Повече от 90% от новите автомобили, продавани в Норвегия, са електрически. А всичко започва с няколко поп звезди, които се возеха в електрически Fiat Panda.
През 2023 г. 82,4% от продадените в страната частни автомобили са били електрически. През януари тази година този процент вече е 92,1%. Целта е да се достигнат 100% до следващата година.
Междувременно в Обединеното кралство забраната за нови бензинови и дизелови автомобили наскоро беше отложена от 2030 г. за 2035 г. Само 14,7% от новите автомобили, регистрирани през януари, са били електрически. ЕС е още по-назад: 10,9% от продадените там автомобили през януари 2024 г. са били електрически.
Ставангер е третият по големина град на Норвегия, разположен в югозападната част на страната, и има ключова роля по пътя към 100% транспорт с нулеви емисии. През 1994 г. тук са изпробвани електрически автобуси. През 1998 г. градът е част от европейско изпитване на електрически превозни средства за дистрибуция на стоки. През 2009 г. той е първият скандинавски град, който е домакин на провеждащия се два пъти годишно симпозиум за електрически превозни средства.
Със своите сурови планини, дълги и студени зими и силно разпръснато население Норвегия може би е малко вероятна страна за революция в транспорта. Как е успяла да стигне толкова напред?
"Отговорът е прост: добра данъчна политика", казва Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката асоциация за електрически превозни средства, най-големият клуб за електрически превозни средства в света, в който членуват повече от 120 хил. души.
Тя обяснява, че Норвегия винаги е облагала новите автомобили с високи данъци - висок данък върху придобиването плюс 25% ДДС. През 90-те години на миналия век, под натиска на природозащитници, политиците започват да премахват тези данъци, за да направят електромобилите по-конкурентоспособни, въпреки че на пазара почти няма такива.
След това, когато електрическите модели се появиха - първите Nissan Leaf и Tesla, както и краткотрайният опит на Норвегия в производството на автомобили - Think City - хората ги купуваха, защото автомобилите се облагаха с данъци в зависимост от техните емисии. Навсякъде по света, поради по-високите производствени разходи, електрическите автомобили бяха и остават по-скъпи.
"Не сме давали директни субсидии, както други държави; облагали сме някои нови коли, а други - не", допълва Бу. Успехът на Норвегия в областта на електрическите превозни средства е свързан с броя на населението и политиката на страната, казва тя: "Ние сме малка страна, така че има много сътрудничество между гражданското общество и политическата система. За нас не е трудно да провеждаме срещи с парламентаристи, така че ситуацията не беше само отгоре надолу, а и отдолу нагоре."
Тъй като пропорционалната многопартийна система на Норвегия често води до коалиционни и малцинствени правителства, емисиите не са се политизирали, както в други страни - има ентусиазъм за електромобилите в целия политически спектър. Целта до 2025 г. всички нови автомобили да бъдат с нулеви емисии е подкрепена от всички партии в страната.
(БГНЕС)
преди 9 месеца В Норвегия имат огромни запаси от нефт, НО систематично целенасочено разумно планират и действат за преминаване към електрически коли! Имат политици, които мислят за друго освен за себе си и оцеляването си и ротирането си! отговор Сигнализирай за неуместен коментар