IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как Tesla се приземи на земята след години възход

Продажбите и цените падат, докато последните големи залози все още не са реализирани. Може ли най-ценният производител на автомобили в света да си върне инерцията?

16:59 | 09.04.24 г.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. Снимка: Getty
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. Снимка: Getty

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск прекара години в опити да изгради автомобилния производител на бъдещето. Това е компанията за електрически автомобили на настоящето, която сега му създава проблеми, пише Wall Street Journal.

След период на бързо разрастване продажбите на Tesla спадат, а някога завидните маржове се свиват. За първи път от години най-големият въпрос за Tesla не е дали ще успее да произведе достатъчно коли, а дали хората ще ги купуват.

Акциите на компанията, които поевтиняват с 34% тази година, се представят най-зле в рамките на индекса S&P 500. Въпреки че Tesla остава най-ценният производител на автомобили в света с голяма разлика спрямо втория, нейната пазарна капитализация се срина с повече от половината, откакто достигна своя връх през 2021 г.

Апетитът на потребителите за електрически превозни средства се охлажда. Ядрото на гамата на Tesla е остаряло. Компанията намалява цените, за да стимулира търсенето. Големите залози не са успешни, както Мъск прогнозира - поне не още. А китайските автомобилостроители сега изглежда най-добре се разбират с иновациите и технологиите.

Междувременно вниманието на Мъск често е насочено извън Tesla. Той купи Twitter, продаде малко акции на Tesla за тази цел и създаде компания за изкуствен интелект (AI). Напоследък милиардерът води битки с всички - от OpenAI до главния изпълнителен директор на Disney Боб Айгър. Проучвания показват, че публичната му личност е отблъснала някои потенциални купувачи на Tesla. 

Миналата седмица компанията отчете първия си годишен спад на тримесечните доставки от 2020 г. насам – резултат, който не отговаря на очакванията на Wall Street.

Компанията на Мъск все пак остава основен играч на пазара на електрически превозни средства в световен мащаб и е категоричен лидер в САЩ. Тя все още печели пари от своите превозни средства, докато много утвърдени автомобилни компании изпитват трудности да реализират печалба от своите електромобили, след като заделиха десетки милиарди долара, за да разширят гамата от предложения. Но времената на бум от миналото на Tesla са избледнели и светлото бъдеще, рекламирано от Мъск - ​​където хората ще се возят в напълно автономни модели на Tesla - остава някъде напред.

„Tesla преминава от златната епоха към наистина предизвикателна епохаа“, изтъква Марк Фийлдс, бивш шеф на Ford.

Промяна в пазарната капитализация на Tesla. Графика: WSJ Промяна в пазарната капитализация на Tesla. Графика: WSJ

Времена на възход

Преди три години Tesla изглеждаше почти неудържима.

След години на финансова несигурност и производствени предизвикателства компанията смени предавката и започна да генерира тримесечни печалби с лекота.

Фабриките ѝ бучаха от работа, дори когато глобалният недостиг на полупроводници накара много конкуренти да ограничат автомобилното производство. Потребителското търсене беше достатъчно голямо, за да вдигне цените на Tesla, а списъците с чакащи за нови превозни средства нараснаха достатъчно, че да накарат някои купувачи да плащат повече.

Докато традиционните производителите на автомобили се захванаха да се преобразяват в образа на Tesla, Мъск - ​​майстор в продажбите с необичайно умение да вдъхновява инвеститорите да повярват в неговата визия - се опита да улови следващата пазарна вълна: изкуствения интелект.

На събитие за набиране на персонал на Tesla през лятото на 2021 г. милиардерът излезе на сцената в Пало Алто, щата Калифорния, облечен изцяло в черно, както обикновено.

От години Tesla работи върху разработването на технология, която ще позволи на компютъра да поеме повече от задачите при шофиране, пускайки софтуера като част от своята система Autopilot.

В опит да подчертае мощта на Tesla в пространството на изкуствения интелект – и амбициите отвъд конкурентния, традиционно страдащ от нисък марж автомобилен бизнес – Мъск разкри последния ангажимент на компанията: хуманоиден робот. Optimus обаче все още не беше готов. На негово място на сцената танцува човек, облечен в костюм на робот.

„Tesla е много повече от компания за електрически автомобили“, изтъкна Мъск пред публиката. „В бъдеще физическата работа ще бъде избор“, добави той.

В края на октомври 2021 г. компанията за автомобили под наем Hertz Global Holdings заяви, че поръчва 100 хил. автомобила Tesla, стремейки се да разшири своя парк от електромобили. За инвеститорите сделката беше знак, че електромобилите стават масови – и скоро все повече шофьори ще имат възможност да изпробват такъв.

Пазарната стойност на Tesla в крайна сметка достигна връх над 1,2 трлн. долара в началото на ноември, което беше увеличение с над 2000% за две години.

Но еуфорията беше краткотрайна.

Последна актуализация: 16:59 | 09.04.24 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още