Автомобилните производители, които пускат нови електрически превозни средства на пазара в Европа, са обединени в общи оплаквания - не относно потребителското търсене или държавните субсидии, а относно проблемите със зарядните устройства, пише Bloomberg.
Ford Motor Co., например, пуска изцяло електрически модел Explorer, произведен в Кьолн, Германия. „Има едно нещо, за което съм наистина загрижен“, разкрива в интервю Мартин Зандер, ръководител на бизнеса с електромобили на компанията в Европа: „Да подготвим мрежата да приеме електромобили от Норвегия на север до италианския остров Сицилия на юг“.
Според Зандер този процес трябва да се ускори драстично.
„Ако това не се случи, клиентите няма да имат възможност през 2035 г. да карат електрически превозни средства навсякъде в Европа, защото това просто няма да е практично“, предупреждава той.
Френската група Renault SA подготвя да пусне по-късно тази година R5 E-Tech, чиято цена ще започва от около 25 хил. евро. Въпреки че една от функциите в превозното средство, която главният изпълнителен директор на концерна Лука де Мео вече рекламира възторжено, е двупосочното зареждане – опция, позволяваща на колата, както да се зарежда от мрежата, така и да отдава електричество към дома – тя ще работи само със зарядно устройство, проектирано от Renault, както и с определени доставчици на електроенергия, с които компанията вече има договор.
„Това е малко ограничително, нали?“, признава Де Мео миналата седмица в разговор с ръководителя на Eurelectric, асоциация, която представлява европейската електроенергийна индустрия. „Оперативна съвместимост и намирането на начин всички автомобили да могат да връщат енергия в системата, независимо откъде идва – това е дискусия, която трябва да проведете“, посочва той.
Коментарите, които Зандер и Де Мео направиха миналата седмица на събития в Брюксел - където Европейската комисия (ЕС) си постави за цел да елиминира емисиите от нови превозни средства, продадени след малко повече от десетилетие - говорят за тревогите, които са останали извън радара във връзка с намаляването на разходите и увеличаването на пробега на електромобилите.
Това са сред по-нюансираните усложнения, за които индустрията и регулаторите имат малко време за разрешаване.
ЕС трябва да се вдъхнови от усилията на региона за разработване на европейски стандарт за телекомуникациите, които доведоха до създаването на Глобалната система за мобилна комуникация, или GSM, изтъква Де Мео.
„В Европа изобретихме GSM стандарта и това нещо беше копирано навсякъде“, добавя той.
Регулаторите не виждат непременно специална роля в този процес. Клаус Мюлер, президент на германската Бундеснецагентур, която наблюдава пазарите на електричество и телекомуникации в страната, смята, че определянето на общ стандарт за зареждане на електромобилите в ЕС не е работа на регулаторите в блока, а „на производителите на автомобили и техните собствени ръководни органи”.
„По-практично е да разчитаме на индустриалната стандартизация“, изтъква той в интервю за Bloomberg.
Един производител на автомобили, който не се оплаква от инфраструктурата за зареждане, е Tesla Inc. Американският концерн, ръководен от Илон Мъск, има най-голямата мрежа от супербързи зарядни устройства в Европа, с 12 200 зарядни устройства в региона, над три пъти повече от втория по големина оператор, германската EnBW, сочат оценки на BNEF.
Tesla продължава да поддържа водещата си позиция в инсталациите за ултрабързо зареждане, въпреки че други автомобилни производители се обединяват, за да споделят тежестта при разходите за изграждането на зарядна инфраструктура. Ford, BMW AG и други германски партньори, както и южнокорейската Hyundai Motor Group развиват съвместно предприятие, наречено Ionity GmbH с около 600 станции и повече от 3300 устройства за зареждане с висока мощност в 24 европейски страни.
Някои предишни критики към Ionity отразяват мнението на германските автомобилни производители, че инфраструктурата остава слабо звено в усилията им да настигнат Tesla.
Дори в страни, където са направени големи инвестиции в зарядни станции – като Франция – остават големи дупки.
„Основните пътища във Франция разполагат със 100% електрически зарядни станции, които са надеждни, качествени и работещи“, изтъква в интервю Венсан Салимон, главен изпълнителен директор на BMW Франция. „В Париж също има инфраструктура, която работи добре. Там, където има голям проблем и където правителството трябва да ускори нещата, е в по-слабо населените райони, по ведомствените пътища, по републиканските пътища. Там няма нищо“, добавя той.