В началото на 2023 г. индустриалните ръководители очакваха да спечелят пари от своите залози върху електрическата мобилност.
Бара от GM беше сред първите и най-изявени защитници за преминаване към електромобили. Автомобилният производител от Детройт си постави за цел да премахне почти всички превозни средства с двигател с вътрешно горене до 2035 г.
„Това е година на пробив“, изтъкна Бара по време на представянето на отчета на GM през януари 2023 г.
Компанията вече произвеждаше свои собствени батерии, като заяви, че е готова да започне да изгражда електромобили, за да задоволи растящото търсене на новия електрически SUV Cadillac и пикапа Hummer.
Ford, окуражен от нарастващите поръчки за F-150 Lightning, увеличи цените на пикапите с до 20 хил. долара спрямо предходните цени. На други места концерните обявиха планове за ускоряване на разширяването на фабриките за електромобили.
Предстоят проблеми
Тогава започнаха да се появяват предупредителни знаци. В средата на януари миналата година Tesla намали цените на някои свои модели с повече от 20%, което предизвика верижна реакция на пазара.
Търговците на употребявани автомобили, които разполагаха на склад с Tesla Model 3 и Model Y, отбелязаха спад на стойността на тези модели с хиляди долари. Клиентите, които вече бяха купили Tesla на по-високи цени, се разочароваха.
„Защо да намаляваме цените на електромобилите, когато търсенето е по-голямо от предлагането?“, пита Джон Мърфи, анализатор в Bank of America.
Мъск настоя, че няма проблем с търсенето. Компанията се опитва да разшири привлекателността си, като направи колите си по-достъпни, заяви тогава той пред анализатори.
Междувременно във Ford служителите анализираха какво могат да означават съкращенията на Tesla за електромобилите продажби на компанията. Около две седмици по-късно Ford намали цените на някои версии на своите SUV Mustang Mach-E с близо 9%.
Говорейки с анализатори през май, Фарли до голяма степен пренебрегна натиска върху цените, като каза, че те не отразяват по-широкия интерес към електромобилите. Той остана оптимистичен относно перспективите на Ford, като повтори плановете си за разширяване на производството на Lightning.
По това време автомобилният дилър Мики Андерсън започва да забелязва, че електромобилите се натрупват в складовете му в Канзас, Небраска и Колорадо.
Първоначално Андерсън и други търговци на дребно смятат, че по-бавните продажби са случайност. На срещи с производители в края на пролетта и лятото дилърите свериха своите наблюдения.
Когато автомобилните компании навлязоха в сезона на летните продажби, се появиха и други тревожни признаци. Продажбите на електромобили в САЩ за първата половина на 2023 г. нараснаха с 50% спрямо година по-рано, което беше спад от увеличението от 71% през първата половина на 2022 г.
Потребителската вълна в сегмента на електромобилите се охлаждаше, като следващият кръг от потенциални клиенти се оказа по-колеблив. Те имаха повече въпроси за това колко далеч може да стигне електромобил с едно зареждане на батерията и какво е очакваната продължителност на живота на батериите. Те се притесняваха за времето за зареждане, разходите за ремонт и липсата на достатъчно развита зарядна инфраструктура.
Лихвените проценти междувременно се покачваха, увеличавайки месечните плащания за електромобили, които вече се продаваха средно с около 14 хил. долара над цената на конвенционално превозно средство, изчислява консултантската фирма JD Power.
Линдзи Гроувър, педиатричен анестезиолог от Далас, посочва, че съпругът ѝ я е настоявал миналата година да замени хибридното си Volvo с изцяло електрическа версия по екологични причини.
Тя разглежда различни модели, включително Rivian SUV, Tesla Model Y и електрически Mercedes, но накрая се спира върху друго Volvo – плъгин хибрид, който може да измине известно разстояние само с електричество, преди да премине към традиционен хибриден режим.
Съпругът ѝ вече има Tesla Model S. Тя казва, че често колата изисква цяла нощ зареждане и дори тогава пробегът ѝ изостава от представените от компанията параметри. Тя смята, че семейството ѝ се нуждае от поне едно превозно средство, задвижвано с двигател с вътрешно горене.
преди 8 месеца Зеленият хайвер все повече се размирисва, дами и господа съдебни заседатели. Ледът се пука. Клаймътченчърите с изменено лице тичат към езерото отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца години назад съм писал във форума, че можеш да пробутащ електрото на гъзета и богаташи, но не и на масовия юзър.Не ти осигурява чуканото на стопадщийки поради наблюдението 24:7, премахва чувството за свобода и удоволствието от шофирането. А гова масовия потребител не прощава. ТОЗИ ПЪТ ШЕ СА ПРЕКАРАНИ САМО БОГАТИТЕ. ДА СИ ГИ ЧУКАТ У ТРОРОАРИТЕ ЕЛЕКТРОТО. МУШЕНИКА МЪСК *** отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца Много от Западните автомобилни фирми платиха огромни глоби - Мерцедес около 37 милиарда досега VW-35 милиарда даже в момента плаща за всяка произведана кола около 90 Евро глоба с ДВГ. Тъй като Емисионните норми СО2 са понижени много от 180 гр на км бяха до 90 гр на км. От една страна Америка от друга страна Брюкселските хиени назначени от Задокеанският си господар унищожават собствената си икономика . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца Чакалите в Брюксел без да имат никаква компетенция по въпроса с автомобилната индустрия решиха ,че от тая година тези норми за като EURO-4 ще е валиден от 15-01-2005 година и EURO-5 от 15-01-2009 година . Всичко се решава върху хартия има неща които не могат да се решат веднага -имам предвид някои технологически проблеми,. Също с ресурсите , инфраструктура , огромни капиталовложения в някои отрасли - като добиване на редко изкопаеми метали - кобалт, хром , литий за които се изисква време. Мн отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца На лъжата краката са къси! отговор Сигнализирай за неуместен коментар