Стратегията на Канада за привличане на инвестиции в производството на електрически превозни средства се измества към финансови стимули, базирани на данъчни облекчения, отдалечавайки се от огромните производствени субсидии, които бяха обещани на компании, включително на Volkswagen AG през 2023 г., пише Bloomberg.
Но скоростта на този преход ще бъде подложена на изпитание тази година, докато правителството на премиера Джъстин Трюдо преговаря с поне още един голям автомобилен производител, в случая - Honda Motor Co., за строежа на потенциален нов завод за батерии в Канада.
Миналата година правителството на Трюдо подписа три безпрецедентни договора за компенсиране на производствените субсидии, предлагани на компании в САЩ. Числата бяха големи: 15 млрд. канадски долара (11,2 млрд. щатски долара) за Stellantis NV, 13 млрд. канадски долара за Volkswagen и 4,6 млрд. канадски долара за производителя на батерии Northvolt AB. Властите на провинциите Онтарио и Квебек поемат част от разходите.
Но субсидиите от този вид ще изгубят своята централна роля в стратегията на Канада за производство на електромобили, изтъква министърът на индустрията Франсоа-Филип Шампан. След като осигури така наречените „основни инвестиции“, Канада насочва вниманието си към изграждането на по-широка верига на доставки, добавя Шампан.
„Това, което направихме през 2023 г., беше да се възползваме от момента“, изтъква той в интервю за Bloomberg. „В Северна Америка ще има само една гигафабрика на Volkswagen. Ще има само една фабрика и на Northvolt“.
Но според него има разлика между това, което Канада трябваше да направи първоначално, за да отговори на безпрецедентните субсидии на САЩ, и това, което трябва да направи в по-дългосрочен план.
„С течение на времето, тъй като екосистемата става все по-силна и по-силна с всяка от тези инвестиции, бихте могли да прехвърлите типа подкрепа, която сте предоставили, към нещо подобно на данъчен стимул“, посочва Шампан.
Постигнатите споразумения за изграждане на заводи за батерии са нещо необичайно за Канада, тъй като, за да се съобрази със Закона за намаляване на инфлацията на САЩ (IRA), страната субсидира действително производството на съоръженията – по същество правителството предлага пари за всяка произведена батерия. Това е отклонени от обичайната за Канада практика да се предлагат пари на автомобилни компании за проекти за капиталови разходи - въпреки че миналогодишните пакети включваха такива.
Размерите на субсидиите бяха разкритикувани от някои, особено на фона на признаците, че потребителското търсене на електромобили се охлажда. В Германия, например, се очаква продажбите на електромобили да се свият през 2024 г.
И все пак тези сделки засилиха ролята на Канада в глобалната индустрия, като BloombergNEF сега класира страната на първо място в производството на веригата на доставки на батерии, изпреварвайки Китай.
В бъдеще Канада планира да предложи на производителите данъчни облекчения, става ясно от миналогодишния бюджет. Този план все още не е финализиран, но включва данъчни стимули за „производство на чисти технологии“, които ще се равняват на 30% от капиталовите разходи на отговарящите на условията обекти.
„Все още има няколко важни решения, които трябва да бъдат взети от големите производители, но вече видяхте къде хората ще вложат активите си, за да обслужват северноамериканския пазар“, изтъква Шампан, добавяйки: „Така че има смисъл да преминете към инвестиционен данъчен стимул, който след това ще е достъпен за хора, които искат да дойдат в Канада“.
Министърът не коментира директно преговорите с Honda, които бяха обявени от Nikkei по-рано тази година. Канадският министър на финансите Кристия Фрийланд и други правителствени служители се срещнаха с ръководството на Honda през януари.
Плановете на Honda за Канада може да включват не само разширяване на съществуващите производствени съоръжения в провинция Онтарио, но потенциално нов завод за сглобяване на батерии и по-голяма верига на доставки, която се простира в съседен Квебек. Но няма гаранция, че сделката ще бъде сключена, изтъкват източници, запознати с темата.
Правителствени служители казват, че интересът на Honda към Канада е насочен към стратегически важните минерални находища в страната и електрическата мрежа, която пренася енергия с ниски нива на емисии. И все пак промишлените субсидии без съмнение ще играят роля - повдигайки въпроса дали Канада може да привлече инвестицията, без да подпише още един договор с помощта на парична субсидия.
Шампан не изключва нищо, но казва, че винаги е било ясно, че правителството има „ограничен капацитет“, за да изравни разходите на САЩ за зелено производство. Правителството на Трюдо също се опитва да ограничи разходите, за да поддържа инфлацията под контрол и да позволи на централната банка да започне да намалява лихвите по-късно тази година.
Някои правителствени служители смятат, че производствените субсидии, предлагани на Volkswagen, Stellantis и Northvolt, в крайна сметка ще струват много по-малко от вече обявените стойности, тъй като се основават на предположението, че заводите няма да се сблъскат със забавяне на строителството и ще работят с пълен капацитет в периода, през който важат договорните отношения.
Шампан се съгласи, че договорите в крайна сметка ще бъдат по-евтини. Но по-важното е, че тези заводи ще осигурят голяма верига на доставки на електромобили в Канада, поради което други автомобилни производители ще търсят да инвестират тук.
„Канада ще бъде една от малкото юрисдикции на запад, където всъщност имате пълната верига на стойност около екосистемата на батериите“, добавя той.