Таварес и председателят на Stellantis Джон Елкан, потомък на италианската фамилия Аниели, са започнали преговори с правителството на Мелони. Компанията каза, че Рим трябва да изпълни своята роля, за да подкрепи увеличеното производство - да даде стимули на потребителите да купуват електромобили, да намали разходите за енергия и да насърчи развитието на мрежата от зарядни станции за електрически модели.
По-рано този месец Италия обяви нов стимул за закупуване на автомобили на стойност 950 млн. евро за тази година.
Stellantis пренасочва производството на по-евтини автомобили към страни с ниски разходи, като предпочита да изгражда по-скъпите модели във Франция или Италия.
Недоволството на Рим отразява постепенното осъзнаване, че правителството разполага с малко инструменти за влияние върху решенията на Stellantis, коментира Марко Сантино, партньор в Oliver Wyman.
„Stellantis няма планове да се дистанцира от Италия или Франция“, изтъква той. „Но това е глобална група, която не прави индустриални избори въз основа на национални предпочитания“, добавя Сантино.
Stellantis и нейните европейски конкуренти сега са изправени пред отслабващо търсене на автомобили и засилваща се конкуренция, което обикновено означава по-ниски цени и труден избор. Китайските производители на автомобили увеличават доставките на електромобили, които предлагат на цени, които европейските производители не могат да си позволят, ако искат да реализират печалба.
Италия, третата по големина икономика в ЕС, е дом на втората по големина индустрия за авточасти в Европа, посочва местното автомобилно лоби ANFIA. Но 40% от доставчиците са специализирани в технологиите за двигатели с вътрешно горене и повече от 70% все още са изложени на тях.
Сантино казва, че "мозъчните" функции в Stellantis, като инженерство, научноизследователска и развойна дейност и проектиране на платформи, прогресивно са се изместили от Италия от създаването на Stellantis, тъй като PSA е по-напред в разработването на електромобили от Fiat Chrysler.
„Френската индустрия за авточасти... вече е по-иновативна и по-силна“, категоричен е Сантино. „Това е истинският дисбаланс“.
Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес. Снимка: Bloomberg L.P.
Франция е един от основните инвеститори на Stellantis, с дял от 6,1% чрез подкрепяната от държавата инвестиционна банка Bpifrance, и има представител в нейния борд. Италия не присъства в групата, но министърът на индустрията Адолфо Урсо каза, че Рим е отворен за закупуване на дял.
„Разпределението на продуктите не зависи от управлението“, коментира Франческо Цирполи, професор по мениджмънт във Венецианския университет, който отбелязва, че Stellantis и PSA преди това винаги са произвеждали много коли в Испания.
Продажбите също имат значение.
Напълно електрическите автомобили представляват само 4% от продажбите на нови автомобили в Италия през 2023 г. и почти 17% във Франция.
„Италия не се възприема като една от онези страни, които вярват в прехода“ към електромобили, подчертава Цирполи.
Вместо да се оплакваме, „по-добре би било да прехвърлим разговорите на практическо ниво, като това да убедим Таварес да върне обратно някои свързани с електромобилите функции за научноизследователска и развойна дейност и разработката на продукти в Торино, където уменията все още са високи“, добавя Цирполи.