IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Европа е принудена да рестартира автомобилната си индустрия

Местните производители се нуждаят от регулаторна подкрепа и повече време за действия, ако ЕС иска да излезе от сянката на Китай и Tesla

14:10 | 20.02.24 г. 2
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Интересът към по-широкото споделяне на разходите се повиши в края на миналата година, когато Renault представи концепция за електрически градски автомобил, който ще струва по-малко от 20 000 евро - половината от цената на ID.3 на VW. Инициативата на Де Мео е вдъхновена от японските автомобили kei. Популярните мини превозни средства се произвеждат от няколко компании и се ползват с преференции от регулаторите.

Появяват се различни подходи. Таварес от Stellantis открито обсъжда възможността за сливания и придобивания, докато други ръководители са по-фокусирани върху друг вид сътрудничества.

Де Мео от Renault омаловажи спекулациите за голямо обединение миналата седмица, като каза пред Bloomberg, че пъргавината е по-важна от размера. Той потвърди, че разговорите за съвместна електромобилна платформа се провеждат навсякъде в европейската индустрия.

„Отворени сме да споделим такъв вид инвестиции, защото е много трудно да се правят пари с малки коли“, изтъква Де Мео, който преди това работи за Volkswagen и Fiat. "Опитваме се да намерим начин“, добавя той.

Сътресенията в европейската автоиндустрия може да се прехвърлят и в САЩ, където General Motors и Ford Motor също ограничават инвестициите в електромобили и посочват, че са отворени за партньорства с други концерни. Администрацията на президента Джо Байдън обмисля да даде на производителите повече време за преминаване към електрически автомобили, съобщи New York Times през уикенда.

Приходите от продажбата на кредити на Tesla продължават да растат. Графика: Bloomberg Приходите от продажбата на кредити на Tesla продължават да растат. Графика: Bloomberg

Тъй като натиснаха спирачките по отношение на своите инвестиционни планове, традиционните производители на автомобили сега насочват повече пари към акционерите, което показва, че липсата на ресурси не е проблемът. GM, Ford и Stellantis похарчиха общо 22,7 млрд. долара за обратно изкупуване на акции и изплащане на дивиденти миналата година, а Renault миналата седмица предложи най-големия си дивидент за последните пет години.

Миналата година ЕС одобри планове за ефективно спиране на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Има редица причини за влошаване на настроенията спрямо електромобилите. Потребителите получиха изпълнен с грешки софтуер и неочаквано високи оперативни разходи. Поради сложността на поддръжката, застраховането на електрическо возило струва повече от това на конвенционално превозно средство. Но достъпността вероятно е най-голямото препятствие пред купувачите.

Въпреки това се очаква спадът на пазара да бъде само временен, тъй като технологията на батериите и зарядната инфраструктура се подобряват, коментира Колин Маккерахър, анализатор в BNEF.

Все пак несъответствието между очакванията и реалността носи вреди. В своя център за електрически автомобили в източногерманския град Цвикау Volkswagen освободи повече от 200 временно заети работници и намали смяната на една от производствените си линии.

Преговорите за сътрудничество в областта на електромобилите може да се окажат особено важни за Volkswagen, тъй като автомобилният гигант изпитва затруднения въпреки огромните инвестиции, които обяви. След скандала „Дизелгейт“ от 2015 г. най-големият производител на леки автомобили в Европа представи това, което беше може би най-амбициозният ангажимент за електрификация в индустрията под ръководството на тогавашния изпълнителен директор Херберт Дийс. Но проблемите и забавянето в софтуерното звено Cariad в крайна сметка доведоха до отстраняването му през 2022 г.

Освен ако не успеят да възстановят стратегиите си, европейските автомобилни производители рискуват да изостанат още повече от своите конкуренти, а усилията за спазване на регулаторните правила може да означават даване на повече пари на Tesla за закупуване на кредити за емисии - буквално пари за нищо.

Местните играчи вероятно имат един последен шанс. VW, Stellantis и Renault работят независимо върху модели, струващи по 25 хил. евро или по-малко, докато Mercedes и BMW планират да пуснат няколко нови електромобила с подобрена технология  до средата на десетилетието.

Последната мярка може да бъде призив за повече търговска и регулаторна защита. ЕС трябва да преразгледа плановете си за постепенно премахване на конвенционалните автомобили, като производителите вече подготвят координиран лобистки натиск скоро след изборите за Европейски парламент през юни, разкриват източници, запознати с въпроса. Европейската комисия (ЕК) вече проучва до каква степен Китай е подкрепил своята електромобилна индустрия в разследване, което може да доведе до налагането на допълнителни мита още през юли.

Въпреки че отлагането на забраната за продажби на автомобили с двигатели с вътрешно горене може да предложи известно облекчение, то няма да реши проблемите с конкуренцията, които спъват прехода на Европа към електрическата епоха.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:10 | 20.02.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 8
khao
преди 9 месеца
До: Tikva007 Ти професионален пропагандист, лакърдията ти няма нищо общо със станията! Но заглавието е удобно отново да се наведеш пред шефовете от кремлин... :) не разбра ли, няма да се върне времето на дядо ти и да бъдеш отново хранен от партията, ще си останеш загуубеняк до края на живота си...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още