Германия отказа да издаде разрешително на Tesla да разшири своята фабрика, тъй като американският концерн ще трябва да изсече още дървета за тази цел в район, който е особено чувствителен към опазването на околната среда и водните си ресурси. Компанията, ръководена от милиардера Илон Мъск, се сблъска с умишлени палежи и протести от страна на екоактивисти, пише в коментар за Telegraph колумнистът Матю Лин.
Огромният производствен комплекс на Tesla край Берлин, който трябваше да оглави реиндустриализацията на страната, бързо се превърна в катастрофа.
И тук се открива възможност за Великобритания. Тъй като Tesla планира да увеличи производството в Европа, сега е моментът Лондон да излезе с голямо и смело предложение пред Мъск. Ако следващата фаза на разширение на производството на Tesla беше именно в Обединеното кралство, това би било изключителна победа за страната.
Когато компанията избра Грюнхайде за строеж на своята първа, и засега единствена, европейска фабрика, това беше възприето като важен момент за страната, която поставя автомобилното производство над всичко.
През последните няколко седмици обаче жителите на региона близо до Берлин гласуваха против плановете на Tesla за разширяването на завода с мотива, че може да се наложи да бъдат отсечени още дървета. Екоактивистите установиха лагер край завода и провеждат постоянни протести срещу дейността на компанията там. Стигна се дори до умишлен палеж, който принуди компанията да спре временно производството.
„Спирането на производството на електрически превозни средства вместо на превозни средства, работещи с изкопаеми горива, е крайно глупаво“, написа Мъск в социалната платформа X.
Впоследствие стана ясно, че неговата компания дори не е получил едно евро от обещаните 1 млрд. евро държавна подкрепа в Германия. Причината е наистина смешна? Tesla действа толкова бързо, че прословутата тромава германска бюрокрация не може да поддържа същия темп, което оставя федералното финансиране блокирано.
Трудно е да се очаква, че хиперактивният, борбен Мъск ще търпи хаоса около фабриката си край Берлин още дълго време. Вече знаем, че компанията търси друго място в Европа, където да разшири производството си.
Италиански министри разкриха, че са били проведени разговори за изграждането на завод в страната, като е имало разговори и между френския президент Еманюел Макрон и Мъск.
Очевидно е настъпил моментът Обединеното кралство да се обърне към Мъск със смело и щедро предложение.
Разбира се, той едва ли ще премести фабриката край Берлин във Великобритания, въпреки че с човек, който похарчи 44 млрд. долара за бившата Twitter и след това незабавно освободи по-голяма част от персонала на платформата, променяйки нейното име, нищо не може да бъде сигурно.
Ако бъде предизвикан, Мъск е способен да загуби няколко милиарда долара, за да постигне целите си. Въпреки това заводът в Грюнхайде очевидно не е границата на амбициите на Tesla в Европа, нито изглежда вероятно да му бъде позволено да се разшири, за да отговори на цялото търсене в бъдеще. Вместо Франция или Италия, Обединеното кралство трябва да бъде естественото място за следващата фаза от разширяването на компанията в региона.
Това обаче няма да се случи, ако Лондон не положи усилия.
Има три стимула, които могат да изкушат Мъск да продължи експанзията си в тази страна. Първо, и най-очевидно, финансовата помощ. Индустриалните субсидии са изключително надценени и много рядко генерират нещо подобно на обещаните ползи.
След като британският финансов министър Джеръми Хънт се похвали в своята реч за бюджета, че е предоставил значителна финансова помощ на AstraZeneca за изграждането на нова фабрика за ваксини на стойност 450 млн. паунда в Ливърпул, със сигурност подобна подкрепа може да бъде осигурена и за привличането на Tesla и за изграждането на местен производствен център.
В крайна сметка това е компания, която се появи от нищото, за да се превърне в един от най-големите производители на автомобили в света и която е водеща в света в електрическите превозни средства. Това трябва да има някаква тежест.
След това Лондон трябва да предложи пълна политическа подкрепа и, ако е необходимо, полицейска подкрепа. Германското правителство, водено от канцлера Олаф Шолц, може би е искало Tesla в страната, но е твърде слабо и твърде притиснато от своите партньори, Зелените, за да се противопостави на екоактивистите, които са решени да предотвратят всякаква форма на индустриална експанзия.
Кабинетът на Шолц дори не може да събере политическа воля, за да гарантира, че няколко дървета ще бъдат отсечени. В Обединеното кралство на Tesla трябва да се гарантира, че всеки, който наруши закона и попречи на плановете ѝ, ще се сблъска с полицията и съдилищата.
И накрая, и най-радикално, на Tesla може да бъде предложена една от новите инвестиционни зони, с още по-облекчени правила. Мъск не харесва профсъюзите, минималните заплати, регулациите за планиране или ESG разпоредбите.
Съвсем разбираемо тези условия не му допадат и забавят бързия темп на разрастване, който движи всичките му компании. Великобритания може да предложи да спре всичко това в рамките на специалната зона на Tesla.
Ако Обединеното кралство успее да убеди Tesla да избере страната за следващата си фаза на разширение, това може дори да насърчи няколко други компании да изоставят Германия.
Вярно е, че Tesla може да се сблъска с някои предизвикателства по пътя към реализирането на подобен сценарий. Електрическите превозни средства не са толкова популярни, колкото бяха преди 12 месеца, а цената на акциите на компанията падна.
Ако можеше да бъде изкушена да смени главния си европейски център от покрайнините на Берлин към Съндърланд или Болтън, това би било огромна победа за Великобритания и ще си струва всички рискове и инвестиции, заключва Лин.