Производителите на автомобили са започнали да компенсират лизинговите компании заради спадащата стойност на употребяваните електрически автомобили, докато намаляването на цените на Tesla разтърсва сериозно индустрията, която трябва да продава повече електромобили или рискува да плаща тежки глоби, пише Bloomberg.
Ayvens, най-голямата мултибрандова група за автомобилен лизинг, вече е получила отстъпки през последните седмици, за да компенсира спадащите цени, разкрива главният изпълнителен директор Тим Албертсън. Лизинговите компании изискват отстъпки от производителите на електромобили, включително споразумения, че последните ще изкупуват обратно превозните средства, за да предпазят от по-нататъшен спад пазара на употребявани автомобили на стойност 1,2 трлн. долара.
Цените на употребяваните електромобили спаднаха рязко миналата година, тъй като по-слабото търсене на нови автомобили, захранвани с батерии, накара Tesla да понижи цените, принуждавайки конкурентите да последват примера. Тези ходове отекват и сред лизинговите фирми, например чрез фокусираните върху Европа Ayvens на Societe Generale и Arval на BNP Paribas, които служат като посредници на пазара на корпоративни автомобили, формиращ приблизително 60% от продажбите в региона.
„Производителите днес трябва да продължат да продават електромобили“, казва Албертсън по време на представяне на последния финансов отчет на компанията. „Тогава се нуждаем от някакъв вид защита от производителите по отношение на бъдещите им цени“, добавя той.
Обикновено лизинговите споразумения се основават на прогнозната използвана стойност на превозното средство към момента на изтичане на договора, като плащанията са предназначени да покрият амортизацията. Ако стойността спадне повече от очакваното, както напоследък става при електромобилите, лизинговите компании губят пари от тези коли.
Редица производители разполагат с лизингови подразделения, например Financial Services на Volkswagen, Leasys на Stellantis и Credit Agricole или Mercedes-Benz Mobility. Ayvens, създадена от сливането през 2022 г. на ALD Automotive и LeasePlan, има повече от половин милион електромобила в своя автопарк. Компанията преговаря с производителите за покриване на риска от амортизация, например като споразумения за преотдаване на добре поддържани автомобили за втори или трети път, посочва Албертсън.
Подкрепени от щедри субсидии и данъчни облекчения, корпоративните автомобили са особено популярни в Европа, като Volkswagen, Stellantis и BMW са водещи на пазара с близо 13 млн. доставки през миналата година. Напълно електрическите коли формират близо 16% от продажбите за периода.
Електрическите модели се сблъскват със сериозен ценови спад на пазара на употребявани коли. Графика: Bloomberg
Производителите на автомобили трябва да се съобразят със затягането на нивата на емисиите на автопарка или рискуват да плащат глоби. В Европейския съюз (ЕС) допустимото ниво на емисии на въглероден диоксид ще спадне през следващата година, като Volkswagen все още е далеч от покриване на нормата, става ясно от анализ на консултантската фирма JATO. В Обединеното кралство превозните средства с нулеви емисии трябва да съставляват 22% от продажбите тази година, като техният дял трябва да се увеличи до 28% през следващата година.
Но без стабилно ценообразуване на пазара на употребявани електромобили, целта на Европа за постепенно спиране на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. изглежда по-малко вероятна.
„Няма да има преход към електромобили без структурирани и ликвидни пазари, където колите с батерии поддържат стойността си след втора и трета употреба“, коментира анализаторът на Jefferies Филипе Хъчис. „В крайна сметка разликата между цената на нова и употребявана кола е истинската стойност на автомобила“, добавя той.
Но големите корпоративни клиенти започнаха да се оттеглят. По-рано този месец SAP заяви, че ще спре да предлага коли Tesla на служителите, тъй като променливите цени усложняват планирането и управлението на риска. Този ход увеличи натиска, след като през януари Hertz Global Holding реши да се раздели с 20 хил. електромобила от своя автопарк. Най-голямата европейска компания за отдаване ха коли под наем Sixt също обяви през декември, че ще се откаже от моделите на Tesla.
Всички производители на електромобили вече предлагат гаранции за обратно изкупуване на лизинговите компании, за да продължат да продават нови коли с батерии, посочва Урсула Уайгъл, партньор в консултантската компания McKinsey. Въпреки че това помага да се прехвърли рискът в бъдещето, производителите все още изпитват затруднения да намерят купувачи на употребявани автомобили на прилична цена, като рискуват отписвания.
Базираният в САЩ застраховател RVI Group заяви, че отчита скок в търсенето на своето специализирано покритие през последните месеци, тъй като клиентите - предимно финансови институции - се стремят да се защитят от спадащите стойности на електромобилите.
„Пазарът на електромобили е изключително изкривен от схемите за стимулиране по света“, изтъква Уайгъл. Търсенето е „изкуствено подклаждано и в момента приключва с пазара втора употреба“.
преди 9 месеца До: cyclop отваряш гугъл и пишеш въпроса си... отговора е незабавен:How long should a Mercedes gearbox last?According to the experts at our Mercedes-Benz service center, a typical automatic transmission should last around 150,000 to 200,000 milesthat comes out to roughly seven years of use.Казах ти да не спориш на никакви теми с мен (щото си ттоално некомпетентен лъжец), поне докато не стигнеш умственото ми ниво от 1ви клас! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца До: cyclop а ква батерия ще сменяш на 8та година, ти изобщо знаеш ли нещо извън политическа пропаганда и конспиративни теотрии ??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца До: doba няма нужда от глупости от пенсионерския клуб, карай си 30 годишния опел и си мисли че си тарикат! ... първо батерият не струва 20К, а живота й е между 15-20 г.... електричката е в пъти по евтина за подръжка и по ефективна (справка учебника по електротехника и физика). Кво спориш отново по теми с които изобщо не си в час.. След демонтаж батерията все още може да се използва за други неща, така ли е със демонтираната скоростна кутия? и т.н.т. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца До: khao каква скоростна кутия ще сменяш на осма година, ти въобще нещо знаеш ли за колите, детенце смешно с претенции отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца До: khao, приятел, само къде съединител и скоростна кутия не струват 20К :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца До: evlogi същото като при колите с двг... таман на 8та година е време за смяна на съединител и скоростна кутия... па ти си приказвай измислиците дето си ги чел по жълтите вестници... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Напълно логично на вторичният пазар стойностите на ЕV са лоши.ДВГ кола на осем години никой не би се притеснил да купи.Но EV на осем години с оригиналната батерия си е руска рулетка.Може да се рискува да се купи само ако е на много ниска цена, която да отчита съвсем реалната възможност да се наложи смяна на батерията.Която пък струва 15-20 хиляди$.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Чудесна статия. Жалко, че в България не се "изкривява" пазара със стимули за закупуване на ел.коли. отговор Сигнализирай за неуместен коментар