Скорошна словесна битка между италианския премиер Джорджа Мелони и главния изпълнителен директор на Stellantis NV Карлос Таварес очерта една нова реалност: някогашните национални производители на автомобили в Европа са се превърнали в глобални играчи, готови да използват излишния производствен капацитет на своите фабрики в Европейския съюз (ЕС), за да си осигурят по-добри сделки с правителствата, пише Ройтерс.
Автомобилната група Stellantis, създадена след сливането между Peugeot и Fiat Chrysler през 2021 г., представлява почти цялото производство на автомобили в Италия. Продукцията на Fiat обаче намалява, тъй като продажбите в Европа стагнират и Stellantis пренасочи производството към други страни.
Делът на използвания капацитет на Stellantis по отношение на европейските ѝ фабрики достига 56% през 2023 г., което представлява спад спрямо отчетените през 2019 г. 64%, и изостава значително от 71% при фабриките на Volkswagen Group, става ясно от данните на GlobalData,
Автомобилните производители се стремят към поне 80% активен капацитет.
Stellantis използва излишния си производствен капацитет като лост в договаряне за субсидии и политическа подкрепа с Рим и правителствата в други страни. В САЩ щатски и федерални служители предложиха субсидии, за да убедят Таварес да не затваря завод на Jeep в Илинойс, който сега ще бъде използван за производството на нов пикап, който запълва празнина в моделната гама на компанията за американския пазар.
Третият по големина производител на автомобили в света по пазарен дял досега е разпределил голяма част от своето европейско производство на електромобили във Франция, изтъква Джъстин Кокс, директор на глобалното производство в GlobalData. Северноамериканският бизнес на компанията за пикапи и SUV модели генерира по-голямата част от печалбата на групата. Stellantis ще отчете финансовите резултати за 2023 г. в четвъртък (15 февруари).
„Виждате защо италианците са разстроени... Италия има адски много за губене“, посочва Кокс, добавяйки: „Цялото им обемно производство е свързано със Stellantis“.
На хартия Франция и Италия изглеждат равностойни в производствената система на Stellantis. Групата е произвела 735 хил. автомобила във Франция и 750 хил. в Италия през 2023 г.
Но Stellantis е единственият голям производител на автомобили в Италия, докато Франция също може да разчита на Renault и ще бъде производствена база за по-широка гама електромобили в бъдеще. Общото производство на автомобили в Италия възлиза на около 800 000 превозни средства за миналата година, срещу 1,5 млн. автомобила във Франция, изчислява консултантската фирма AlixPartners.
Италианските власти настояха Таварес да възстанови производството на Fiat до 1 милион автомобила годишно. Мелони също разкритикува решенията на Stellantis.
Премиерът заяви в парламента, че „предполагаемото“ сливане, което е създало Stellantis, „всъщност е прикрито френско поглъщане“. Тя добави: „Не е случайно, че индустриалният избор на групата взема под внимание интересите на Франция в по-голяма степен от тези на Италия“.
Таварес - който направи Stellantis една от най-печелившите компании в индустрията - контрира, че автомобилният производител "не се страхува от границата от 1 милион... Но нека не забравяме, че винаги нещата зависят от размера на пазара".