар на Tesla, да хвърлят кърпата, правейки път на „инвеститорите в сферата на изкуствения интелект/технологиите със значително по-дълъг времеви хоризонт“ за разработване на роботаксита.
Wedbush предлага мрачна перспектива без Model 2. Анализаторите на Wedbush написаха миналата седмица, че прекратяването на проекта би било „провал“ за перспективите за растеж на Tesla и че едно роботакси не е „магически модел“, който да го замени.
Мъск каза още през януари, че Tesla ще достави Model 2 през втората половина на 2025 г., потвърждавайки новина на Ройтерс за тези планове.
В момента най-евтината кола на Tesla е седанът Model 3, който се продава на цена от около 39 000 долара в САЩ. Автомобилният производител намали цените за този модел, както и за SUV-а Model Y, тъй като търсенето на електрически превозни средства се охлажда в световен мащаб, а концерните в Китай доминират в сегмента на по-евтините модели.
Model 3 и Y – единствените актуални масови модели на Tesla, вече остаряват и трябва да бъдат подновени. Компанията изпитва затруднения в производството на своя електрически пикап Cybertruck, чийто дизайн е твърде комплексен .
Tesla заяви на инвеститорите по-рано този месец, че продажбите на всички нейни автомобили са спаднали с 8,5% през първото тримесечие, първи спад от близо четири години.
Китайските производители на електромобили като BYD междувременно напредват, като предлагат модели на цени от едва 10 000 долара в Китай.
Китайският производител на смартфони и уреди Xiaomi шокира индустрията по-рано този месец с първата си кола, спортен седан на цена от около 30 000 долара, който натрупа повече от 100 000 поръчки за по-малко от седмица.
Реакции относно плана "роботакси"
Някои инвеститори приветстват идеята за отмяна на Model 2 и съсредоточаването на Tesla върху проекта за роботаксита. Един такъв привърженик е Джийн Мънстър, управляващ партньор в Deepwater Asset Management, който притежава акции на Tesla. Мънстър казва, че не вярва, че Мъск всъщност е отрекъл новината на Ройтерс от 5 април, както предполагат много инвеститори.
„Той не спомена нищо за Model 2“, изтъква Мънстър. „Той току-що каза, че Ройтерс е лъжец. Но той нарича всички лъжци".
Мънстър да вярва, че Tesla всъщност изоставя Model 2, за да се съсредоточи върху роботаксито – стратегия, която той аплодира. Мънстър нарича хода „брилянтен“ и „смел“, защото може да изведе Tesla към следващото поколение транспорт. Автономните превозни средства, казва той, ще бъдат „бизнес с по-висок марж“.
Джейк Блейчър, портфолио мениджър в Carson Wealth Management Group, също инвеститор в Tesla, се съгласява с това, че Tesla потенциално може да надскочи китайските конкуренти с наистина автономно превозно средство. Но той казва, че Мъск трябва да има нещо конкретно, което да разкрие през август, като се има предвид обещанието, загатнато от неговия пост „8/8“.
Мъск се зарича от години, че автономните коли на Tesla са точно „зад ъгъла“.
„Ако настъпи 8 август и Tesla каже: „Ще пуснем роботаксита в пет или шест града“, мисля, че това е достатъчно, за да раздвижим акциите“, добавя Блейчър.
В противен случай инвеститорите ще се разтревожат повече.