Volkswagen, Renault и Stellantis обмислят немислимото, проучвайки изграждането на връзки със заклети съперници, за да произвеждат по-евтини електрически превозни средства и да отблъснат екзистенциалните заплахи, които са надвиснали над тях, пише Bloomberg.
След като китайските конкуренти и Tesla разкриха конкурентните слабости на най-големите производители на автомобили за масовия пазар в Европа, става ясно, че необходимостта от спешни действия нараства, като подходът на обичайния бизнес се оказва в губеща опция.
Става все по-видно, че в бъдеще компаниите, които не са годни да се изправят пред китайската конкуренция, ще изпаднат в „беда“, предупреждава Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis NV – компанията, създадена от сливането между Fiat Chrysler и френската PSA Group през 2021 г. – в интервю от миналата седмица.
Преди това Таварес посочи, че европейската автомобилна индустрия е изправена пред „кървава баня“, ако не се адаптира.
Подтикнати от забавянето в темпа на внедряване на електромобили, ръководителите на компаниите от индустрията обсъждат идеи, вариращи от обединяване на ресурси за разработка до сливане на бизнеси, за да се конкурират по-успешно по време на прехода към електрификация.
Следващите месеци ще са от решаващо значение.
Европейските автомобилни производители изостават в битката за пазара на електромобили от китайските концерни и Tesla. Графика: Bloomberg
Вместо да оставят настрана конвенционалните модели, очаква се продажбите на изцяло електрически автомобили тази година да нараснат с най-бавния темп от 2019 г., изчислява BloombergNEF, като неочакваното забавяне на инерцията засилва конкуренцията. Дори за Tesla това оказва влияние. Спадът в цената на акциите на американския концерн с 20% от началото на годината изтри около 150 млрд. долара от пазарната му капитализация – понижение, което е почти два пъти по-голямо от оценката на Volkswagen.
Препятствията за сектора включват премахване на стимулите от страна на правителствата, фирми за отдаване на коли под наем, които се противопоставят на нарастващите разходи за сервиз, и потребители, които са все по-разочаровани от политиките за климата, отразяващи се на джобовете им. Изборите в САЩ и Европа биха могли допълнително да засилят негативните настроения срещу електромобилите, точно когато пазарът и индустрията наближават повратна точка.
През 2025 г. в Европейския съюз (ЕС) влизат в сила по-строги правила за емисиите, което означава, че производителите трябва да продават повече автомобили, захранвани с батерии, или ще бъдат изправени пред солидни глоби. В един малко вероятен лош сценарий Volkswagen може да понесе санкции от над 2 млрд. евро, ако не успее да намали достатъчно емисиите от своя автопарк, показват изчисления на Bloomberg.
Докато натискът върху европейските производители на автомобили да продават повече електромобили се засилва, подкрепяните от държавата производители в Китай навлизат на пазара с модели, които често са по-добри и по-евтини.
Продажбите на електромобили в Европа се забавят. Графика: Bloomberg
Dolphin на BYD например се предлага с около 7000 евро по-малко от аналогичния VW ID.3, който германският автомобилен производител първоначално представи като Beetle за електромобилната ера. Китайската компания ще подкрепи своите европейски амбиции, като покаже няколко електрически модела на автомобилното изложение в Женева следващата седмица, включително луксозен SUV, съперничещ на Mercedes-Benz G-Class.
Неуспехът на европейските производители да наберат преднина в прехода с работещ план Б рискува катаклизъм в индустрия, която дава работа на около 13 млн. души и формира 7% от икономиката на ЕС.
„Похарчихме милиарди евро като индустрия, за да направим електрическата мобилност възможна“, изтъква Холгер Клайн, който ръководи ZF Friedrichshafen – германски производител на авточасти, който осигурява работа на около 165 хил. души по целия свят. „Сега въпросът е: Имаме ли правилните параметри?“.
Изпълнителният директор на Renault Лука де Мео се застъпва за съюз, подобен на обвързването, което създаде европейския производител на самолети Airbus, който да се конкурира с Boeing Co. чрез обединяване на активи в Германия, Франция, Испания и Великобритания. Де Мео твърди, че „Airbus при автомобилите“ ще спомогне за споделянето на огромните разходи за изграждане на евтини електромобили.
преди 9 месеца До: Tikva007 Ти професионален пропагандист, лакърдията ти няма нищо общо със станията! Но заглавието е удобно отново да се наведеш пред шефовете от кремлин... :) не разбра ли, няма да се върне времето на дядо ти и да бъдеш отново хранен от партията, ще си останеш загуубеняк до края на живота си... отговор Сигнализирай за неуместен коментар