Болоня стана първият голям италиански град, наложил ограничение на скоростта от 30 километра в час. Затова Лука Мацоли, местен таксиметров шофьор, поставя табела в таксито си, предупреждаваща пътниците за промяната. „Трябваше да го направя“, изтъква с мрачно изражение той, „за да обясня защо карам толкова бавно“.
Откакто ограничението влезе в сила в средата на януари, на Мацоли му отнема повече време да стигне от точка А до точка Б, което означава, че сега превозва по-малко пътници и по-често се оказва блокиран в задръстване, пише New York Times.
„Един град трябва да се движи“, казва той.
Критиците на мярката твърдят, че Болоня рискува да се забави твърде много, след като стана първият голям италиански град, който се присъединява към нарастваща група от общини, включително Амстердам в Нидерландия, Билбао в Испания, Брюксел в Белгия и Лион във Франция, които затегнаха ограниченията на скоростта с убеждението, че промяната ще доведе до по-безопасни, по-здравословни и по-приятни за живот градове.
Кметът на Болоня Матео Лепоре включи новото ограничение сред предизборните обещания, които му помогнаха да бъде избран през 2021 г. Позовавайки се на долната граница, той казва: „Шофирането с 30 км/ч е част от визията за по-демократично и по-устойчиво използване на общественото пространство“, където кварталите поставят децата и възрастните хора на първо място, а инвестициите предпочитат велосипедните алеи и обществения транспорт, за да работят за въглеродна неутралност.
Нещо повече. Според Лепоре италианските градове са били строени в продължение на векове и не са пригодени за пренасищане с автомобили.
Съществува и въпросът за безопасността. По-ниските скорости водят до по-малко смъртни случаи, изтъква кметът, отбелязвайки, че през 2022 г. е имало около 60 смъртни случая, свързани с трафика в по-голямата част на Болоня. „Като се има предвид това, трудно е да се спори, че използването на лични автомобили трябва да бъде без ограничения", допълва той.
Но убеждаването на местните жители изглежда трудна задача. Болоня е главният град на регион, който е дом на производителите на някои от най-бързите и бляскави автомобили в света, включително Ferrari, Lamborghini и Pagani.
Имаше протести както по улиците, така и в социалните платформи, както и петиция за провеждане на референдум относно новото ограничение на скоростта, която събра малко над 53 хил. подписа.
Петицията е инициирана от Гуендалина Фурини, студентка в университета в Болоня, която се притеснява, че ежедневното ѝ пътуване от 40 километра до града ще се увеличи значително. Според нея новото ограничение е „трудно за поддържане“ и в крайна сметка ще възпре хората да посещават Болоня.
„Градът рискува да загуби“, смята тя.
Други протестиращи казват, че реалният риск за безопасността е постоянното следене на ограничението на скоростта на таблото, което означава, че очите на водачите няма да са насочени към пътя.
„Хората са много ядосани“, посочва Джорджо Горца, който оглавява гражданска група, организираща протести. По думите му прилагането на ограничението на скоростта е съвпаднало със забавянето на трафика от строителни работи по нови трамвайни линии из града, както и с промяна в движението през центъра, след като една от емблематичните кули на Болоня трябваше да бъде обезопасена.
Протестът във вторник вечерта накара много ядосани граждани и таксиметрови шофьори да излязат по улиците, за да карат възможно най-бавно своите превозни средства в импровизиран парад. Новото ограничение прави „невъзможно“ шофирането, изтъква Горза, организатор на протеста.
„Не е логично шофирането да отнема повече време от ходенето“, добавя той.
Недоволството на хората представлява неочакван повод за оптимизъм за дясноцентристката опозиция в града, която призова за референдум относно ограничението.
Подигравките на опозицията бяха подкрепени от италианския министър на транспорта Матео Салвини, лидер на партия „Лига“, който определи новия таван на скоростта в Болния „безсмислен“. Миналата седмица Салвини подписа директива, която оспори правото на града да наложи общо ограничение от 30 км/ч, като се аргументира, че ограниченията трябва да се решават на базата на „улица по улица“. Правни експерти обсъждат тежестта, която директивата може да има върху решенията на града и спорът може да се измести в съдилищата.
Кметството на Болоня отговори на директивата, като отбеляза в изявление, че ограниченията на скоростта са в съответствие със съществуващото национално законодателство. „Нашият приоритет е пътната безопасност и качеството на живот на хората“, изтъкват от кметството.
Лепоре отбеляза по време на интервюто, че новото ограничение засяга само 70 процента от града, като останалите пътища запазват ограничения от 50 или 70 км/ч.
През първите две седмици от въвеждането на новия таван на скоростта са издадени само 25 фиша за превишена скорост, добавят от кметството. В тази фаза „Ние се стремим по-скоро да информираме, отколкото да налагаме глоби“, изтъква Лепоре.
През 2021 г. Олбия, Сардиния, стана първият италиански град, който постави масово ограничение от 30 км/ч. И там първоначалните реакции бяха остро негативни, припомня кметът Сетимо Ници.
„Но е правилно един кмет да мисли за качеството на живот на своите граждани“, добавя той. Месеци наред служителите от градската администрация работят заедно с жителите, за да подчертаят предимствата на един по-приятен за пешеходците и велосипедистите град, „за да ги накарат да свикнат с този нов стил на живот“, изтъква Ници.
В Болоня има признаци, че ограничението вече оказва влияние. Според града пътнотранспортните произшествия са намалели с 21 процента през първите две седмици от влизането в сила на новото ограничение в сравнение със същия период на миналата година, който включва един смъртен случай. Нито една от катастрофите тази година не е била с фатален край.
Лепоре изтъква, че той е уверен, че положителните резултати от мярката скоро ще станат очевидни. „Няма да отнеме много време, преди хората да разберат, че това е правилният избор“, подчертава кметът на града.