Възходът на електрическите превозни средства разделя световния автомобилен пазар на две: единият, който приветства произведените в Китай автомобили, и другият, който ефективно ги отхвърля.
Миналата пролет представители на ръководството на Nissan се събраха в централната на компанията в Йокохама, Япония, за да разгледат световната карта, пише Wall Street Journal.
Картата разделя света на четири цвята: червено за страни, които блокират износа на китайски превозни средства; жълто за държави, които планират да ги спрат в бъдеще; сиво за страни, които може да наложат някои ограничения; и зелено за държави, които допускат свободен внос на китайски модели или планират такъв.
Упражнението е предназначено да установи дали Nissan има шанс да изнася автомобили, произведени в Китай, включително електрически превозни средства, дори когато геополитическото напрежение нараства. Ръководителите установиха, че приблизително 60% от страните попадат в това, което компанията оценява като „зелени“ или „сиви“ зони. Включвайки „жълтите“ страни, резултатът изглежда още по-обещаващ.
„Когато погледнете картата, може да видите, че 80% от пазара има среда, която може да приеме“ произведени в Китай автомобили, коментира Масаши Мацуяма , който ръководи китайското инвестиционно звено на Nissan.
През ноември автомобилният производител заяви, че ще започне да доставя превозни средства от Китай през 2025 г., включително електрически и плъгин хибриди, въпреки че все още не е разкрил точните дестинации на тези автомобили.
Nissan е в добра компания: Ford, Tesla и BYD увеличават износа от Китай. Техните ходове подчертават как геополитиката променя автомобилната индустрия, карайки производителите да актуализират стратегиите си за това къде произвеждат и продават автомобили.
Разколът в глобалния автомобилен сектор следва подобни разделения в области като телекомуникационната индустрия и интернет, тъй като светът става все по-поляризиран около двете най-големи икономически сили.
Все повече глобални производители на автомобили обмислят да увеличат износа от Китай, където автомобилите, и особено електромобилите, обикновено са по-евтини за производство, но само за избрани дестинации. Малко е вероятно да се окажат на пазара в САЩ, но места като Югоизточна Азия и Близкия изток са основните цели на този износ, тъй като техните пазари предлагат голям потенциал за развитие.
Заобикаляне на санкции
Междувременно китайските производители на автомобили създават фабрики в Европа, където са изправени пред антисубсидийно разследване, и в Мексико, вероятно за да изнасят от там на пазари като САЩ и да заобиколят някои мита.
Чуждестранните и китайски производители на автомобили също стават по-предпазливи относно това откъде получават определени технологии и компоненти и на кои пазари могат да попаднат техните автомобили с такава технология и части, за да избегнат санкциите или ограниченията в бъдеще.
Volkswagen AG, най-големият чуждестранен производител на автомобили в Китай, планира да запази някои разработени в Китай технологии, като чипове и софтуер, свързан с автономното шофиране, в страната, за да ограничи последиците от геополитическото напрежение. Наскоро компанията беше принудена да спре вноса в САЩ на хиляди луксозни автомобили, съдържащи санкционирани китайски части.
В Китай по-рано тази година служители призоваха големите местни производители да доставят повече чипове от китайски доставчици, споделят източници.
За потребителите може да възникне пропаст между два блока: един регион, който все повече е доминиран от по-евтини електромобили с напреднали технологии, произведени в Китай, и друг, вероятно включващ САЩ, с по-скъпи автомобили и по-бавно приемане на електромобилите.
„Малко вероятно е новите технологии да се разрастват със същия темп на зрели пазари като САЩ, които ще стават все по-изолирани и новите технологии ще се предлагат само на премиум цени“, коментира Бил Русо, главен изпълнителен директор на Automobility, базирана в Шанхай консултантска фирма.