Автомобилните производители в Европа и техните вече затруднени доставчици са изправени пред трудна година, докато се надпреварват да намалят разходите за електрически модели, за да противодействат на китайските си конкуренти, които доставят по-евтини автомобили и ги предизвикват на собствения им терен, пише Ройтерс.
Големият въпрос е още колко могат да изтискат автомобилните производители в Европа от доставчиците им, които вече започват да съкращават служители, като много по-малки компании понесоха тежък удар от проблеми във веригите за доставка по време на пандемията.
Разликата между традиционните автомобилни компании в Европа и по-съсредоточените върху електромобилите китайски производители ще бъде показана следващата седмица на автомобилното изложение в Женева, което се завръща след четиригодишна пауза заради пандемията.
Единствените големи компании, които ще имат медийни събития, са френската Renault и китайските SAIC и BYD, две от многобройните автомобилни компании в страната, които поглеждат към Европа.
Renault ще представи електрическия си модел R5, а брандът MG на SAIC ще покаже хибрида M3. В същото време седанът Seal на BYD ще се бори за наградата кола на годината. Ако спечели, това ще е първият китайски модел с престижната награда.
За разлика от европейските автомобилни компании, които разчитат на външни доставчици с отделни вериги за доставка за двигатели с вътрешно горене и електрически коли, техните китайски конкуренти са силно вертикално интегрирани, произвеждат почти всичко у дома и така запазват разходите си ниски.
Това им помага да подбиват цените на европейските си конкуренти. Във Великобритания цената на електромобила Dolphin на BYD започва от 25 490 паунда (32 300 долара), с около 27% под цената на еквивалентния модел ID.3 на Volkswagen. Tesla работи по същия начин.
В преследване на тези конкуренти маржовете на печалбата на европейските автомобилни компании може да бъдат „силно предизвикани“ занапред, тъй като не е останало твърде много за изтискване от външните доставчици.
Предизвикателството е още по-трудно заради по-бавното от очакванията преминаване към електромобили, заради което традиционните автомобилни производители са блокирани в двойните си вериги за доставка. Публикувани тази седмица данни показаха, че продажбите на изцяло електрически коли в ЕС през януари са намалели с 42,3% спрямо декември.
Както Renault, така и Stellantis изтъкнаха усилията си за намаляване на разходите за електромобилите си този месец, а Mercedes намали очакванията си за търсенето на електрически коли.
Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес стигна по-далеч, като заяви на доставчиците, че тъй като 85% от разходите за електромобили са свързани с купени материали, те трябва да поемат пропорционално бреме в намаляването на разходите.
„Представям тази реалност на партньорите ми – ако не свършите своята част от работата, тогава се самоизключвате“, добави той.
Цените на никела и алуминия също нараснаха тази седмица, тъй като западните страни разшириха списъците си със санкции срещу Москва, а това показва оставащите рискове за цените на суровините макар че двата метала не бяха споменати.
Съкращаване на работни места
Много доставчици на традиционни автомобилни компании вече усещат натиска от намаляването на разходите, като Forvia, Continental и Bosch обявиха през последно време или предупредиха за съкращения и добавиха, че се очакват още.
За да запазят печалбите си, автомобилните компании съсредоточиха производството си върху модели с по-висок марж заради недостига през последно време на полупроводници, но това означаваше по-малко приходи и повече проблеми за доставчиците им.
Сега експерти от индустрията казват, че добре капитализираните по-големи доставчици могат да се приспособят към новата реалност, но предупреждават, че много от по-малките са на ръба като германската Allgaier, която обяви несъстоятелност през юли.
Това означава, че автомобилните компании в Европа са изправени пред деликатен баланс между намаляването на разходите, за да противодействат на китайските конкуренти и предотвратяването на опасността да притиснат прекалено доставчиците си. Филип Нотард, директор на анализите в компанията Cox Automotive, казва, че автомобирлните производители може дори да предложат спасителна помощ на изпитващи затруднения доставчици.
„Има опасност, ако (европейските автомобилни компании) подложат доставчиците на твърде голям натиск, да ги тласнат към несъстоятелност или да ги накарат да потърсят различни пазари“, отбелязва той.