General Motors Co. бърза да коригира проблемите в своя бизнес с електрически превозни средства, за да изпълни обещанията, които главният изпълнителен директор Мари Бара даде преди пет години. Но пред американския автомобилен колос има още много работа, пише Bloomberg.
След като напусна големи пазари като Европа и Индия, General Motors промени своята стратегия през 2019 г., за да заложи смело на електромобилите и автономните превозни средства. Бара тогава обяви, че концернът няма да се задоволи с това просто да оцелее по време на прехода – той трябва да бъде лидер.
Този преход беше изпълнен със забавяния, включително с проблеми с автоматизацията и софтуерни трусове, заради които автомобилния производител пропусна целите си за доставки на електромобили за последните две години.
Да накара монтажните заводи да изкарват повече електрически превозни средства е последният опит на Бара да превърне GM в компания на бъдещето.
Ръководството на концерна посочва, че GM най-после излиза от фазата на „производствения ад“, подобно на проблемите с роботиката, които забавиха дебюта на Model 3 на Tesla Inc. преди седем години.
GM има за цел да построи от 200 000 до 300 000 изцяло електрически превозни средства тази година, оборудвани с батерии Ultium - около 20 пъти повече, отколкото направи миналата година, но все още доста под предишните си амбиции.
„Сблъскахме се с някои предизвикателства при разширяването“, признава главният финансов директор Пол Джейкъбсън, визирайки проблемите с Ultium.
Инвеститорите казват, че е време GM да докаже, че е преодолял всичко това. Компанията продаде по-малко от 14 000 електромобила с Ultium през цялата миналата година, приблизително толкова, колкото бяха обемите на стартъпа Rivian Automotive Inc., доставени само през последното тримесечие на 2023 г.
Оттогава GM казва, че е удвоил производството на батерии в своя завод Factory Zero в Детройт, но компанията трябва да се разширява много по-бързо, ако иска да постигне целите си.
Factory Zero е първият опит на автомобилната индустрия да увеличи мащаба на напълно автоматизирана поточна линия с батерийни клетки. Президентът на САЩ Джо Байдън похвали визията на Бара и обещанието за произведени в САЩ електрически автомобили по време на обиколка на завода през ноември 2021 г. Той дори тества прототип на електрически Hummer.
GM заобиколи собствените си най-добри практики, за да произведе по най-бързия начин батериите. Обикновено, когато компанията се готви да създаде изцяло нов модел, тя поставя оборудване за производствена линия в съоръжение на доставчик за тестване. След това, след като грешките бъдат отстранени, оборудването се изтегля и премества в монтажен завод.
GM пропусна тази стъпка с Ultium, избирайки да инсталира нови напълно автоматизирани линии, вместо първо да ги тества другаде, коментира Майк Андерсън, вицепрезидент на отдела на компанията за глобална електрификация и батерийни системи.
В специално обособена зона във Factory Zero роботи подреждат батерийните пакове. Клетките трябва да бъдат пресовани и опаковани прецизно, така че заваръчните зъбци, които свързват модулите, да паснат през слотовете в кутията на модула. Ако не се подредят точно, разделите ще се огънат и клетката няма да бъде свързана с други. Батерията няма да премине проверките за качество.
Следователно, всеки път, когато дадена клетка не пасне идеално на гнездото си в кутията, инженерите трябва да влязат в това помещение, да идентифицират проблема и да предложат решение. Това времеемък и скъп процес, изтъква Андерсън.