Мъск скоро започна да продава акции на Tesla, процес, който продължи повече от година и доведе до продажбата на книжа на компанията за над 39 млрд. долара. Продажбите - извършени отчасти за финансиране на евентуалното закупуване на Twitter от Мъск - изплашиха пазара и натежаха върху акциите на Tesla.
Изненадите продължиха и през 2022 г.
По време на представяне на финансовия отчет в края на януари Мъск разкри, че Tesla няма да представя нови модели през тази година, приписвайки решението на ограниченията във веригата на доставки. Вместо това компанията ще произведе възможно най-много бройки от съществуващите си модели.
По това време Tesla продаваше четири модела, но само два държат лъвския пай от продажбите на компанията: SUV-ът Model Y и седанът Model 3.
Плановете за кола на стойност 25 хил. долара – модел, който Мъск беше обявил в края на 2020 г. и за който каза, че вероятно ще бъде готов след три години – бяха замразени.
В автомобилния бизнес новите и преработени модели са от решаващо значение за задържането на интереса на купувачите и поддържането на ценовата мощ.
Анализаторите бяха в недоумение. Един от тях постави въпроса дали Tesla може да постигне целите си за растеж с по-малко от половин дузина модели леки коли в своята гама.
Мъск отхвърли опасенията. Вместо това той се позова на визията си за бъдеще, в което колите на Tesla ще могат да работят автономно денонощно, което ги прави още по-ценни.
„От въпросите става ясно, че тежестта на пълното автономно шофиране не се оценява напълно“, заяви Мъск, имайки предвид подобрената версия на технологията на Tesla за подпомагане на водача. (Системата в момента не прави превозните средства на Tesla автономни.)
С напредването на годината инвеститорите станаха още по-нервни. Фокусът на Мъск върху Twitter само засили опасенията на Wall Street, че главният изпълнителен директор на Tesla не е достатъчно отдадена на производителя на автомобили.
„Twitter разсейва“, изтъкна по това време Гари Блек, управляващ партньор на Future Fund, инвеститор в Tesla.
Предупредителни знаци светнаха в Китай, където времето за изчакване за нови коли Tesla падна до около месец към септември 2022 г. от четири и повече месеца през пролетта, изчислява Bernstein Research.
Ръководителите на Tesla, включително главният дизайнер Франц фон Холцхаузен, притиснаха Мъск да съживи плановете на компанията за по-достъпна кола за масовия пазар, твърдейки, че Tesla трябва да постигне целите си за растеж. Мъск обаче е по-заинтересован от разработването на автономни автомобили, които могат да работят като роботаксита.
„Нашата отговорност е да се опитаме да накараме възможно най-много хора да се качат на електромобили“, посочва Фон Холцхаузен пред The Wall Street Journal по-рано тази година.
И макар да е оптимист за обещанието за автономните коли и окуражен от скорошния напредък на Tesla, Фон Холцхаузен казва, че преходът няма да е лесен.
„Може би съм по-прагматичен по отношение на това, но мисля, че автономията... ще бъде предизвикателство“, признава той. „Все още е научна фантастика за много хора“.
Борсово представяне на американските производители на електромобили. Графика: WSJ
В края на октомври Tesla намали цените на моделите си в Китай средно с около 7%.
Скоро след това започна да предлага временни отстъпки за най-популярните си модели в САЩ – първоначално с 3750 долара, след това 7500 долара плюс 10 хил. мили безплатно бързо зареждане, ако клиентите получат своя поръчан модел преди края на годината.
Tesla приключи 2022 г. с унищожителна нотка. Нейните годишни доставки на превозни средства - с 40% повече спрямо предходната година - не достигнаха първоначалната цел на компанията и изостанаха от очакванията на Wall Street. Акциите на компанията претърпяха най-лошото си годишно представяне в историята, като поевтиняха с 65%.
До началото на януари 2023 г. във финансовия отдел на Tesla стана ясно, че компанията трябва да предприеме по-агресивни действия, изтъкват източници, запознати с въпроса.
Tesla отвори две нови фабрики през 2022 г. – една в Германия и друга в Тексас – разширявайки производствения си капацитет с приблизително 80% за по-малко от година. Междувременно броят на непродадените коли растеше.
С началото на януари поръчките изостанаха от вътрешните прогнози, посочва един от източниците.
Служителите разработиха план, който призовава Tesla да намали цените по-трайно, необичайна стратегия в индустрия, в която компаниите обикновено се опитват да бъдат по-дискретни със своите стимули.