fallback

Производителите на електромобили са принудени да правят отстъпки на фирмите за лизинг

Държавните субсидии и другите видове помощ изкривяват пазара, предупреждава McKinsey

10:43 | 21.02.24 г. 9

Производителите на автомобили са започнали да компенсират лизинговите компании заради спадащата стойност на употребяваните електрически автомобили, докато намаляването на цените на Tesla разтърсва сериозно индустрията, която трябва да продава повече електромобили или рискува да плаща тежки глоби, пише Bloomberg.

Ayvens, най-голямата мултибрандова група за автомобилен лизинг, вече е получила отстъпки през последните седмици, за да компенсира спадащите цени, разкрива главният изпълнителен директор Тим Албертсън. Лизинговите компании изискват отстъпки от производителите на електромобили, включително споразумения, че последните ще изкупуват обратно превозните средства, за да предпазят от по-нататъшен спад пазара на употребявани автомобили на стойност 1,2 трлн. долара.

Цените на употребяваните електромобили спаднаха рязко миналата година, тъй като по-слабото търсене на нови автомобили, захранвани с батерии, накара Tesla да понижи цените, принуждавайки конкурентите да последват примера. Тези ходове отекват и сред лизинговите фирми, например чрез фокусираните върху Европа Ayvens на Societe Generale и Arval на BNP Paribas, които служат като посредници на пазара на корпоративни автомобили, формиращ приблизително 60% от продажбите в региона.

„Производителите днес трябва да продължат да продават електромобили“, казва Албертсън по време на представяне на последния финансов отчет на компанията. „Тогава се нуждаем от някакъв вид защита от производителите по отношение на бъдещите им цени“, добавя той.

Обикновено лизинговите споразумения се основават на прогнозната използвана стойност на превозното средство към момента на изтичане на договора, като плащанията са предназначени да покрият амортизацията. Ако стойността спадне повече от очакваното, както напоследък става при електромобилите, лизинговите компании губят пари от тези коли.

Редица производители разполагат с лизингови подразделения, например Financial Services на Volkswagen, Leasys на Stellantis и Credit Agricole или Mercedes-Benz Mobility. Ayvens, създадена от сливането през 2022 г. на ALD Automotive и LeasePlan, има повече от половин милион електромобила в своя автопарк. Компанията преговаря с производителите за покриване на риска от амортизация, например като споразумения за преотдаване на добре поддържани автомобили за втори или трети път, посочва Албертсън. 

Подкрепени от щедри субсидии и данъчни облекчения, корпоративните автомобили са особено популярни в Европа, като Volkswagen, Stellantis и BMW са водещи на пазара с близо 13 млн. доставки през миналата година. Напълно електрическите коли формират близо 16% от продажбите за периода.

Електрическите модели се сблъскват със сериозен ценови спад на пазара на употребявани коли. Графика: Bloomberg

Производителите на автомобили трябва да се съобразят със затягането на нивата на емисиите на автопарка или рискуват да плащат глоби. В Европейския съюз (ЕС) допустимото ниво на емисии на въглероден диоксид ще спадне през следващата година, като Volkswagen все още е далеч от покриване на нормата, става ясно от анализ на консултантската фирма JATO. В Обединеното кралство превозните средства с нулеви емисии трябва да съставляват 22% от продажбите тази година, като техният дял трябва да се увеличи до 28% през следващата година.

Но без стабилно ценообразуване на пазара на употребявани електромобили, целта на Европа за постепенно спиране на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. изглежда по-малко вероятна.

„Няма да има преход към електромобили без структурирани и ликвидни пазари, където колите с батерии поддържат стойността си след втора и трета употреба“, коментира анализаторът на Jefferies Филипе Хъчис. „В крайна сметка разликата между цената на нова и употребявана кола е истинската стойност на автомобила“, добавя той.

Но големите корпоративни клиенти започнаха да се оттеглят. По-рано този месец SAP заяви, че ще спре да предлага коли Tesla на служителите, тъй като променливите цени усложняват планирането и управлението на риска. Този ход увеличи натиска, след като през януари Hertz Global Holding реши да се раздели с 20 хил. електромобила от своя автопарк. Най-голямата европейска компания за отдаване ха коли под наем Sixt също обяви през декември, че ще се откаже от моделите на Tesla.

Всички производители на електромобили вече предлагат гаранции за обратно изкупуване на лизинговите компании, за да продължат да продават нови коли с батерии, посочва Урсула Уайгъл, партньор в консултантската компания McKinsey. Въпреки че това помага да се прехвърли рискът в бъдещето, производителите все още изпитват затруднения да намерят купувачи на употребявани автомобили на прилична цена, като рискуват отписвания.

Базираният в САЩ застраховател RVI Group заяви, че отчита скок в търсенето на своето специализирано покритие през последните месеци, тъй като клиентите - предимно финансови институции - се стремят да се защитят от спадащите стойности на електромобилите.

„Пазарът на електромобили е изключително изкривен от схемите за стимулиране по света“, изтъква Уайгъл. Търсенето е „изкуствено подклаждано и в момента приключва с пазара втора употреба“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:07 | 21.02.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още