Смъртните случаи по пътищата се разглеждат като неизбежна последица от масовата мобилност в много страни, но в този дебат рядко се цитира един фактор: увеличеното количество автомобили.
Електрификацията на SUV сегмента също не е ефективно решение. Въпреки че преминаването към електрически превозни средства е важна стъпка към постигане на въглеродна неутралност, има недостатъци, тъй като размерът на тези превозни средства расте.
Автомобилите, задвижвани изцяло с батерии, също могат да се превърнат в проблем в случай на катастрофа; според доклада на АМЕ 2023 EV Outlook, "електрическите SUV автомобили често имат батерии, които са два до три пъти по-големи от малките коли".
Електрическите SUV модели идват със собствени климатични разходи. През 2022 г. около 55% от наличните електромобили световен мащаб са SUV-ове, чието търсене бележи постоянен ръст.
Архитектурата на електрически SUV е сложна система, включваща батерии, двигатели, сензори, електронно управление, спомагателно оборудване, окабеляване, корпус и други компоненти. Батериите, които захранват повечето електромобили, разчитат на суровини като литий, кобалт и никел. Добивът на тези ресурси оказва въздействие върху околната среда. И накрая, по-големите превозни средства ще изискват подходящи зарядни станции, което от своя страна натоварва нашите електрически мрежи.
Когато купуват конвенционална кола, потребителите често се фокусират върху разхода на гориво (литри на изминати километри). Електромобилите, за разлика от тях, не използват такъв показател; консумацията на енергия при тях се измерва в киловатчаса на километри. По-големите автомобили изискват повече енергия: електрически седан, например, изисква приблизително половината от енергията, необходима за захранване на един SUV, изтъква Петропулос.
Това не означава, че електромобилите не са по-добър климатичен избор от конвенционалните автомобили. „Въпреки че производството на електромобили е по-интензивно на въглерод от това на колите с двигател с вътрешно горене, тази разлика бързо изчезва; конвенционален автомобил генерира емисии през целия си живот, докато електромобилът не го прави“, изтъква Лаура ЛоСкуто от базирания в Колорадо Rocky Mountain Institute.
Нарастващи смъртни случаи по пътищата в САЩ
Електрическите SUV-ове са оборудвани с по-големи батерии, тъй като тези превозни средства имат по-голяма нужда от енергия. Но електромобилите (и конвенционалните) SUV-ове също се фокусират върху по-доброто представяне, което означава, че не само теглото и размерът на тези превозни средства оказват влияние върху безопасността на движението – това е и начинът, по който се управляват. „Можем да припишем някои от опасностите на тези по-големи автомобили върху поведението на потребителите“, казва Петропулос. „Те искат да ускоряват по-бързо, което изисква повече мощност на батерията“.
New York Times наскоро подчерта "изключително американския" проблем с нарастващите смъртни случаи по пътищата. Улиците стават по-безопасни в много развити страни по света, но не и в САЩ.
Някои тенденции в дизайна може да оказват влияние. Много по-нови, големи модели са оборудвани с високи предни капаци, което представлява риск за безопасността. Проучване в САЩ на близо 18 хил. катастрофи с участието на пешеходци показва, че при SUV-овете и вановете с височина на предния капак над 102 см има около 45% по-голяма вероятност да се стигне до катастрофа със смъртен случай, отколкото при колите с капаците с височина от 76 см или по-малко.
„Във физиката в гимназията силата е функция на масата и скоростта, но в света на превозните средства има трети смъртоносен фактор: дизайнът на предния капак“, изтъква ЛоСкуто. "Колкото по-висок и по-ъглов е капакът, толкова по-голям е рискът", добавя тя.
Може би в бъдеще ще сме по-малко зависими от големите коли. Но има ли алтернативен тип транспортна система, която се отклонява изцяло от по-големите, по-бързи превозни средства?
Според някои експерти е необходима промяна в структурата на улиците, за да се направят по-безопасни за хората, използващи безброй по-малки и по-леки превозни средства. Операторите на автопаркове вече очакват развитие в тази връзка, като могат да бъдат осигурени стимули за икономическо развитие, които да стимулират компаниите да произвеждат повече от този тип превозни средства.
Има признаци, че някои градове вече се движат в тази посока. Дори традиционно ориентираните към автомобилите европейски градове като Брюксел обмислят ограничения за SUV модели. Някои представители на управата на Ню Йорк предлагат ограничаване на големите автомобили чрез данъчни политики като регистрационни такси, базирани на масата.
Но за големите градове като Лондон и Ню Йорк може би правилният отговор не е свързан с премахването на големите коли, а по-скоро с насърчаването на изцяло различни форми на транспорт.
преди 10 месеца До: mvr0306 малей ти им ива муйката на електромобилите-играчки, те почват от два тоня уе отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Истина е че автомобилите и по улиците на БГ стават все по-големи. Аз не виждам някакъв смисъл, и финансов и екологичен да се купуват големи джипове от хора със средни и по-ниски доходи. Може би трябва да се помисли за пътния данък, да стане екстремно висок за тежките автомобили...примерно кола до 1000кг - 100лв; до 1200кг - 200лв; до 1500 - 400 лв; над 1500кг - 2000 лв. Без оглед на възрастта на автомобила. Да не говорим че тези камиони возят обикновено само по един човек. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: cyclop всички са по големи... ама как да знаеш като не излизал от панелката! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Кои автомобили стават по-големи бе, какви са тия безсмислици? Няколкото модела големи автомобили са големи - това ли е тезата? Хамър? Кой е виждал електрически Hummer в Европа, тая пародия сигурно и в САЩ е продадена в под 100 бройки отговор Сигнализирай за неуместен коментар